Hengstkeuze, ijslandse merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Hengstkeuze, ijslandse merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:20

Ik zou graag een veulen willen fokken bij mijn merrie. Ik wil me graag wat orienteren op het gebied van ijslandse hengsten.
Mijn merrie is een wildkleur zwarte merrie haar vader is V. Askur frá Gerðum
En haar moeder's vader is Mjölnir Snaelduson frá Peturstödum.
Haar complete afstamming:
http://tolt.nl/ijs/v2/db/povz.php?lang= ... Embla%20frà%20Eydis

Mijn merrie zelf heeft een behoorlijk zware hals, dus ik wil liever een hengst die geen enorm zware hals doorfokt. Iets hoger op de benen zou ook wel mogen. Verder zou ik haar draf graag wat ruimer zien en de galop meer gesprongen.

Kuggur

Re: Hengstkeuze, ijslandse merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 01:14

Ik zou me in jouw plaats niet te veel op een meer gesprongen galop focussen, ijslanders die met de achterhand meer lopen in galop hebben iha betere gangenaanleg.
Succes met je zoektocht, heb ook een wildkleur zwarte (móálott) merrie, mooie kleur...

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:57

Misschien kun je ook wat duidelijker zijn wat je van je toekomstige veulen "verwacht".
Wil je een sportpaard of een leuke recreatie paard?
Hoe ver wil je reizen?
Wat heb je zelf al op t oog?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:40

Ik wil een leuk recreatie paard waar ik ook wat wedstrijdjes mee kan starten maar het is niet mijn hoofddoel om echt naar de NK's te gaan.

Het reizen maakt me niet zo veel uit, het liefst niet in Friesland of groningen of helemaal in zeeland of zuid-limburg maar mocht daar nou echt de hengst staan dan is dat ook niet echt een probleem.

Zelf heb ik nog niks op het oog, ik zie wel mooie hengsten langs komen zoals die schimmel waar Yoni Blom mee was op de HK in april maar daar weet ik ook de afstamming en de nakomelingen niet van.

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:53

Volgens mij reed Yoni op de schimmel van Friso Bremer. Denk dat je het over Boreas frá Breuerson hebt. Gezien de IJP en de keurings uitslagen bij deze hengst. Schijnt een hele leuke hengst te zijn.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:09

ylrebmik_dg schreef:
Volgens mij reed Yoni op de schimmel van Friso Bremer. Denk dat je het over Boreas frá Breuerson hebt. Gezien de IJP en de keurings uitslagen bij deze hengst. Schijnt een hele leuke hengst te zijn.

Ja die bedoel ik!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:46

Je moet gewoon eens rond gaan kijken welke hengst je aanspreekt. Ik zou er geen meer nemen waar familie van Askur in zit omdat hij zelf ook al wat door gefokt is.
Ik vind deze hengsten leuk:
Gumi frá Ilper Skák
Lettir fra Spor
Fitja-Hrimnir fra Odholi
Gandur vom Erlengrund
Ari fra Arrabakka
Boreas frá Breuerson
Gabriel fra Kra
Floki fra Feti
frosti fra Heiði
En ik ben verder niet meer naar de HK geweest maar daar zijn volgens mij ook hele leuke paarden voorgesteld. Er zijn nog meer leuke hengsten in NL hoor! Als ik ooit weer ga kiezen word het voor mij ook heel moeilijk :+
Hier staan goedgekeurde hengsten in NL: http://tolt.nl/ijs/v2/db/zoekhengst.php?lang=NL

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:14

Zelf vind ik Fitja-Hrimnir fra Oddholi heel leuk, leuk kleurtje en een lief hoofd. *D

Ik zou zelf niet voor een hengst met een zware, dikke nek kiezen als je merrie al een zware nek heeft.
Floki fra feti heeft een redelijk zware nek dus dat zou ik ook niet snel doen.
Gimsteinn heeft ook een hele zware nek en geeft dat ook veel door, dus misschien ook geen Gimsteinn nakomeling, maar heb je ook een foto van je paard?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:57

Floki fra Feti valt zoiezo al af omdat hij Ófeigur frá Flugumýri voert. En die hengst is al twee keer terug te vinden in haar lijn via askur fra Gerðum. En bij Ari fra arrabakka twijfel ik erg over het type, ik vind die hengst echt heel gaaf maar ik denk dat zijn type wat minder goed aansluit bij mijn merrie.

Bedankt voor de hulp! Ik vind Frosti ook heel gaaf trouwens.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:18

En wat vinden jullie van de hengst Farsæll frá Fitjum?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:52

Kuggur schreef:
Ik zou me in jouw plaats niet te veel op een meer gesprongen galop focussen, ijslanders die met de achterhand meer lopen in galop hebben iha betere gangenaanleg.
Succes met je zoektocht, heb ook een wildkleur zwarte (móálott) merrie, mooie kleur...

Hier ben ik het niet mee eens. Het is vaak wel zo dat vijfgangers een meer gelopen galop hebben, maar ook vijfgangers kunnen een goede gesprongen galop hebben! Een gelopen galop komt veelal voor (voor zover ik weet) bij paarden die stijf zijn en moeite hebben met verzameling, juist die verameling is goed voor je paard en zijn/haar gangen! Ik vind dat je dus absoluut niet moet gaan fokken met een hengst met een gelopen galop, vooral niet als je merrie ook een wat gelopen galop heeft.

Het is erg moeilijk om van een afstand met zo'n nihile omschrijving een tip te geven. Wat ik aan de afstamming zie, zou ik voor een wat moderner type hengst gaan. Dus wat lichter gebouwd.

Ik wil je als tip geven om de plus- en minpunten van je eigen paard op te schrijven en zoveel mogelijk hengsten op internet én "live" te gaan bekijken, vraag ervaringen van anderen die de paarden en nakomelingen ook kennen. Leg de plus- en minpunten van je favoriete hengsten naast die van jouw merrie en kijk wat jij zelf de beste combinatie lijkt!