Ik wil mijn merrie laten insemineren. Ik ben er al bijna over uit door welke hengst.(nog niet helemaal) Maar hoe weet ik wanneer mijn merrie hengstig is. het is misschien een beetje een domme vraag. maar ze is nu 5 jaar en heb haar vanaf 2,5 jaar en eigenlijk nog nooit echt duidelijk gemerkt dat ze hengstig is. Ik heb veder ook geen hengst in de buurt zodat ik ff kan kijken of ze hengstig is. Iemand nog tips of iets hoe ik er achter kan komen?
Ik laat de merries opvoelen door de DA. Vaak hebben hengstenhouders ruimtegebrek (lees= te weinig stallen) in het voorjaar, waardoor ze de merrie zo kort mogelijk voor insemineren op stal willen.
siskeh
Geplaatst: 06-05-09 20:41
idd even zoekfunctie gebruiken, maar zoals ik mn eigen merrie heb kan je het ook haast niet over het hoofd zien!
hoe staat je paard verder? binnen/buiten? met andere paarden?
DeniseM
Geplaatst: 06-05-09 20:43
Bij warm weer wordt je merrie om de 3 weken hengstig. Gemiddeld 5 dagen.
Sommige merries gaan in een 'plashouding' staan zonder echt te plassen. Wel komt er een soort slijm uit.
petraaken
sommige merries laten het helemaal niet zien of merken, dit hadden wij bij onze merrie hebben we nu 3 maanden in de gaten gehouden,( en iedere woensdag kwam de schouwhengst, zonder resultaten)
die hebben we dus vorige week donderdag hengstis laten spuiten en dan is de 5de dag de dag dat ze gedekt kan worden,
maandag kwam de hengst en ze piste zowat de oren van je kop af, zo hengstig, dus onze mrrie is gedekt met behulp van een spuitje ( 35 euro) .
sommige merrie laten het gewoon niet zien, zou dit even overleggen met de hengstenboer wt hij het beste vind,
Tanya21
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-09 16:06
petraaken schreef:
F-AM --> KS
??
manueeltje84
Geplaatst: 07-05-09 23:08
hengstig laten spuiten door DA. Dan naar 4 a 5 dagen scannen.
jennyk
Geplaatst: 08-05-09 10:48
mijne laten het niet zien. Ik laat ze daarom scannen door de da. De ene merrie was toen toevallig hengstig en is vorige week dinsdag geinsemineerd. Binnen 24 uur was het eitje ook weg! Bij de andere daar verschrompelde het eitje, zij is maandag hengstig gespoten, gister gescand en goed hengstig. Vandaag word zij geinsemineerd.
de plas is geeliger, door de hormonen enzo, daar kan je het aan zien. ook dat ze bijv. meer naar de hengsten hinnekt of in de buurt gaat staan (als er hengsten in de buurt zijn )