[H][wb] welke heartbreakerzoon voor marne de darmenxPapaII

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

[H][wb] welke heartbreakerzoon voor marne de darmenxPapaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:27

Mijn BWPmerrie heeft jarenlang in sport gelopen en soms vaak met goede resultaten. Omdat ze al wat ouder wordt (ze wordt dit jaar 15 jaar) en wegens haar moeilijke ambetante karakter kon ik haar niet verkopen. Daarom wil ik haar laten dekken. Heartbreaker lijkt me een goede keuze voor mijn merrie aangezien ze ook compact en supersnel kan lopen. Ze is wel niet groot (zo'n 156 cm) maar springt heel gemakkelijk over sprongen (goede springtechniek) super voorzichtig en kan heel kort draaien. enige probleem is haar karakter. Ze is heel eigenwijs en durft wel haar mening te laten zien dmv stampen of te bokken. Ze doet niet graag dressuur terwijl k het wel graag doet.
Heartbreaker vind k best bij haar passend maar probleem is dure dekgeld en dat sperma niet meer heel goed zou zijn. ik zou niet durven toepassen op een merrie dat nooit veulen heeft gehad en ook al wat ouder is.

Ik heb mijn oog wel laten vallen op heartbreaker zoon Wilson van Stal de Beule en heb een dvd van bekeken. die kan wel goe springen maar probleem is dat die voortdurend kruisgalop doet. Dat zal aan de bouw van die hengst liggen.

Iemand een suggestie?

Zou leuk zijn als iemand snel kan antwoorden aangezien ik in mei de merrie wil laten dekken. want in juni heb ik examens en kan ik haar niet naar fokker brengen. Liefs in buurt van Antwerpen.

Ik zou graag een goed springend veulen die ook goe kan lopen aangezien ik ook graag dressuur doet voor plezier maar ik doe voornamelijk springwedstrijden.
Laatst bijgewerkt door gomir op 08-05-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Karennnn

Re: EHK welke heartbreakerzoon voor mijn marne de darmenxPapaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:26

Ik zou met een moeilijk karakter geen heartbreaker zoon nemen. Heartbreaker staat bekend om zijn moeilijke karakters.
Verder vergroot heartbreaker ook niet op een gemiddelde merrie en zal je toch +- dezelfde stokmaat als jouw merrie moeten verwachten. Als je zegt dat je merrie een moeilijk karakter heeft, vrij klein en compact is, behendig en snel is, niet graag dressuurt en jij wel, dan zou ik zeker niet gaan voor een heartbreaker omdat je dan die aspecten gaat versterken.
Ik zou dan kijken naar een grootramige, koele, brave, goedbewegende hengst. Zo probeer je de minpunten van je merrie te verbeteren en niet te bevestigen. Veel succes

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:03

Fortuin z en Saros v.h Gestelhof
Twee hengsten die springgericht gefokt zijn en bekend staan om het vererven van grote,goedbewegende paarden.
Bovendien geven ze in vele gevallen hun uiterst aangename karakter door.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:03

Karennnn schreef:
Ik zou met een moeilijk karakter geen heartbreaker zoon nemen. Heartbreaker staat bekend om zijn moeilijke karakters.
Verder vergroot heartbreaker ook niet op een gemiddelde merrie en zal je toch +- dezelfde stokmaat als jouw merrie moeten verwachten. Als je zegt dat je merrie een moeilijk karakter heeft, vrij klein en compact is, behendig en snel is, niet graag dressuurt en jij wel, dan zou ik zeker niet gaan voor een heartbreaker omdat je dan die aspecten gaat versterken.
Ik zou dan kijken naar een grootramige, koele, brave, goedbewegende hengst. Zo probeer je de minpunten van je merrie te verbeteren en niet te bevestigen. Veel succes

helemaal mee eens ..dit weekend in Vrasene een deel Heartbreakers gezien ...regelrechte ramp voor amateurs ( en prof ) klein, beknopt verschrikkelijk heet en moeilijk te rijden en dan nog weinig kwaliteit erbovenop..ik denk dat je heel goed moet nadenken op wat voor merrie je de hengst zet ...daar ik ook op internationaal concours enkele heel fijne Heartbreakers heb gezien
vergrotend en nuchter dan zeg ik Cicero ..ook nog eens in de buurt

