scannen-echografie-opvoelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_mamzell_x

scannen-echografie-opvoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:26

hallo,

ik weet wel dat deze 3 gebruikt worden om een merrie te controleren op drachtigheid. maar wat ik me afvroeg was wat juist het verschil was tussen de 3, welke de risico's zijn enzo...

wat wordt er rectaal gedaan, wat vaginaal?

hopelijk komt er antwoord :)

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:41

Opvoelen: rectaal, hierbij gaat de VA met de hand en arm in de endeldarm en 'voelt' naar de baarmoeder en ovarium.

Scannen: rectaal, hierbij gaat de VA met in zijn hand de transducer van de scanner in de endeldarm. Hierdoorheen wordt een scan gemaakt van de baarmoeder en ovaria.

Scannen is hetzelfde als echografie. ;) Het scannen gebeurt doormiddel van een echo te maken.

Wat de ricico's zijn kan ik je niet vertellen.

x_mamzell_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:08

CHL schreef:
Opvoelen: rectaal, hierbij gaat de VA met de hand en arm in de endeldarm en 'voelt' naar de baarmoeder en ovarium.

Scannen: rectaal, hierbij gaat de VA met in zijn hand de transducer van de scanner in de endeldarm. Hierdoorheen wordt een scan gemaakt van de baarmoeder en ovaria.

Scannen is hetzelfde als echografie. ;) Het scannen gebeurt doormiddel van een echo te maken.

Wat de ricico's zijn kan ik je niet vertellen.

doen ze dan niets vaginaal?

danku voor het antwoord.

Rachral

Re: scannen-echografie-opvoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:30

jawel insemineren....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:43

Behalve het insemineren *D is het veiliger om een andere 'route' te nemen.
Het enige verschil is de manier. Bij opvoelen, wordt door de wand heen gevoeld zoals het woord al doet vermoeden. Dus puur op de tast.
Bij echografie wordt gebruik maakt van 'Ultrasound' geluidsgolven boven ons gehoor, die zich door het lichaam verplaatsen en op grensvlakken tussen zachte en hardere structuren reflecteren. Hierdoor kan je die verschillende structuren zoals eitjes en veulentjes in beeld brengen.

Jes

Re: scannen-echografie-opvoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:14

Er is wel altijd risico aanwezig.
Al is het maar een gering aantal, de kans bestaat dat de darmwand scheurt.
Een DA zal ook nooit teveel op willen voelen of scannen.

Als je merrie wat langer drachtig is kunnen ze ook een echo maken zoals dat bij vrouwen ook gebeurd, dus met de echo op de buik. Maar dan moet je DA wel de juiste apparatuur hebben.