Haflingerhengstenkeuze seizoen 2009/2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Haflingerhengstenkeuze seizoen 2009/2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:27

De meeste hengstenhouders hebben hun hengsten inmiddels klaar voor het dekseizoen/zijn al begonnen.
De shows zijn geweest, menig hengst is van eigenaar/huurder verandert en, het is nu aan de merriehouder om te kiezen.....

Mijn vraag aan jullie merriehouders is dan ook:

Welke hengst gebruik je voor het dekseizoen 2009/2010?

Uiteraard is het ook wel leuk om wat te vertellen over het waarom en waar je op hoopt qua veulen.

Om gelijk maar het spits af te bijten; ik begeef mij dit jaar op gestippeld terrein. :D
Aangezien Fay nog niet officiëel opgenomen is in het Nederlandse stamboek(Duitse import)wou ik graag een leuke kruising fokken.
Ik ken meerdere haflingerkruisingen en om heel eerlijk te zijn spreken mij die vaak meer aan kwa maat,gangen,behang,kleur en bouw.
Daarnaast, Fay is niet het type wat de Nederlandse fokker graag ziet als moederdier voor een veulen en al fok ik niet om rijk te worden; quitte spelen is toch wel gewenst(en winst is natuurlijk altijd mooi).

Daarom is de keuze dit jaar gevallen op een redelijk onbekende appaloosahengst van 1.60.
Hij is veterinair goedgekeurd wat betekent dat gastmerries geen papier bij het veulen krijgen, mocht ik hem/haar aanhouden(zeer onwaarschijnlijk)dan kan ik 'het' op 3 jarige leeftijd wel op laten nemen in het Nederlandse Appaloosa Stamboek.

Inmiddels heb ik de hengst van dichtbij bekeken en ook enkele nakomelingen gezien, die mogen er zeker zijn.
Daarnaast wat kruisingen haflinger appaloosa en die zijn echt :~
Mooi hoog op de benen,vaak champagne met appaloosa kenmerken,ruimere gangen en een edel hoofdje.
Ik heb daarom ook bewust gekozen voor een kwpn gefokte appaloosa en geen amerikaans gefokte ivm de compactheid en grovere bouw van mams.

Nou brand los zou ik zeggen!

edit:typefout

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:31

Mijn keuze voor dit jaar is haflingerhengst Wirbel van de Kymmelshof.
Waarom? Goed karakter en goed beenwerk en dit laatste vult hij mooi mijn merrie aan.
Verder is deze hengst helemaal mijn type :P

Pauk

Re: Haflingerhengstenkeuze seizoen 2009/2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:08

Wij waren al druk bezig met hengstenkeuzes voor de merries toen we ineens besloten dat we niets zouden dekken en een jaartje rust zouden houden..
Volgend jaar zien we dus wel verder

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:19

Het lijkt mij ook wel leuk om m'n merrie een keer te laten dekken,ben al een beetje aan 't rondneuzen,vandaar dat ik me hier even aanmeld,kan ik mooi ideeen opdoen.

luchtenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:42

ik heb 3 van mijn merrie's laten dekken door ARIK
ze waren alle 3 op dezelfde dag hengstig en zijn dus op dezelfde dag alle 3 gedekt , ze zijn al gescand en ze zijn ook nog eens alle 3 drachtig , :7

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:53

Wij hebben 8 merries gedekt en er zijn er al n aantal drachtig en nog een aantal zitten in de 3 weken periode. (de tijd tot de merrie weer hengstig word of je een scan kan maken dat ze drachtig is).

Valé (liz Saphir) is drachtig van Arachon (Amadeus) van deze merrie hebben we 4 goede Allacher lopen waarvan 3 merries, dus dat werd hoogtijd om wat anders te proberen. Zodat we dadelijk niet vastlopen op Alpenstein, maar nu op Amadeus ;) .

Hortensie (liz Alpenstein) is drachtig van Nordsee (Nordtirol) deze merrie komt uit een van de betere bloedlijnen die er zijn in Oostenrijk. Die van Nordsee is ook een der beste misschien wel DE beste. Als wij als fokker die Combinatie Alpenstein x Nordtirol zien we vaak hele mooie moderne goed gebouwde grote haflingers.

Vanya (liz Allacher) is gedekt met Whetu (Wegbereiter) dit is een dochter van Valé, De 1e veulens van Whetu zijn spectaculair groot, lange fijne halsjes, mooie hoofdjes met weinig wit. En zéér zeker gebruiken we deze jonge hengst om hem in de fokkerij de kansen te geven die hij verdient. Hij heeft het kwa bloedvoering in zich de beste lijn die er is (Montreaux). Wij hebben van deze combinatie erg hoge verwachtingen.

Viper (liz Allacher) is gedekt met Nordsee (Nordtirol) Vipér is een volle zus van Vanya, deze merrie had op de Eleite keuring 78 punten net geen elite dus. Nordsee leek ons met het oog op de minpunten van de merrie en de pluspunten van de hengst de juiste partner voor haar. Ook deze combinatie wekt bij mij een hoog aanzien.

