[KG] hoe kleur berekenen aankomend veule ma palomino pa valk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

[KG] hoe kleur berekenen aankomend veule ma palomino pa valk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:39

Kan iemand mij helpen.
Mijn merrie is vandaag weer gedekt.
Ze is palomino haar ouders zijn palomino en vos. en de hengst waar ze mee gedekt is is valk en zijn ouders zijn donkerbruin en ?? weet het niet.

Onder hengst
http://www.jannekederade.nl/fotografie/shows/imagesCHK2007/NWR%20Buffy%20E_0097.jpg
http://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengsten/JM-080209-WatermillFalcon-KappersS11.jpg
http://www.nwpcs.nl/UserFiles/Image/watermill%20falcon%20%202.jpg

Onder merrie in de zomer (bijna op haar donkerst)
Afbeelding

Nu wil ik op de Coat Color Calculator uitrekenen op welke kleur veulen we volgend jaar dan kans hebben.
Bij de vader moet ik invullen of hij de rood factor heeft, dus weet niet of een valk homo of heterozygoot is kwa rood factor?
Of heeft een valk geen rood factor?
Zoals jullie op de foto zien heeft hij hele donkere dekharen.
Dan moet ik dus nog invullen of de vader agouti heeft en ik hoorde wel dat hij veel bruin fokt, dus niet vaak zijn creme gen door geeft, maar zou hij dus homo of heterozygoot agouti zijn .. ???

Dan moet ik bij de palomino moeder ook invullen of ze agouti heeft.
Dat weet ik dus niet.
Ze is een creme palomino.

Ze is 3x met een kastanje bruine hengst gedekt daarbij had ze een kastanje bruin hengst veulen, een goudvos merrie veulen en een licht goud palomino hengt veulen.
Toen is ze gedekt door een stekelharige vos en daaruit kwam een licht goud palo hengstje.
Toen is ze gedekt met een donkerbruine en kreeg ze een bijna zwart koffievos veulen met blond in de staart.
Daarna is ze gedekt met een zwartbruine hengst en daaruit kwam een lichtbruin veulen.
Zal de merrie hetero of homozygoot agouti zijn of helemaal niet.
Kan iemand helpen?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-05-09 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

DubbelFun

Re: HELP hoe kleur berekenen aankomend veule ma palomino pa valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:18

Als je niet weet of de ouders homozygoor zijn, hou je het op heterozygoot en waar ze vragen om Agouti hou je het op onbekend.
De merrie is iig basis vos (ee) met 1 cremegen (dus heterozygoot op creme), de hengst is basis zwart + agouti + creme. Verder is hij zo donker dat ie ook wel sooty zou kunnen dragen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:16

Beide ouders van de hengst zijn hetrozygoot vos, dus het kan goed zijn dat ook hij rood draagt.
Hij heeft nog niet veel nakomelinen voor zover ik weet, maar als er palomino's of vossen tussen zitten weet je zeker dat hij rood draagt.
Zitten er zwarte veulens tussen dan weet je zeker dat hij hetrozygoot agouti is want dat is zo niet te zeggen, ook van de merrie is zo niet te zeggen of ze agouti draagt. Wil je het zeker weten kun je haar laten testen en vragen of de hengst getest is of kan worden :) .

Zowel de hengst als de merrie hebben 50% kans om hun cremegen door te geven, het maakt niet uit of de hengst het vaker niet dan wel doorgeeft, de kans erop van zijn kant blijft 50%.

Percentages voor de basiskleur:
Draagt de hengst rood: 50% kans op vos of zwart (of bruin bij agouti)
Is hij homozygoot zwart: 100% zwart (of bruin)

Percentages voor cream:
50% kans op een enkele verdunning (palomino, buckskin, smokey black)
25% kans op een dubbele verdunning (cremello, perlino, smokey cream)
25% kans dat er geen cream wordt doorgegeven. (vos, bruin, zwart)

De percentages van de calculator zijn wel echt per mogelijke kleur maar daar zou ik me niet teveel aan vast houden, paarden doen rare dingen en het gebeurd vaak zat dat er een veulen uit komt waarop je het minste kans had :+ .

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:23

Maar stel de merrie heeft agouti he, wat houd dat nou precies in dan?
ik snap gewoon niet wat aqouti nou precies is is dat dat het uit einde van de haren donkeder zijn ofzo dus de oren neus benen?
Laatst bijgewerkt door stalmilagro op 06-05-09 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:26

Dan heb je bij een veulen met een zwarte basis een grotere kans dat het een bruine wordt. Komt daar dan evt. de creme van de merrie bij krijg je dus een valk.
Als het een vos wordt maakt het niets uit, want agouti toont niet op vos als is het genetisch wel aanwezig.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:30

mm, dan denk ik niet dat de merrie agouti heeft, want ze heeft maar 2 bruine veulens gehad en verder alleen palo's en 1 vos, terwijl ze altijd is gedekt met bruine hengsten.
Maar klopt het wel, dat alle bruinen zowieso heterozygoot aqouti zijn?
Want nu las in net dit op internet:
Bruin, Een van de meest bekende wijzigingsfactor, in de genetica verwoord als "Agouti" (A). Het Agouti zorgt ervoor dat het zwart alleen aan de uiteinden van het paard zichtbaar is zoals manen, staart en benen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:04

Nee, de meesten zijn gewoon heterozygoot (dus Aa). Daarom kan er uit 2 bruinen ook een zwarte komen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:41

De kleurencalculator kan je met verschillende factoren invullen:

Hengst:
- kan EE (homozygoot zwart) of Ee (heterozygoot zwart en rood) ... beiden ouders zijn heterozygoot Ee, vader bruin, moeder valk, beiden met een rode ouder
- voor Agouti (maakt van een genetisch zwart paard, een bruin gekleurd paard): kan AA zijn (beide ouders zijn minstens Aa) of Aa
- creme: is CCcr (heterozygoot)
- (niet van toepassing in de calculator ... maar de hengst draagt wel het sooty gen)
Mogelijke combi's: EE AA CCcr, EE Aa CCcr, Ee AA CCcr, Ee Aa CCcr

Merrie:
- is zowiezo ee, homozygoot vos/rood
- is zowiezo CCcr (heterozygoot)
- agouti: ?? kan AA, Aa of aa zijn ... als zij bij een echt zwart hengst een bruin veulen heeft gehad dan zonder testing weet je dat zij minstens A? is.
Mogelijke combi's: ee AA CCcr, ee Aa CCcr, ee aa CCcr

Zonder DNA testing van status E en A bij hengst, en A status bij merrie ... mogelijke veulen kleuren: zwart, bruin, vos, palo, valk, s.black, cremello, perlino, s.cream

H