Hoe lang mag een merrie max. over tijd zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe lang mag een merrie max. over tijd zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:10

Titel lijkt me duidelijk, hoeveel mag een merrie later zijn dan de uitgerekende datum met bevallen?

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:59

Wij hebben een merrie gehad die steevast drie weken overging (gerekend vanaf 11 maanden, dus 335 dagen). Onze dierenarts vertelde ons dat we ons voor het jaar, 365 dagen, geen zorgen moesten maken. Door de bocht genomen kan een veulen geboren worden tussen de 320 en de 365 dagen. Onze merrie kwam altijd bij de 365 dagen in de buurt, maar ze heeft het nooit gehaald.

Heb je een merrie die overtijd is?

wakiekie

Re: Hoe lang mag een merrie max. over tijd zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:01

een maand voor de uitgerekende datum en een maand er naar is normaal..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:02

hier is 3 jaar geleden een merrie bevallen op dag 376 van een klein merrieveulen, de VA is geen dag ongerust geweest, de merrie zag er goed uit en er was geen enkele reden tot bezorgdheid :n

het komt als het af is :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:04

precies dana, het komt wanneer het komt!
Een paard kan bijna niet te lang dragen, komt zo goed als nooit voor.
Uitgerekende datum is ook slechts een beperkte maat want de gemiddelde draagtijd is 320-360 dagen. Meer dan een jaar is ook geen uitzondering.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:14

Wij hebben er een gehad die na 377 dagen een gezond, maar klein merrieveulentje wierp.
Geen rekenfoutje, want ze was maar 1 keer gedekt.
Haar stalgenote wierp na 318 dagen een knoepert van een hengstje in dat zelfde jaar.
Zo zie je maar wat een verschillen er kunnen zijn.
Sterkte ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:28

hoe langer ze zitten, hoe kleiner ze zijn :j
raar maar waar :j

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:06

Mijn merrie heeft 364 dagen gedragen en de dierenarts is geen moment bezorgd geweest, alles ging perfect! 't Is geen héél kleintje trouwens, best 'n flinke merrie!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:10

ik heb ook al gehoord dat tot 3 weken niet abnormaal is. Zolang de merrie er goed uitziet en alles verder "normaal" is, is er niks aan de hand. Op cursus zei de DA dat een veulen pas komt als het er klaar voor is, dus panikeren en de bevalling willen inzetten is het slechts wat je kan doen.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:36

die van ons heeft gister een veulen gekregen die was 30 maart uitgeteld...
ik hoorde van de DA en andere fokkers, dat het dit jaar steeds vaker voorkomt dat merries meer als een maand overtijd zijn....

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:42

Mijn merrie heeft ruim 2 weken te laat haar veulen gekregen.
Het is een grote merrie (1.75), met een heel groot veulen.
Doordat hij zo lang in de buik is blijven zitten, heeft hij die laatste 2 weken niet voldoende ruimte gehad om zijn voetjes goed te laten groeien...
Dit is nu echt een probleem.

Hij stapt op zijn hoef, maar dan klapt dat soort van naar voren, waardoor hij op de voorkant van de kogel loopt.
Echt een heel sneu gezicht, een veulen hoort gewoon door de wei te huppelen! :(
En hij is nog wel het dapperste veulen met het leukste koppie wat we hebben gehad. :(:)

Er wordt van alles aan gedaan om de voetjes goed te krijgen. (spalken, misschien met gips)
Maar of hij nog goed gaat lopen is de vraag...
En als dat niet lukt is het toch wel einde verhaal. ;(

Dus het kan ook minder leuke gevolgen hebben...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:49

@kirstin hoe oud is het veulen ? Ik heb nu een paar keer gezien dat veulens de eerste 2 weken raar op hun voetjes stonden (zowel naar voor als naar achteren klappen) met wat rust was dat eigenlijk allemaal met een week of 2 weer in orde. Het paard wat ik nu heb liep als veulen voor en achter op zijn koten de dierenarts zij al meteen dat ik er de eerste 2 weken niets aan moest doen. In een stal met ruime bodembedekking en aan de hand naar buiten. Binnen 1 week zijn toen haar voetjes goed gegroeid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:37

@kirsten: wat ontzettend vervelend! Ik hoop dat het veulen over een tijdje gewoon lekker in de wei kan huppelen!
Maar kan je wel concluderen dat het is gekomen door "overdragen"? (2 wk na 11 maand is nog steeds normale draagtijd...dus niet te lang...) Komt het niet door verkeerde ligging en te groot veulen?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:45

de laatste weken groeit het veulen nagenoeg niet :n
sommige veulens hebben gewoon niet genoeg ruimte, maar over het algemeen trekt dat later goed bij hoor :j

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:28

Ik weet niet hoeveel ze nog groeien, maar zo'n groot veulen hebben we niet eerder gehad en ze was ook nog nooit 2,5 weken over tijd.
Als ze in de buik af zijn, groeien ze volgens mij nog wel door. (ik was zelf ook een bijna 11 ponder en 2 weken te laat ;)
Het was voor mij een goede verklaring, aangezien we dit nog niet eerder hebben meegemaakt met deze merrie.
Misschien een combinatie van groot, verkeerd liggen en te laat??
Maar goed, het is wel gelijk het laatste veulen uit de merrie, wel jammer...