Bina van ter Beke (liz Nokia) is gedekt met Arachon (Amadeus) bij gebrek aan communicatie hebben we voor t laatste moment veranderd van keuze. Arachon heeft in Belgie de Kampioenstitel van de HK op zijn naam gezet en heeft uit zijn 1e jaargang 2 elitemerries en 1 goedgekeurde hengst gebracht. De bloedvoering van Arachon is van wereldklasse. Alle grote namen zijn familie denk aan Abenstern wereldkampioen in 2000 en 2005 dit is een volle broer van hem.
Bina had dit jaar een mooi modern veulen van Acilliano-BE en we wilden in die zelfde ''trend'' verder.

Tamilena (liz Amadeus) is terug gedekt met Whetu, We hadden dit jaar een hengstveulen van Whetu bij Tamilena. Dit was de 1e nakomeling van Whetu. We zijn tevreden over het resultaat dat we haar terug hebben gedekt, Whacker is een groot modern gelijnd veulen. Wat nu in zijn 3 levensmaand is en al 1.15 meet! dus echt een goede maat.

Fioresa (liz Alpenstein) is gedekt met Nordsee, Vanwege het veulen van de N-lijn hengst Liz Nikora die in Oostenrijk ter dekkeing staat, dit veulen was het 1e veulen van Fioresa maar heeft alles wat we graag zien. Modern, en zéér correcte ruime bewegingen. en Nordsee kwam het dichtst kwa bloevoering bij Nikora dus de keus was snel gemaakt.

Valodya (liz Allacher) is gedekt met Naro, Naro is een hengst die zijn sporen heeft nagelaten, hij vererft op 19 jarige leeftijd nog steeds moderne paarden die goed mee kunnen in de huidige fokkerij.
En omdat Valodya pas 3 is dekken we haar liever natuurlijk, dit heeft als reden het iets gemakkelijker drachtig krijgen.

Dit zijn onze hengstenkeuzes met motivatie. het maken van keuzes word voor fokkers steeds moeilijker omdat we steeds minder breed in het bloed komen te zitten. Ook de meeste beter St-lijnen van dit moment zit in de 2e generatie Amadeus en dat is jammer. Het huidige hengstenbestand vraagt M, S, en B-lijn maar of we daar met de doorsnee merrie fokkerij aan toe zijn weet ik niet.

En voor 2010 zien we wel weer wat er dan voor aanbod is. (alhoewel ik wel enkele vereisten op mn lijstje heb)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:12

Dit jaar gaat mijn kennis voor Stakkato van Hans en Hariétte van de Berg. :) Fantastische hengst! :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:23

Mijn merrie gaat naar Wirbelstein. Mijn vriendin gaat met haar merrie naar Midas-Hanja. We brengen ze vrijdag naar de hengstenhouder. Hopelijk zijn ze tegelijk drachtig en komen de veulens ook rond dezelfde tijd, kunnen ze mooi samen opgroeien.
Ik heb voor Wirbelstein gekozen omdat hij qua bloed aansluit, maar niet te dichtbij Amber staat. Verder passen ze qua type goed bij elkaar. Amber is een goede merrie waar niet heel veel aan verbeterd hoeft te worden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:35

Leuk om te lezen wie waarvoor gaat en waarom.
Tellen dekgelden ook mee in jullie keuze?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:13

Nee, ik ga voor de match, niet voor een voordelige dekking/inseminatie. En ik kom uit de IJslanderwereld en daarin beginnen de dekgelden meestal bij zo'n 450 euro, dus dan vallen de dekgelden bij de Haflingers ontzettend mee!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:26

@ Wildgirl: ik heb nog een foto van almfee in duitsland :D Ik heb nu zelf geen internet maar als ik dat wel weer heb zal ik hem uploaden. Je zegt dat almfee niet het type is dat ze willen zien. Dat moet ook niet voor een fokmerrie. Het streven is altijd om je merrie te verbeteren, dat lukt niet met een supermodern moederdier.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:49

Voor Nicole heb ik Stavros op het lijstje staan.
Ik vind het een onwijs gaaf dier om te zien, zijn bloed spreekt me ontzettend aan en ik ben dan ook erg benieuwd wat eruit gaat komen bij Nicole. Ik kijk dan niet naar premies. 2 Kampioenen maken immers geen kampioen, is mijn persoonlijke mening.

De andere 2 merries blijven zoals het er nu naar uitziet gust dit jaar.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:52

Ook ik heb er voor gekozen om een jaar rust te houden.

