dit jaar dekken of wachten tot volgend jaar......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

dit jaar dekken of wachten tot volgend jaar......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 08:18

tja mijn dillemma dus...

Mijn merrie wordt dit jaar 7 en heeft vorig jaar een veulen gehad. Ze was in een keer drachtig en haar dracht verliep super. Ook de bevalling verliep probleemloos. Ze kreeg een prachtig merrie veulen. Helaas is het veulen overleden, door een stom ongeluk.

Ze is tijdens datzelfde voorjaar gaan hoesten. Ik heb alles laten onderzoeken en kwam niks uit op dat moment. Merrie en veulen zijn toen het land op gegaan met de gedachten dat ze wel zou herstellen in de frisse lucht. Nadat het veulen overleden is, is de merrie naar een nieuwe stal gegaan. Het hoesten was er nog steeds en het veulen had de merrie in de laatste periode er opgegeten. Bij nader onderzoek bleek ze een cyste in haar keel te hebben. Deze is operatief verwijdert in Utrecht. Ze is toen daarna super gaan herstellen.

Inmiddels ben ik haar weer aan het rijden, omdat ik zelf 1 maart bevallen ben van een prachtige dochter. Ze ziet er weer goed uit. Ze is weer helemaal haar oude zelf.

Vorig jaar hebben we geprobeerd haar opnieuw drachtig te krijgen. Dat is toen niet gelukt. Waarschijnlijk door de cyste, maar zeker weten we dat niet. Er zat steeds een mooi eitje en ze ovuleerde ook netjes. Maar gewoon niet drachtig worden.

Nu was het de bedoeling dat het veulen voor mijn vriendin wordt. Zij draagt ook alle kosten rond het veulen en de dekking.
Mijn vriendin laat de keuze bij mij, of ze dit jaar gedekt gaat worden. Inprincipe heb nog weinig nadeel tot zo'n 10 maanden dracht ik kan tot die tijd blijven rijden ook de stal waar ze nu staat is heerlijk voor haar.

maar is het verstandig?

Wat zouden jullie doen en waarom?

kort samengevat:
- ze is heel ziek geweest
- half okt. geopereerd
- nu weer de oude (zou nog iets dikker mogen, maar ze kan bijna de hele dag het land op)
- tot april stil gestaan door mijn eigen zwangerschap
- vorig jaar niet drachtig geworden

spiritoes

Re: dit jaar dekken of wachten tot volgend jaar......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:24

Als de merrie verder gezond is en lekker in haar vel zit >>>>>> Waarom niet!! Ik Had 2 jaar geleden zo'n zelfde soort voorbeeld, alleen deze merrie heeft toen een koliek operatie gehad. Zou eigenlijk in dat jaar gedekt worden maar door de omstandigheden was dit er dus niet van gekomen. Gelukkig maar want ik denk niet dat het veulen deze operatie had overleefd. Een jaar gewacht en toen laten dekken. Nu op dit moment zitten we met smart te wachten op het kleine wondertje :-)

Succes met je beslissing.

Liezel1

Re: dit jaar dekken of wachten tot volgend jaar......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:27

Als de DA zijn akkoord geeft, zou ik niet weten waarom je het niet zou mogen doen...
1 ding waar je wél rekening mee moet houden: het veulen is voor je vriendin.
Maak hier duidelijke afspraken over. Je zal niet de eerste zijn die een vriendschap kwijtraakt omdat er tijdens de dracht iets fout gaat en je naar elkaar gaat wijzen.