Maakt mijn fries nog kans op goedgekeurde dekhengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sazz

Maakt mijn fries nog kans op goedgekeurde dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 01:00

Beste bokkers
Ik heb al een topic over mijn verwaarloosde friese jaarling, maar dit gaat puur over de ontwikkeling van mijn friese hengst Auke die eigenlijk weltmeister van stal daimler heet.
Toen wij auke kochten had hij al het een en ander meegemaakt .
We hebben hem gekocht op een markt met een redelijk goed stamboek papiertje alleen hij had een lelijke blessure waaraan hij inmiddels geopereerd is.
Zijn kroonbotje in zijn rechter achterbeen is met pinnen vastgezet en nu is auke aan het revalideren wat redelijk goed verloopt.
De prognose van de DA is redelijk positief met een slagings percentage van 70 tot 80 %.
De vader van auke is doaitsen en de moeder is evalien h. met beide super afstamming ster pref ,stb ster en veel model in het papier.
Maar helaas niet jochem vrij aan moeders kant wat men eigenlijk liever ziet en ik weet niet hoezo, vererft jochem dan iets wat niet goed is?
Mijn vraag is als volgt....... heeft het nut om me met auke gezien zijn blessure naar een keuring te gaan als hij weer helemaal zuiver loopt het is een mooi rank paard die heel veel op zijn vader lijkt qua exterieur en een heel sociaal karakter heeft tegenover mensen en niet bang is aangelegd.
Maakt hij kans om als dekhengst door een keuring te komen of kan ik hem beter lekker zijn gang laten gaan als rijpaard/menpaard?
P.S. hij is en blijft een hengst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:50

Ze zullen hem niet laten staan om het Jochem bloed want daar kom je moeilijk omheen maar een paard als de jouwe zal nooit goedgekeurd worden op grond van het letsel wat hij heeft gehad. Verder is ie kwa bloedvoering niet zeldzaam, de markt zit vol paarden met Jochembloed in de aderen...
Paard is er verder niet minder om, het wordt een hele mooie, hele goeie, dat is een ding wat zeker is.
Eventueel zou je nog een dierenarts kunnen vragen om een verklaring maar ik denk dat je daar ook niks mee op gaat schieten, verder gaat het je alleen maar onnodig geld kosten als je met hem de keuringsring in gaat.
Overigens is het voor ons, particuliertjes, bijna niet te doen er een dekhengst op na te houden. Ik zou het zelf niet eens willen....
Joh hou hem lekker voor je zelf en je gezin, voor hem fijner en voor jullie ook.

Edit, ik heb gezien dat ie zowel in de moederlijn als vaderlijn Mark heeft.

Maar wil je echt alles weten neem dan even contact op met Horseyfries, die kan je nog veel meer vertellen, ik ben ook niet alwetend ;)

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 10:19

thnx suleilitha was ook gewoon een vraagje van me ja maar buiten dat laat ik m toch hengst zolang hij zich netjes en veilig blijft gedragen, want je hebt er ook branie makers bij he.
Ik ben ook erg nieuws gierig naar zijn bloedlijn en familie en vererfenis hier van.
Mijn andere hengst heeft wel al gedekt ( bij vorige eigenaar ) maar is ondanks het dekken toch een lieve hengst.
Mede omdat ik dus ook geen merrie`s heb lopen en toen die er wel liepen was hij alleen iets oplettender en onrustiger als er een merrie van het terein afging om in het bos te rijden, want dan viel zijn kudde uit elkaar ( ze stonden wel appart he) alleen heeft hij helaas geen papieren maar wel een mooi type qua exterieur en gangen en karakter.
Ik heb ook nog een grote teunis lopen ( ruin ) Die denk ik niet echt veel van vader heeft geërft.Hij is groot erg groot maar ook een groot hoofd met snor haha en wel zeer dikke staart en dunne manen....is meer een slungel dan een vent qua bouw en karakter beetje schichtig en afwachtend en nerveus maar niet gemeen.
Maar ik heb er dus niks aan om met auke iets te gaan doen gezien zijn blessure verleden,
en mag misschien domme vraag zijn , maar Mark in moeder en vaderlijn zie ik hier niet, of moet ik verder terug of valt die onder andere naam? ( ben nog groentje in friezen )
Ik dacht stel ik krijg ooit een mooie merrie en ik wil haar door auke laten dekken?? kan ik dan toch nog papieren aanvragen of telt het dan niet omdat auke geen goedgekeurde hengst is maar wel papier heeft?groetjes sazz ;)

gomir

Re: Maakt mijn fries nog kans op goedgekeurde dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:40

-> BKR

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:35

sazz schreef:
Ik dacht stel ik krijg ooit een mooie merrie en ik wil haar door auke laten dekken?? kan ik dan toch nog papieren aanvragen of telt het dan niet omdat auke geen goedgekeurde hengst is maar wel papier heeft?groetjes sazz ;)

Je kan helaas dan geen inschrijving in het stamboek krijgen omdat zoals je al aangeeft auke geen goedgekeurde hengst is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:38

Dat er een paard eventueel voorkomt in vader en moederlijn is geen ramp, er is een percentage inteelt toegstaan en dat moet ook wel daar het Friese ras een kleine genenpoel heeft.
Het ligt er dus net aan hoe ver weg dat zit. Het hoeft ook niet slecht uit te pakken.