Mijn merrie heeft 2 jaar achter elkaar een veulen gehad en ik rij er ook nog mee,
Dus vandaar de keuze om haar 1 jaar leeg te houden en volgend jaar weer te dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:36

Dekgeld telt niet mee. Is sowiso niet heel hoog. (zijn kwpn-ers gewent;) )

Ze zijn gedekt met Arachon en Windspiel

kenolia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:53

Wij laten onze merrie dekken door Angelo W. Dit omdat onze merrie iets klein en kort is uitgevallen. En vindt het gewoon een mooie hengst :D

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:53

Mijn merrie wordt weer gedekt bij Windspiel.
Ze heeft nu een mooi en luxe veulen van deze hengst, voor volgend jaar hoop ik op een net zo mooi veulen alleen dan een merrie.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:25

@haflinger_27 heb je toevallig een foto van je whetu veulen? Ben benieuwd..
Mooie uitleg voor de hengstenkeuze.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:11

Wildgirl schreef:

Mijn kennis niet, ze komt regelmatig bij Hans en Hariette, en Stakkato heeft zulke aanspreekbare ogen, dat je er geen nee meer tegen kunt zeggen..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:54

'Onze' merrie staat inmiddels bij de kymmelshof en wij hebben gekozen voor hun nieuwe aanwinst Aquino!
Vult de merrie goed aan, is mooi qua type en ik vind het een hele mooie hengst om te zien.
Dekgeld telt niet mee, zoveel verschil zit daar eigenlijk niet eens in...

Over 2 weken verwachten we een veulentje van Wirbel!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:11

Oh ik vond Aquino ook al zo leuk!
Maar die past qua bloed niet bij Amber, dus werd het of Wirbelstein of Midas, die ik trouwens ook erg leuk vind, al is ie een compleet ander type dan Aquino.

5haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:54

Dit jaar is ons oog gevallen op Wallenstein en Stakkato.
Onze merrie Wera is inmiddels drachtig gescand van Wallenstein en onze merrie Ania is ook inmiddels drachtig gescand. Zij is dus, idd, door Stakkato gedekt.
Wij hebben bij Wera voor Wallenstein gekozen, omdat wij zelf vinden dat Wera verbetert mag worden in haar hoofd en kruis, en wij van mening zijn, dat Wallenstein, dit kan verbeteren in het veulen.
Bij Ania is de keuze gevallen op Stakkato, omdat zij qua bouw nog iets luxer kan en wij bij veulens van Stakkato een goede verbetering in het kruis zagen. En bij Ania mag idd het kruis ook iets mooier.
Nu maar hopen dat onze verwachtingen een beetje uitvallen, zoals gehoopt!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:40

Stravero schreef:
Wildgirl schreef:

Mijn kennis niet, ze komt regelmatig bij Hans en Hariette, en Stakkato heeft zulke aanspreekbare ogen, dat je er geen nee meer tegen kunt zeggen..

Een hengst nemen omdat hij zulke aansprekende ogen heeft? :?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 01:30

Vandaag is Dore voor de eerste keer op bezoek geweest bij Alegrando van de boterhoeve. Aangezien zij wat kleiner is en qua type meer tussenin, hadden we graag een hengst met maat en een mooi type. Haar karakter is goed, maar pittig; de hengst moet niet nog meer bloed hebben. Uiteraard stond "recht op de benen" en "goede gangen" ook op het verlanglijstje om haar goede gangen te behouden en de beenstanden hopelijk wat te corrigeren. Qua bloedlijn sluit hij mooi aan met zijn klassiek belgische/nederlandse moederlijn en minimale inteelt. Dat de hengst hier op 10 minuten van staat, natuurlijk dekt en niet veel kost, is enkel mooi meegenomen.

Voor Starlet denken we aan liz. Wildfire. Hij vererft een mooi type en goede gangen. Hij heeft zelf een goede achterhand en een Afghan-vrije bloedvoering.

We dekken de beide merries omdat het tijd wordt voor hun eerste veulen. Of er volgend jaar meteen opnieuw gedektwordt,zien we dan wel.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:25

Sjelle schreef:
@haflinger_27 heb je toevallig een foto van je whetu veulen? Ben benieuwd..
Mooie uitleg voor de hengstenkeuze.

Op onze hyves staan foto's van Whacker. We proberen aankomend weekend nieuwe foto's te maken en aan te vullen op onze hyves (zie onderschrift)

Wij zijn zeer tevreden over Whetu dus hij heeft 2 merrie's drachtig gemaakt.

Overigens in mijn vorige post waren er nog een aantal merrie's niet gescnad dit is ondertussen gedaan en

Valé is drachtig van Arachon, Hortensie is drachtig van Nordsee, Vanya is drachtig van Whetu, Tamilena is drachtig van Whetu, Viper is drachtig van Nordsee, Bina is drachtig van Arachon, Fioresa is drachtig van Nordsee, Bij Valodya is het helaas niet gelukt dus kijken we wanneer ze hengstig word en dekken we haar opnieuw aan.

anna101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:07

Hallo,

Ik heb dit jaar een veulen van Wirbel. Ik vind het echt een mooi en luxe veulen geworden. Mijn merrie is 14 jaar en tegen de klassieke kant, wel heeft zij in 2007 nog een 1a gehaald. Haar veulen is erg hoogbenig wat mij merrie niet heeft en een erg mooi (licht arabisch) hoofdje. Ik ben erg tevreden over Wirbel. Het karakter erft hij wel sterk na een pittig en dominat mannetje.

Ik wil haar misschien dit jaar laat dekken, door Athos van ten Beke. Ik heb veulens van hem gezien en zien er erg goed uit!

Groet Anna