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:43

Ik zou ook voor Saros van 't Gestelhof of misschien Warkant van 't Gestlhof ( v. Ferro ).
Deze hengsten staan bekend om hun goede karakters en zijn veelzijdig gefokt.
En staan ook nog eens bij je in de buurt wat ook een verreiste was.
Neem eens contact op met Louis van Gestel, hij zal je graag verder helpen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:53

snoepie12 schreef:
Ik zou ook voor Saros van 't Gestelhof of misschien Warkant van 't Gestlhof ( v. Ferro ).

voor het goede karakter zou ik inieder geval van Saros wegblijven.
Ik ben zelf niet van de half en half hengsten (half springen, half dressuur) maar ik ken wel een warkant merrie uit een heel horizontale, kleine springmerrie en dat was een zeer geslaagd veulen, met goed karakter. Kon gruwelijk springen (moeder ook!!) en goed bewegen, iets groter als moeder en goed karakter.
Dus als je zelf wat meer in de dressuurrichting zoekt, maar niet volledig wil afgeven op springkwaliteiten kan warkant wel een mogelijkheid zijn, al zou ik dan eerder kiezen voor een springhengst met correcte bewegingen!

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:49

Als het karakter een probleem is, raad ik je ten zeerste af Heartbreaker te nemen,
Heartbreakers staan namelijk niet bekend om hun brave karakter.

Cicero is inderdaad in de buurt en hij geeft goeie karakters.
Cicero zijn veulens zijn nieuwsgierig van aard en meestal rustig.
Hoewel je hun temperament niet moet onderschatten.
Ze hebben wel een willetje, maar ze zijn echt goed handelbaar
en meestal ook schatjes (:

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:09

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:35

s0173957 schreef:
Va Vite van Stal Ceulemans is ook een zoon van Heartbreaker en schijnt geweldig makkelijk te rijden zijn...
Heeft op z'n 7 al enkele 1m50 proeven foutloos afgelegd...

http://www.stal-ceulemans.be/_html/main.php?taal=nl&page=60&id=47

Heartbreaker x Clinton :P , ben je er zeker van dat de hengst ook een goed karaketer vererfd ?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:33

snoepie12 schreef:
s0173957 schreef:
Va Vite van Stal Ceulemans is ook een zoon van Heartbreaker en schijnt geweldig makkelijk te rijden zijn...
Heeft op z'n 7 al enkele 1m50 proeven foutloos afgelegd...

http://www.stal-ceulemans.be/_html/main.php?taal=nl&page=60&id=47

Heartbreaker x Clinton :P , ben je er zeker van dat de hengst ook een goed karaketer vererfd ?

:= Inderdaad niet echt een bloedlijn waar je naar grijpt als je een betere karakter wil :D
Va vite zelf zou inieder geval niet erg moeilijk zijn. Heb hem al aantal keer op wedstrijd gezien en ook daar gedroeg hij zich braaf. Maar toch zou ik écht oppassen met die bloedlijn, je weet nooit wat die vererft.
Orlando zou zelf ook meevallen als heartbreaker hengst, maar ken toch veel nakomelingen met erg moeilijk karakter.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:43

Karennnn schreef:
snoepie12 schreef:

voor het goede karakter zou ik inieder geval van Saros wegblijven.
Ik ben zelf niet van de half en half hengsten (half springen, half dressuur) maar ik ken wel een warkant merrie uit een heel horizontale, kleine springmerrie en dat was een zeer geslaagd veulen, met goed karakter. Kon gruwelijk springen (moeder ook!!) en goed bewegen, iets groter als moeder en goed karakter.
Dus als je zelf wat meer in de dressuurrichting zoekt, maar niet volledig wil afgeven op springkwaliteiten kan warkant wel een mogelijkheid zijn, al zou ik dan eerder kiezen voor een springhengst met correcte bewegingen!