Een blessure is geen contra indicatie als het niet gaat om een erfelijk gebrek.
Bij een keuring keurt men voornamelijk op de wenselijke eigenschappen qua uiterlijk (en karakter speelt een rolletje) zoals die bij het ras passen.
Paarden met gebreken worden uitgesloten, maar een blessure is geen gebrek. Want ook bij gebreken gaat het erom of die al of niet doorgegeven kunnen worden aan het nageslacht.

Een stamboek zoekt altijd naar de best mogelijke kansen om een zo goed mogelijk product te leveren. De fokmerries en dekhengsten moeten dus vrij zijn van slechte eigenschappen en de bouw hebben die wenselijk is.
Bij veel rassen gaat men verder, dan moet een paard ook proeven afleggen om te tonen dat ze voor werk inzetbaar zijn, en een prettig karakter hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:58

suleilitha schreef:
Ze zullen hem niet laten staan om het Jochem bloed want daar kom je moeilijk omheen maar een paard als de jouwe zal nooit goedgekeurd worden op grond van het letsel wat hij heeft gehad. Verder is ie kwa bloedvoering niet zeldzaam, de markt zit vol paarden met Jochembloed in de aderen...
Paard is er verder niet minder om, het wordt een hele mooie, hele goeie, dat is een ding wat zeker is.
Eventueel zou je nog een dierenarts kunnen vragen om een verklaring maar ik denk dat je daar ook niks mee op gaat schieten, verder gaat het je alleen maar onnodig geld kosten als je met hem de keuringsring in gaat.
Overigens is het voor ons, particuliertjes, bijna niet te doen er een dekhengst op na te houden. Ik zou het zelf niet eens willen....
Joh hou hem lekker voor je zelf en je gezin, voor hem fijner en voor jullie ook.

Edit, ik heb gezien dat ie zowel in de moederlijn als vaderlijn Mark heeft.

Maar wil je echt alles weten neem dan even contact op met Horseyfries, die kan je nog veel meer vertellen, ik ben ook niet alwetend ;)

Ik ook niet.... :+

Ik denk dat je er idd niet op moet hopen dat hij ooit goedgekeurd wordt als dekhengst.
Nog afgezien van het feit dat de hengsten aan zware eisen moeten voldoen wat betreft bouw, gangen, afstamming enz. in de eerste en tweede bezichtiging en ze daarna nog getest worden in het werk, moeten ze ook voldoen aan röntgeneisen. En een dier wat pinnen in zijn been heeft gekregen zal daar al niet doorheen komen vrees ik.

Ik vind het echt ontzettend goed van je dat je hem een kans hebt gegeven en hoop dat je nog heel veel plezier met hem beleeft.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:57

:D thnx voor jullie informatie en advies , het ging mij er in eerste instantie ook om dat auke weer een betere toekomst kreeg zonder pijn en weer lekker kon functioneren en goed in zij velletje zat, maar ik dacht misschien is er een lichtpuntje dat hij er wel doorheen kwam.
Momenteel gaat het super met hem en ik hoop alleen nog maar dat het in stijgende lijn blijft doorgaan en we nog veel meer plezier met hem kunnen gaan beleven, want we genieten enorm van het kereltje met al zijn streken en ontwikkelingen.
Maar bij deze bedankt!! ik ben weer een ervaring rijker/wijzer. ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:26

Als dekhengst zal ik niet vanuit gaan. Maar zoals je al zei, er zit een prachtig papier achter en hij komt uit stam 25. Een gewilde stam, schijnt. Moeder is Model, maar nog geen preferent. Dus ik zal hem zeker voor een (gewone) keuring doen, om de moeder preferent te krijgen. Al heeft auke pas 1 modelzus en een stamboekzusje. De rest is niet gekeurd. Best zonde eigenlijk voor de moeder, want deze heeft toch al 6x een eerste premie gehaald!

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:57

Ik zou hem inderdaad ook voorbrengen op de keuring. Dan wordt hij in ieder geval opgenomen in het stamboek ;)

Heb je verhaal een tijdje terug gevolgd; dat je hem gekocht had en wat er allemaal aan moest gebeuren.
Echt super dat je dat gedaan hebt!
Wens jou en Auke heel veel succes! +:)+

