Kuggur schreef:Ik zou me in jouw plaats niet te veel op een meer gesprongen galop focussen, ijslanders die met de achterhand meer lopen in galop hebben iha betere gangenaanleg.
Succes met je zoektocht, heb ook een wildkleur zwarte (móálott) merrie, mooie kleur...
Hier ben ik het niet mee eens. Het is vaak wel zo dat vijfgangers een meer gelopen galop hebben, maar ook vijfgangers kunnen een goede gesprongen galop hebben! Een gelopen galop komt veelal voor (voor zover ik weet) bij paarden die stijf zijn en moeite hebben met verzameling, juist die verameling is goed voor je paard en zijn/haar gangen! Ik vind dat je dus absoluut niet moet gaan fokken met een hengst met een gelopen galop, vooral niet als je merrie ook een wat gelopen galop heeft.
Het is erg moeilijk om van een afstand met zo'n nihile omschrijving een tip te geven. Wat ik aan de afstamming zie, zou ik voor een wat moderner type hengst gaan. Dus wat lichter gebouwd.
Ik wil je als tip geven om de plus- en minpunten van je eigen paard op te schrijven en zoveel mogelijk hengsten op internet én "live" te gaan bekijken, vraag ervaringen van anderen die de paarden en nakomelingen ook kennen. Leg de plus- en minpunten van je favoriete hengsten naast die van jouw merrie en kijk wat jij zelf de beste combinatie lijkt!