Mijn broer paard is een Warkant. Maar die is eigenlijk toch iets te groot maar springen kan die wel alleen heel rap verschieten en voor rest doodbraaf. mss is Warkant wel een optie. Ik ben nu niet zeker of ik mijn merrie laat dekken want sinds vorig week staat manege te koop. als het verkocht is moeten we weg en dan moet ik wel andere plaatsen vinden en met zwangere merrie zou dat wel probleem geven niet?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:50

Libbylib schreef:
Karennnn schreef:

helemaal mee eens ..dit weekend in Vrasene een deel Heartbreakers gezien ...regelrechte ramp voor amateurs ( en prof ) klein, beknopt verschrikkelijk heet en moeilijk te rijden en dan nog weinig kwaliteit erbovenop..ik denk dat je heel goed moet nadenken op wat voor merrie je de hengst zet ...daar ik ook op internationaal concours enkele heel fijne Heartbreakers heb gezien
vergrotend en nuchter dan zeg ik Cicero ..ook nog eens in de buurt

een vriendin van mij rijdt een heartbreaker en die was superbraaf en heeft wel beetje last in mond maar mijn merrie heeft dat niet dus kan het niet zijn dat het veulen iets minder last zal krijgen?
Cicero vind k geweldige hengst maar aan de dekprijs te zien doet me wel twijfelen. mijn merrie is 15 jaar en als ze niet zwanger raakt dan is het wel zonde van dekgeld. ik zou eerst een goedkopere hengst proberen. ik heb op zuuthoeve wel enkele fijne hengsten gezien zoals Diktator en voltaire. heeft iemand ervaring met die hengsten?

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:03

Bij Cicero is het toch betalen bij dracht ..dus het risico is kleiner
ik heb gedekt nu met Arezzo ...dat is een Chin chin x Heartbreaker .. wel een eerlijke en fijn te rijden jonge hengst ..en ERG goed springen ...

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:06

zo groot is het verschil met Cicero toch niet ?..die vind ik al goedkoop tov meestal jongere hengsten die nog niets bewezen hebben en ook vaak rond de 800 hengen :o .. dan liever 2-300 meer voor een GP hengst ipv Jantje om de hoek -is mijn eigen mening natuurlijk

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:18

heartbreaker zou ik zeker niet nemen wegens het karakter.. Ik heb al van enkele mensen gehoord dat hij het moeilijke karakter vererfd! een voorbeeldje D'ukase, ook een goedgekeurde heartbreakerzoon, is verkocht wegens het moeilijke karakter! Soms echt super springen, maar dan ineens niets meer willen doen, zelfs niet over een laag sprongetje te krijgen!

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:42

Libbylib schreef:
Bij Cicero is het toch betalen bij dracht ..dus het risico is kleiner
ik heb gedekt nu met Arezzo ...dat is een Chin chin x Heartbreaker .. wel een eerlijke en fijn te rijden jonge hengst ..en ERG goed springen ...

Bij Cicero moet je pas betalen bij een levend veulen.
Dus stel dat ze drachtig is, maar ze verliest haar veulen,
dan moet je niet betalen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:57

wegens crisis op de manege waar mijn paard staat ga ik voorlopig dit jaar niet dekken. maar heb wel een vraagje het is toch geen probleem dat ze op oudere leeftijd zwanger wordt? ze is dit jaar 15 en volgend jaar dus 16. nog nooit veulen gehad.

