[TI] gedekt door zoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

gedekt door zoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:06

Overlaatst kocht ik 2 drachtige tinkermerries van een man die er niet echt naar omkeek,en een hengst,2 drachtige merries en de 2 veulens van de merries van vorig jaar, verkocht.

nu ben ik de man op het spoor gekomen die de jaarlingen en de hengst gekocht heeft
en die meende te weten dat de hengst een zoon was van een van de 2 merries,dus dat een van die 2 merries dus al meermaals een veulen gehad heeft van haar eigen zoon.

in welke mate dit klopt weet ik niet,hij meende dat de jongste merrie de moeder van de hengst is.alleen is die merrie maar 7 jaar en is de hengst er 5 dus dit leek me heel onwaarschijnlijk,toen zei hij dat ook gewoon de oudste merrie de mama van de hengst kon zijn...
nu,in welke mate dit klopt weet ik niet,alleen wou ik wel ff horen of hier mensen zijn die weet hebben van 'inteelt' bij tinkers.zoja,hoe was het bloedverwantschap,en had het eventuele gevolgen voor het veulen?

de vorige veulens waren telkens 100% gezond,dus de kans dat de oudste merrie nu daardoor eventueel een ongezond veulen op de wereld zou zetten is heel klein,en de jongste is al geveulend en heeft een schat van een veulen,maar toch zou ik graag weten wat mss de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn...

RTM

Re: gedekt door zoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:20

Bij Tinkers is het hoogstwaarschijnlijk niet anders dan bij andere rassen hoor ;) Ervaring heb ik er niet mee, ken wel iemand waarvan het veulen van haar eigen merrie deze merrie weer heeft gedekt. Hier is een prima paard uit gekomen. Dit is alleen weer een KWPN-er. Het kan allemaal goed gaan, maar nee, liever niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:22

ik heb eens een kruising moeder x zoon meegemaakt, dat veulen werd met een kromme ruggegraat geboren....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:23

Het kan idd gewoon goed gaan.

Eerstegraads inteelt brengt risico's met zich mee. Zo kan het veulen afwijkingen hebben. Maar dit hoeft dus niet per se.
Een hoog percentage inteelt kan wel zorgen voor een verminderde vruchtbaarheid bij het veulen.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:33

Ik ken één geval waarbij ook de moeder door de zoon is gedekt en hierbij is alles goed gegaan.
De kans op afwijkingen is relatief iets groter dan bij niet verwante dieren, maar minder groot dan wanneer ook die dochters weer gedekt zouden worden door hun vader/halfbroer, etc. Er zijn zelfs fokkers die in de eerst lijn (vader/dochter of moeder/zoon) expres kruisen om bepaalde eigenschappen vast te leggen. Het vervelende daarvan is dat je van te voren niet helemaal kunt bepalen welke eigenschappen dat zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:36

Eerste graads inteelt geeft idd vaak zwakheden, misschien zie je ze niet direct, maar ik ken paarden die op volwassen leeftijd een erg zwak gestel bleken te hebben, vaak kreupel, vaak mok, veel rugproblemen etc.

Maar helaas is er nu toch niets meer aan te doen, gewoon duimen voor een gezond veulen, en bij verkoop eerlijk zeggen dat het om inteelt kan gaan.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:03

Ik heb in 2003 een hengstenveulen gekocht bij andere fokkers . Van dit vuelen heb ik de moeder en de vader gezien. Maar vermits er bij geen van de ouder dieren een afstamming bekent was. We hebben onze merries gedekt met deze hebt. En de ene merrie had een gezond veulen waar niets aan was. De andere merrie kreeg een veulen met een uier ontstekingen. Eens deze uierontsteking was opgelost kreeg het veulen een lever ontsteken en droogde ze helemaal uit. Na de bloedanalyse zagen ze dat haar witte bloed cellen verhoogt waren en haar hematocriet het beeld had van iemand met leukemie. Het veulen heeft het niet overleeft.

Het jaar erachter kreeg oudere dochter van deze merrie ook een veulen van die hengst. EN ja hoor weer prijs lichte stoelgang en de eerste paardagen had het veulen diaree niet normaal. Maar dit veulen is er door gekomen.

In overleg met onze dierenarts wat de oorzaak kon zijn. Kwammen we tot de conclusie dat de hengst en deze merrie's te dicht in bloedlijn zatten. Dit was neit geweten door de invoer van beide ouderdieren.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:09

Even off-topic: waarom kan inteelt zoveel problemen veroorzaken? Paarden in het wild zijn toch ook niet zo kieskeurig, of heb ik dat verkeerd?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:12

nee paarden in het wild hebben 1 hengst, wanneer de hengstenveulens wat ouder zijn worden ze weggejaagt door de leider

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:21

Volgens mij komt het weleens voor dat een hengst in het wild zijn eigen dochter dekt. Maar de meeste hengsten zijn niet langer dan een paar jaar leider in een kudde geloof ik. Dus tegen de tijd dat de merries hengstig worden is er alweer een nieuwe hengst.

In de gevallen dat er per ongeluk wel inteelt plaatsvind is het juist een voordeel dat die veulens dan zwakker zijn en minder vruchtbaar. Die overleven niet of planten zich niet voort. Daardoor hou je het DNA zo gevarieerd mogelijk.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:35

nakomelingen van vader of broer op merrie zijn vaak toch minder vruchtbaar? (dat is meestal het eerste wat verslechterd door inteelt)