halo mensen. ik heb een vraag die voor mij heel erg belangrijk is.
ik heb mijn eigen merrie van 5 jaar. ze is nu drachtig en heeft nog 3 weken te gaan totdat het veulen hoort te komen. veel kenissen van mij die ook in de paardenwereld zitten zeggen dat ik nog makkelijk met haar kan rijden. en dat dat helemaal geen kwaad kan.
maar ik vind zelf dat ik dit niet kan maken ze is namelijk vort al zo dik. zelf heeft mijn merrietje nog meer als zat energie als ik haar losgooi in de bak of de longeerring. zelf ben ik al gestopt met het rijden met zadel 2 maanden voor het einde. omdat ik merkte dat ze last van de singel had. ik heb tot 2 weken geleden nog met haar gereden zonder zadel. maar ben toen gestopt omdat ik vond dat ze goed moest kunnen uitrusten.
jullie hebben hier vast meer ervaring mee dan ik, want dit is mijn eerste dracht van dichtbij. dus graag reactie''s.
groetjes steef
Tinky12
Geplaatst: 03-05-09 17:59
Je moet het werk aanpassen...dus geen cross rijden en dat soort zaken ,maar lekkere tutritjes maken.Onze merrie gaf het zelf aan wanneer ze er genoeg van had om bereden te worden . Daarna kun je evt nog wat stappen aan de hand als ze dat leuk vind,lekker beetje tutten
Met alles geld...kijk goed naar de merrie en als ze ergens zat van is gewoon niet meer doen.Sommige merries willen aandacht tot aan de bevalling,sommige dames vinden dat je weken van te voren eigenlijk al de boom in kunt en willen geen gedoe aan hun lijf
Lekker mee rondstappen met jou erop is voor haar ook wel goed voor de spieren denk ik hoor, geen galop meer denk ik en stukjes draf wil ook nog wel. Ze geeft het vast vanzelf aan wanneer het haar teveel wordt. Er weer op (na een goede bevalling) deed ik na twee weken ongeveer, gewoon rustig even stappen en een drafje.
Vind nu nog op haar rijden wel zwaar, de merrie die ieder moment kan bevallen van mijn veulen word sinds 1,5 maand niet meer gereden. Kan eigenlijk ook niet. zadel past niet meer en alles zit haar in de weg. Ze loopt nu nog lekker los en word dus mee getut. Zodra het veulen er is moet je de merrie op zin minst 2,5 week de tijd geven om alles weer in proportie te laten komen. De baarmoeder moet kunnen krimpen enzo.
Wij rijden altijd net zolang door dat de merrie aangeeft het niet meer te kunnen. En wij beginnen meestal naar een week of zo weer twee weken ongeveer weer rustig en kort.
Ik heb ook wel eens een merrie gereden die de volgende dag in een keer een veulen had die te vroeg was, maar ach de merrie kon het allemaal wel aan. Hoe in beter conditie het paard is hoe makkelijker bevallen is.
Steefjes
Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-09 16:04
ontzettend bedankt voor al jullie reacties. ik heb nu een zeer beter beeld van wanneer ik weer kan beginnen met rijden.
hobbyboerin
Geplaatst: 05-05-09 13:09
vooral kijken naar wat de merrie aangeeft. vorig jaar hebben we doorgereden tot 1 dag voor de bevalling (ze was drie weken overtijd). maar het jaar ervoor zijn we al twee maand voor de uitgerkende datum gestopt omdat ze het gewoon niet fijn meer vond. het is wel zo dat als de merrie een dag stijf liep doordat het veulen in de weg lag dat we dan binnen tien minuten weer afstapte. soms voel je dat het veulen anders gaat liggen en dan liep ze ineens weer helemaal goed. we rijden in ieder geval rustig.heel veel stappen klein stukje draven en weer stappen liever geen galop maar soms dramde ze zo door dat we haar even lieten gaan (we lieten haar zelf bepalen hoe lang en welk tempo)
als het veulen zo'n twee weken is gaan we weer rijden maar dan een kwartier en vooral stap en we bouwen dit heel langzaam op als het veulen word afgespeend zitten we bijna weer op een uur rijden.
de eerste jaren dat ze een veulen kreeg stopte we eerder en pas als het veulen 4 maand begonnen we weer maar ik merk dat ze sneller hersteld van de bevalling nu we haar wat langer door rijden en wat eerder weer beginnen.