cicero lijkt me wel goeie hengst voor. ik heb ook mijn oog gevallen op crescendo. die laatste zou gangen verbeteren. dat zou super zijn.Dus nu hengst zoeken voor volgend jaar, kan je dit jaar hengst reserveren voor volgend jaar zodat ik dekgeld van dit jaar behoud?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:52

Dakario schreef:
wegens crisis op de manege waar mijn paard staat ga ik voorlopig dit jaar niet dekken. maar heb wel een vraagje het is toch geen probleem dat ze op oudere leeftijd zwanger wordt? ze is dit jaar 15 en volgend jaar dus 16. nog nooit veulen gehad.

cicero lijkt me wel goeie hengst voor. ik heb ook mijn oog gevallen op crescendo. die laatste zou gangen verbeteren. dat zou super zijn.Dus nu hengst zoeken voor volgend jaar, kan je dit jaar hengst reserveren voor volgend jaar zodat ik dekgeld van dit jaar behoud?

dat laatste denk ik niet :P Nog nooit aan gedacht eigenlijk :) maar lijkt me onwaarschijnlijk ;)
Sommige merries geraken niet meer drachtig op latere leeftijd indien ze nog nooit een veulen gehad hebben.
dus daar moet je wel rekening mee houden.
Vriendin van mij heeft 2jaar achter elkaar elke cylus haar 16jarige (2e jaar: 17jarige) merrie laten dekken, ze is eenmaal drachtig geweest, maar was na een maand haar vruchtje verloren.
Dierenarts heeft toen gezegd dat de kans zeer klein was haar alsnog drachtig te krijgen.
Sommige merries lukken nog vanzelf.

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:53

Dakario schreef:

Wij zelf hebben enkele oude merries. De oudste is 17 jaar en heeft nog nooit problemen gehad,
is altijd van de 1e keer drachtig. (we hebben haar 1 sabbatjaar gegeven ivm groot veulen jaar daarvoor)
Ook dit jaar is ze gedekt, vol van de 1e keer (hebben we wel gespoeld)
En ook onze andere merries, nog enkele van 15 & 16, geen probleem :)
Maar ja, ligt natuurlijk aan de vruchtbaarheid van de merrie.

Heeft Crescendo al nakomelingen? (hij toch maar pas van 2006?)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:06

Kimx schreef:
Wij zelf hebben enkele oude merries. De oudste is 17 jaar en heeft nog nooit problemen gehad,
is altijd van de 1e keer drachtig. (we hebben haar 1 sabbatjaar gegeven ivm groot veulen jaar daarvoor)
Ook dit jaar is ze gedekt, vol van de 1e keer (hebben we wel gespoeld)
En ook onze andere merries, nog enkele van 15 & 16, geen probleem :)
Maar ja, ligt natuurlijk aan de vruchtbaarheid van de merrie.

Heeft Crescendo al nakomelingen? (hij toch maar pas van 2006?)

Maar deze merrie is nog nooit drachtig geweest, dus dat verkleint de kans op drachtigheid wel een stuk!
Crescendo is sinds dit jaar goedgekeurd, dus dit jaar zullen de eerste merries gedekt worden.
Hij komt uit een dressuurmoederlijn en kan goed bewegen maar kan ook erg leuk springen. Denk dat TS zich daarop baseerde.

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:16

Karennnn schreef:
Maar deze merrie is nog nooit drachtig geweest, dus dat verkleint de kans op drachtigheid wel een stuk!
Crescendo is sinds dit jaar goedgekeurd, dus dit jaar zullen de eerste merries gedekt worden.
Hij komt uit een dressuurmoederlijn en kan goed bewegen maar kan ook erg leuk springen. Denk dat TS zich daarop baseerde.

