Hoe veel kans heb je dat je merrie drachtig geraakt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hoe veel kans heb je dat je merrie drachtig geraakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:19

Misschien een beetje een rare titel, maar ik wist niet hoe het anders te zeggen :o

Ik heb een merrietje, waarschijnlijk kruising arabier/new forest (geen papier). Ze is 13 en ik ga haar nu laten dekken door een arabische hengst.

Nu ken ik niets, maar dan ook NIETS van van fokken. Heb daarom veearts vooronderzoek laten doen (fysiek alles ok), met eigenaar hengst overlegd (natuurlijke dekking, aan de hand), al naar dekkende hengst gaan kijken (weet precies hoe het moet :D en is alles behalve een bruut, bijt ook niet in de nek of zo) en heb stalling daar besproken.
Het is ook een 'goede' dekhengst: 'zijn' merries zijn meestal wel drachtig na een dekking.

Maar nu hoor ik zo veel verhalen ... krijg je een merrie makkelijk 'drachtig' of heb je meer kans dat het niet lukt?
En wat doe je als je merrie niet hengstig genoeg wordt om haar te laten dekken? Er zijn namelijk mensen die zeggen dat ik haar moet laten inspuiten?!?

Want misschien ben ik me al te hevig aan het verheugen, en is de teleurstelling achteraf des te groter |(

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:27

Is het haar eerste veulen? Omdat ze niet meer de jongste is?

De kans op een drachtige merrie is niet zomaar te zeggen, dat hangt van zoveel factoren af. De eerste keer dat ik mijn merrie liet dekken was ze direct drachtig, de tweede keer wilde ze niet hengstig worden, toen we haar hengstig lieten spuiten was ze weer in 1x drachtig.
Het jaar erop hebben we in de veulenhengstigheid en die van 3 weken daarna gedekt, maar dat is toen niets geworden helaas. Het was toen al half juli dus we wilden het niet 3 weken later weer proberen.

Dit was overigens 3x k.i. waarvan de eerste 2x zonder iets erdoorheen gemengd, de derde keer wel omdat we niet met de merrie naar de kliniek wilden ivm het veulen. Ik denk dat je over het algemeen wel kan zeggen dat hoe verser het sperma is, hoe groter de kans op een drachtige merrie.

JoCo

Re: Hoe veel kans heb je dat je merrie drachtig geraakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:30

Ja het is haar eerste veulen. Ze is inderdaad niet meer de jongste, maar volgens de veearts in prima conditie! En uit veiligheid heb ik er nog een veearts bij gehaald, die dit beaamde.

Bedankt voor je uitleg! Maar als ik het goed begrijp: als de pony gewoon hengstig wordt, hoef je niet te laten spuiten, of wordt ze daardoor dan méér hengstig?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:41

Ik zou het persoonlijk niet doen, ik ben nooit zo voor extra dingen als dat niet nodig lijkt te zijn.
Maar daar moet ik wel bij vermelden dat het voor ons echt puur voor de leuk was, dus is ze niet drachtig dan is het jammer maar helaas, ik ga daar geen 10x voor naar de kliniek rijden en 50x een VA voor laten komen, dat doe ik m'n paard niet aan ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:44

Yessy schreef:
. Ik denk dat je over het algemeen wel kan zeggen dat hoe verser het sperma is, hoe groter de kans op een drachtige merrie.

Je bedoelt...Hoe vruchtbaarder de merrie hoe groter de kans...!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:48

Is ze maar 1 keer gedekt terwijl ze hengstig was?
Mijn pony is namelijk afgelopen hengstigheid 3 keer gedekt en ik hoop dat ze drachtig is. Hopen want zeker weten doe ik dat pas als we haar laten scannen...
Het is toch bij iedere merrie ieder jaar weer afwachten of ze drachtig raken. Gewoon over een tijdje laten scannen of opvoelen en anders opnieuw proberen :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:01

Ze is nog niet gedekt hoor, ben me maar aan het voorbereiden...
En ik hoop er gewoon heel erg op, maar als het niet lukt, tja dan is dat wel heel erg jammer, misschien volgende keer meer geluk dan... Maar we moeten er nog aan beginnen dus ... hopen maar!!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:58

F-AM --> KS

paarden of pony's van 13 zijn nog in de fleur van hun leven dus helemaal niet te oud om te laten dekken. Ook niet voor een eerste veulen. Veel sportmerries krijgen pas na hun carrierre hun eerste veulen (s). Als de merrie gezond is is er niets aan de hand.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:52

petraaken schreef:
F-AM --> KS

paarden of pony's van 13 zijn nog in de fleur van hun leven dus helemaal niet te oud om te laten dekken. Ook niet voor een eerste veulen. Veel sportmerries krijgen pas na hun carrierre hun eerste veulen (s). Als de merrie gezond is is er niets aan de hand.

