[KG]homozygouse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

[KG]homozygouse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:10

hohoi ,
ik was een beetje naar paardjes aan het kijken naar (L)hafflie enz(L) en toen kwam ik bij een plaatje van een arabische dek hengst en daar stond bij

homozygouse Egyptische hengst

maar wat betekend dit eigelijk/? heeft dat te maken met zijn vacht kleur of zo ??
hier is de link.

http://link.marktplaats.nl/243587507

vrgr olivierlover
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-05-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:12

Homozygoot ken ik wel:

Een organisme is homozygoot voor een bepaalde eigenschap als het twee identieke kopieën van een gen heeft in een chromosomenpaar. Dit kan tot stand komen als beide ouders hetzelfde allel voor een gen doorgeven aan hun nakomeling.

Als twee (identieke) homozygote organismen zich voortplanten, kunnen ze enkel dit gen doorgeven en is het nageslacht ook homozygoot.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:14

Ik denk ook dat ze homozygoot bedoelen ;)

JamieShanin

Re: homozygouse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:18

is dat juist goed of juist slecht?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:19

Het staat een beetje raar in de advertentie, alsof hij homozygoot egyptisch is :+ .

Maar ze zullen wel bedoelen dat hij homozygoot (homozygous in het engels) voor de kleur zwart is :) .
Homozygoot zwart betekent dus dat deze hengst altijd een zwarte basiskleur aan een nakomeling zal geven, hij zal dus nooit een vos kleurig veulen kunnen geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:23

Olivierlover schreef:
is dat juist goed of juist slecht?

Als je er niet mee wilt fokken, maakt het niet uit ;)

Homozygoot betekent dat een paard van zijn moeder en vader allebei een 'zwart' allel (deel van een gen) heeft gekregen. En dat deze vrijwel alleen zwarte veulens geeft :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:28

dus als je er wel mee wilt fokken is het slecht??? :? :?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:30

verootjoo schreef:

Aangezien de advertentie om dekkingen gaat zal dat juist wel de bedoeling zijn. :+ Ze durven een smak geld te vragen zeg. :x

Maar goed, het bespreken van advertenties is verboden :o dus ik zal maar even temmen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:30

Dat is wat je zelf wil, als je juist zwarte veulens wilt is dat paard wel erg handig!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:31

Olivierlover schreef:

Nee dat is niet slecht, je krijgt er geen slechtere veulens door. Tenzij je graag een wit paard wilt hebben, dat gaat wat moeilijker omdat deze hengst sowieso zwart doorgeeft en er daardoor een heeuule grote kans is op zwarte veulens

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:34

reininglover schreef:
Nee dat is niet slecht, je krijgt er geen slechtere veulens door. Tenzij je graag een wit paard wilt hebben, dat gaat wat moeilijker omdat deze hengst sowieso zwart doorgeeft en er daardoor een heeuule grote kans is op zwarte veulens

Volgens mij kan schimmel nou net wel, dat is weer een ander gen (dat de moeder zal moeten dragen, dus die zal dan schimmel moeten zijn). Hoe dan ook zal de basiskleur zwart zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:36

goeroe schreef:
verootjoo schreef:

Aangezien de advertentie om dekkingen gaat zal dat juist wel de bedoeling zijn. :+ Ze durven een smak geld te vragen zeg. :x

Maar goed, het bespreken van advertenties is verboden :o dus ik zal maar even temmen.

ow, was dat het dekgeld :+ Dan heb ik niet goed gelezen, kwam niet verder dan de foto en de eerste regel. Maar het is wel een supermooi paard!

Olivierlover schreef:

Niet slecht, de veulens worden echt wel gezond. Maar als je een bont, een schimmel, vos, of bruin veulen wilt heb je aan deze hengst weinig :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:37

ik denk ook dat ze de kleur bedoelen. En als je zeker een zwart veulen wil is het zeer handig, want hij geeft alleen de kleureigenschap zwart door. ik weet de juiste verdeling niet meer, maar vos kan niet meer, palomino, cremello,... ook niet, maar wit is een geval apart qua overerving
Bruin (met zwarte benen) kan wel afhankelijk van de merrie

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:38

verootjoo schreef:
Maar als je een bont, een schimmel, vos, of bruin veulen wilt heb je aan deze hengst weinig :D

Bij fokken is er ook een merrie in het spel?

Alleen vos zul je er niet van krijgen, schimmel en bruin kunnen als de merrie deze genen wel draagt, zelfs een bruine schimmel :P .

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:40

Zoals ik het las denk ik dat ze bedoelen dat hij helemaal 100% egyptisch gefokt is. Beetje rare manier van uitdrukken alleen... Misschien bedoelen ze dan toch de kleur idd.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:43

haha wat een woorden soiso maar bedankt dat was mijn vraag ik vond het nog al gek staan :P maar ja ik zelf weet niet hoe hier een slotje op moet weten jullie dat want dit is zat info:P heel erg bedankt iedereen.!!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:44

Er komt straks vanzelf een moderator langs om het slotje te plaatsen, maar dat kan nog wel even duren. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:47

IcePrincess schreef:
verootjoo schreef:
Maar als je een bont, een schimmel, vos, of bruin veulen wilt heb je aan deze hengst weinig :D

Bij fokken is er ook een merrie in het spel?

Alleen vos zul je er niet van krijgen, schimmel en bruin kunnen als de merrie deze genen wel draagt, zelfs een bruine schimmel :P .

Ow :+ Mijn genetica is enigszins weggezakt. Ik dacht dat zwart sowieso een dominant gen was ;) En dat je voor bruin een agouti gen moet hebben... Maar goed. Maakt verder ook niet uit :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:47

oke bedankt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:51

verootjoo schreef:
Ow :+ Mijn genetica is enigszins weggezakt. Ik dacht dat zwart sowieso een dominant gen was ;) En dat je voor bruin een agouti gen moet hebben... Maar goed. Maakt verder ook niet uit :D

:D
Zwart is idd dominant en voor bruin heb je idd agouti nodig, maar 1 gen daarvan is voldoende en deze kan de moeder aan het veulen meegeven. Zwart krijgen ze van de vader dan zowiezo en zwart+agouti = bruin.
Zo ver was het ook weer neit weggezakt dus ;) .

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:26

WD V -> FA