Ja, dat dacht ik al.
Heb hem op de hengstenkeuring gezien.
Echt een mooi ding :D

Of hij gangen gaat verbeteren is afwachten.
Fokken = gokken

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 16:39

Kimx schreef:
Karennnn schreef:

Ja, dat dacht ik al.
Heb hem op de hengstenkeuring gezien.
Echt een mooi ding :D

Of hij gangen gaat verbeteren is afwachten.
Fokken = gokken

fokken = gokken is idd juiste woord voor. Vroeger had ik een 16 jarige merrie laten dekken door hengst van vriend van ons. We kennen niks over hengst ook niet over zijn springkwaliteit. we hadden die gewoon genomen omdat dat van vriend van ons is. Bonheur heette die hengst en uit die merrie kwam Dakario en het bleek een heel goed veulen te zijn (springt altijd hoog over en supervoorzichtig en superbraaf! --> ideale veulen voor mij) . hij is nu 6 jaar maar met gebroken achtervoet en staat nu al anderhalf jaar op wei te hopen dat die toch geneest. Vroeger liep die op 3 benen. nu al op 4 benen maar toch eff wachten om zeker te zijn dat die geneest.

Nu ga ik mss ook terug gokken voor volgend jaar. Soms heb je geluk of soms niet. maar goede veulens hangen toch vooral van merries af?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:45

Dakario schreef:
fokken = gokken is idd juiste woord voor. Vroeger had ik een 16 jarige merrie laten dekken door hengst van vriend van ons. We kennen niks over hengst ook niet over zijn springkwaliteit. we hadden die gewoon genomen omdat dat van vriend van ons is. Bonheur heette die hengst en uit die merrie kwam Dakario en het bleek een heel goed veulen te zijn (springt altijd hoog over en supervoorzichtig en superbraaf! --> ideale veulen voor mij) . hij is nu 6 jaar maar met gebroken achtervoet en staat nu al anderhalf jaar op wei te hopen dat die toch geneest. Vroeger liep die op 3 benen. nu al op 4 benen maar toch eff wachten om zeker te zijn dat die geneest.

Nu ga ik mss ook terug gokken voor volgend jaar. Soms heb je geluk of soms niet. maar goede veulens hangen toch vooral van merries af?

Ja inderdaad voornamelijk wel. En ook wel van de 'match' natuurlijk. Je mag een goede merrie hebben, als haar minpunt een zwak achterbeen is en je zet er een hengst op met een slecht achterbeen, wil het niet zeggen dat je veulen goed wordt, gewoon omdat de merrie goed is. Maar dat werkt ook zo in alle kanten.
Ons Tangelo veulen kan echt super bewegen. Op dit moment van alle paarden die we nu gefokt hebben (5) kan het het beste bewegen. Terwijl tangelo nu niet bepaald gangwerk verbetert :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:47

Karennnn schreef:
Dakario schreef:

Ja inderdaad voornamelijk wel. En ook wel van de 'match' natuurlijk. Je mag een goede merrie hebben, als haar minpunt een zwak achterbeen is en je zet er een hengst op met een slecht achterbeen, wil het niet zeggen dat je veulen goed wordt, gewoon omdat de merrie goed is. Maar dat werkt ook zo in alle kanten.
Ons Tangelo veulen kan echt super bewegen. Op dit moment van alle paarden die we nu gefokt hebben (5) kan het het beste bewegen. Terwijl tangelo nu niet bepaald gangwerk verbetert :)

nu vroeg ik me af als ik hengst voor dit jaar besteld dat de dekprijs die ik moet betalen van dit jaar zal zijn als ik merrie pas volgend jaar laat dekken? Ik zit nu in clinc met mijn ouders. want het merrie dat ik rij is wel ne goeie met goeie papieren en die wou ik niet verloren laten gaan. alleen haar karakter is vervelend. je moet wel echt streng houden en ze gaat ook proberen de baas te zijn over je als ze dat wil.... mss vandaar spreekwoord moeilijke paarden zijn vaak de besten?

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:28

Dakario schreef:

Zonder een goede merriestam ben je niet veel.
De merriestam is meestal belangrijk(er).
Natuurlijk de hengst ook,
maar met een 'slechte' merrie,
moet je geen superveulens verwachten.