Dank je wel voor deze reactie! Ik heb echt wel da haar laten onderzoeken, en daarna nog eens een second opinion gevraagd bij een andere, en beiden zeiden dat het merrietje in heel goede gezondheid verkeerde!

Voor de rest wordt alles perfect opgevolgd, zowel het dekken, als scannen achteraf als het verloop van de hopelijke dracht

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:43

Ik heb mijn merrie de eerste keer laten dekken op heer 13e :-) dit jaar krijgt ze haar derde veulen en ze is nu 18. Als alles goed is en ze is verder gezond zou ik me geen zorgen maken. hengstig spuiten doen wij alleen als de tijd gaat dringen. Bij de hengst gaan ze haar gewoon schouwen en geeft ze vaak zelf wel aan of ze ontfankelijk is :-) Doordat ze bij hengsten in de buurt staat gaat dit vaak makkelijker.

Gewoon lekker naar de hengst brengen als je mocht denken dat ze hengstig is en twijffel je dan gewoon een keer een scan laten doen. Dan heb je al veel meer duidelijkheid.

Succes

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:56

spiritoes schreef:
Ik heb mijn merrie de eerste keer laten dekken op heer 13e :-) dit jaar krijgt ze haar derde veulen en ze is nu 18. Als alles goed is en ze is verder gezond zou ik me geen zorgen maken. hengstig spuiten doen wij alleen als de tijd gaat dringen. Bij de hengst gaan ze haar gewoon schouwen en geeft ze vaak zelf wel aan of ze ontfankelijk is :-) Doordat ze bij hengsten in de buurt staat gaat dit vaak makkelijker.

Gewoon lekker naar de hengst brengen als je mocht denken dat ze hengstig is en twijffel je dan gewoon een keer een scan laten doen. Dan heb je al veel meer duidelijkheid.

Succes

Ok dank je wel, hier heb ik wat aan! Normaal zou ze, bij een normale cyclus, einde volgende week weer hengstig moeten worden. Stal bij hengstenhouder is geregeld (vlak ernaast :D ) om het inderdaad makkelijker te laten gaan!

En dan maar hopen hé, laat ze haar dekken, laat ik daarna inderdaad een scan doen, anders proberen we het daarna nog een keertje.

Maar waarom laat je je paard best niet meer dekken na einde juni?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:01

Tot wanneer je je paard laat dekken moet je zelf weten, alleen je veulen wordt dan later in het seizoen geboren.

Ik zou zelf nooit na juli dekken, ik vind zelf eind juni laat genoeg voor een veulen om geboren te worden, ze moeten anders echt tot december bij de moeder blijven en dan is het winter eer ze worden afgespeend. Ten tweede staat mijn paard op een manege dus geen mogelijkheid het veulen daar te houden, die gaat dus naar de opfok. Laatste ronde van de opfok is uiterlijk 1 november, waarbij een juli veulen nog geen 4 maanden oud is, wat ik te vroeg vind om af te spenen :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:13

A dat is dus de reden ... begreep het niet zo goed ... eigenlijk nog niet helemaal ... als je veulen in de winter gespeend wordt, wat is daar erg aan dan?
Sorry als dat misschien een domme vraag is hoor ...

In mijn geval blijft het veulen minstens een half jaar bij de moeder, en wordt dan gespeend...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:21

Wat je in ieder geval ook kunt doen, is een goed boek over paardenfokkerij (bijv. "Paardenfokkerij" van Paul de Vries) lezen. Staat erg veel leuke informatie in, ook over het prille begin, dus het drachtig worden. Staat ook duidelijk uitgelegd hoe en wat over de cyclus van een merrie.
Bij mijn merries is het nog altijd gelukt om ze drachtig te krijgen, behalve eentje vorig jaar, die d.m.v. KI werd bevrucht. Dat heeft niet gepakt. Nu is ze drachtig van dezelfde hengst, maar nu via natuurlijke dekking.

Spannend, hoor !

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:28

Dat zeg je maar goed, dat het spannend is!!!!

Wil het al zo lang, maar nu heb ik er eindelijk de kans, accomodatie, enz voor ... maar ben zo bang met té erg te verheugen ... dan ben ik des te teleurgesteld als het niet lukt ...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:29

Je hebt ook nog even tijd hé, het is nog vroeg in het seizoen. Als het de eerste keer niet lukt, kun je het altijd in de volgende hengstigheid nog een keer proberen !

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:31

Ja tuurlijk, kan het enkele keren proberen ... maar dan nog ... ken mezelf en ik ben zo een beetje iemand wat graag goed voorbereid is ... en heb hierin geen ervaring!!!