Hij is nu alweer bijna 2 weken oud...
Ik ga morgen weer kijken, hopelijk ziet het er beter uit...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:28

Ik vrees dat het toch een verkeerde ligging is, misschien in combinatie met een wat groot veulen. Pure pech dus.

Een zwangerschap van de mens is totaal anders dan dracht van een paard en niet te vergelijken wat dat betreft. Een mens blijft volgens mij idd flink doorgroeien, paarden veel en veel minder. Als die af zijn, komen ze er namelijk gewoon uit. Dan blijven ze niet zitten.
Sowieso is bij paarden een draagtijd van 320-360 volledig normaal (340 gemiddeld dus, geen vaste waarde...) dus dat 2,5 week overtijd klopt al niet. Alleen om die reden denk ik al dat het dus niet aan de draagtijd kan liggen...

Sorry dat ik hier zo over doorzaag in deze vervelende tijd voor je, maar ik wil niet dat mensen ineens bang worden bij "overdragende" merries voor dit soort gevolgen want dat is absoluut niet nodig.

Heel veel sterkte nog, ik hoop echt dat het veulentje het gaat redden!

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:15

Maakt mij niet uit dat je hierop door gaat.
Ik wil helemaal niemand bang maken met mijn verhaal, iedere dracht heeft gevaren, daar is iedere fokker zich waarschijnlijk wel van bewust.

Ik heb hier prima begeleiding bij, dus van hun kennis ga ik dan ook uit. En ja, bij hun kwam de combi naar voren. (groot veulen en een lange dracht).

Uiteraard was de vergelijking met mensen een grapje, zie knipoog.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:26

kirstin,je hebt pb ,misschien heb je er wat aan,sterkte met je veulen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 22:27

Jeetje wat een verschillen allemaal!

Ik heb trouwens zelf geen drachtig paard hoor, ik was gewoon nieuwschierig..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:29

Mijn KWPN-merrie was met het eerste veulen 6,5 week over tijd. Het resultaat na lang wachten was een heel mooi hengstveulen, met veel haar. De DA vertelde me dat ze het in principe nooit halen omdat dat vaak misgaat. Ze zijn gewoon nog niet af. Mijn merrie deed er lang over, maar maakte er ook een heel mooi en lief dier van (inmiddels is hij 4 en een droompaard om mee te werken).

Sterkte met wachten!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:33

De merrie waar mijn merrie nu bij in loopt heeft 5 wkn over tijd gedragen en is juist een onwijs groot veulen. Maar je ziet ook echt dat dat veulen het moeilijk heeft gehad, nog heel wollig en lelijk in de vacht. Andere merrie hier in de buurt heeft 3wkn over tijd gedragen en dat is een klein veulen maar ook lelijk in de vacht en dof, slap op de benen..mijn mening is dat ze er niet mooier worden als de merrie zo lang over tijd draagt...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:56

Haha, nee. Qua uiterlijk zijn veulens die lang 'hebben gezeten', zoals we dat hier zeggen, niet mooi. De mijne was net een walrus toen hij ter wereld kwam; zo lang waren zijn tastharen. Die waren overigens na 2 dagen tot normaal afgesleten. Vaak zitten ze ook heel dik in hun haar. Met een heel mooi veulen bedoelde ik de bouw en grootte. :o Dat vele haar zijn ze zo weer kwijt (als ze het veulenhaar inruilen voor een normaal vachtje) en daar moet je echt door heen kijken.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:03

mijn merrie was ook bijna een jaar dagend. Het veulen was alleen groter geworden in de baarmoeder dus de bevalling ging wat zwaar. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gegaan

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:04

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:20

Ik heb een merrie gehad die standaard 365 dagen liep. Altijd een hengstveulen. Ik heb nu een maiden merrie die al haast 3 weken overtijd is. Het uier is nu zo vol, dat de melk eruit loopt, ,dus nu schiet ze wel op. Voor vandaag had ze nl nog geen melk.
Haar moeder is ook altijd een week of 2 te laat. Had er dit jaar ook 1 die ruim 2 weken te vroeg was.
Het blijft altijd afwachten wanneer het veulen klaar is.