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:51

Als auke goed hersteld is en in training kan om hem aan te sterken zal ik eens kijken of hij er klaar voor is.
Auke wordt in juli 2 jaar en ik vind hem nog vrij rank ( zal ook wel van vaders kant zijn ) en daarbij zal hij eerst goed moeten lopen en in zijn vel zitten voor dat ik met hem naar een keuring zal gaan en dan ook nog met een aanschrijving van een DA dat auke zijn blessure niet erfelijk is maar een ongeluk was.
Ik zal dan ook nog eens eerst lid moeten worden van het fps en ik zie dat auke als veulen ook geen keuring heeft gehad.
In mijn andere topic zie je hem ook lopen in het filmpje een aantal weken nadat het gips eraf is en let wel hij heeft zeker een half jaar met die blessure gelopen en verwaarloosd met een hoop mankementen erbij voordat hij na het kopen van ons in december 2008 geopereerd werd.
Hij moest eerst aansterken na alles ( lichte longontsteking ) wormen, schimmel, schurft , luizen eratische kies........ect.ect.
We hopen dat hij alleen nog maar vooruit gaat ipv achteruit zoals het geval was vorig jaar..............ik vind hem alleen nog naar mijn gevoel te iel voor een bijna 2 jarige hengst......of ligt dit aan mij?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:13

Paradox schreef:
Ik zou hem inderdaad ook voorbrengen op de keuring. Dan wordt hij in ieder geval opgenomen in het stamboek ;)

Heb je verhaal een tijdje terug gevolgd; dat je hem gekocht had en wat er allemaal aan moest gebeuren.
Echt super dat je dat gedaan hebt!
Wens jou en Auke heel veel succes! +:)+

Wat je hier zegt klopt niet. Als ze hem als hengst voorbrengt op een sterhengstenkeuring wordt hij ofwel (in het beste geval) veulenboeksterhengst, ofwel blijft hij veulenboekhengst. Opgenomen in het stamboek als hengst kan alleen als hij idd goedgekeurd wordt als dekhengst, dan spreek je pas van een stamboekhengst.
Als ze hem laat castreren en voor de ruinenkeuring doet, dan zijn de opties: hij blijft veulenboekruin (als ze gebreken bij hem vaststellen, hij niet zuiver loopt, of iets dergelijks), hij wordt opgenomen in het stamboek zonder premie, hij wordt opgenomen in het stamboek met een derde premie (zgn. "betere stamboekruin), hij wordt sterruin met een tweede premie of hij wordt sterruin met een eerste premie (als hij erg goed is volgens de jury).

Ik ben het met je eens ts dat hij er nog erg iel uit ziet voor zijn leeftijd maar dat is niet verwonderlijk als ik je verhaal zo lees. Hij heeft waarschijnlijk nogal wat achterstand opgelopen dus het zou verstandig zijn hem een jaar extra te geven om "volwassen te worden" voor je iets met hem doet.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:03

Ja idd ik zie hier in de buurt meerdere 2 jarige lopen die voller en ronder zijn dan auke..............maar als hij idd een jaartje meer nodig heeft dan laat ik de natuur zo zijn gang gaan.
Dankje voor de goede uitleg qua keuring ed groetjes sazz

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:42

auke 10 weken na gips verwijderen

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:01

hier een duidelijkere foto van auke 14 mei 2009
Afbeelding
Het is al een groot verschil met toen ik hem kocht.( zie album begin foto`s )
Hij begint eindelijk een beetje op gewicht te komen en model te krijgen.
Hij groeit behoorlijk dan voor dan achter en dan weer in de hoogte daarom blijft hij zo schraal/ieletjes
Maar de tijd zal het goedmaken en experts zien hem liever iets ieler dan te vet.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:09

Ik heb een merrie en dat is een brandus x jochem en een stalgenoot vertelde mij (hij loopt keuringen met friezen) dat jochem afstammelingen niet helemaal top zijn, aangezien jochem de bruinfactor heeft en dus ook bruin kan vererven...
nu is Jana gelukkig pikzwart maar er schijnen ook jochemafstammelingen te zijn die echt bruin zijn...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:43

Die stalgenoot vertelt leuke verhaaltjes, maar ze kloppen niet!

Er bestaat alleen zoiets als een vosfactor, en drager daarvan is niet Jochem maar Jillis.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:32

Ze zijn bij mij ook gelukkig zwart, alleen worden ze nu lichter omdat ze veel buiten in de zon staan maarja ff spoelingkje erover en we hebben weer een zwarte.( geintje :D )
Heb wel eens gehoort dat ze een goedje hebben voor onder het voer zodat ze een fries weer op kleur krijgen???? kan dat of is het een fabeltje.....
Maar Jillis is die ook niet vererft met teunis want ik dacht gehoort te hebben dat iemand hier in de buurt een hengst had waar ook Jillis en teunis bloed in zat die welliswaar zwart is maar door zon lichter, maar dat bedoelen jullie niet denk ik.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:29

horseyfries schreef:

Er bestaat alleen zoiets als een vosfactor, en drager daarvan is niet Jochem maar Jillis.

ik heb het vandaag nog nagevraagd aan hem en het is inderdaad de vosfactor...en hij beweerde echt dat er jochem daar drager van is, hij noemde jillis ook en die vererfde het behoorlijk veel maar jochem had ook enkele voskleurige nakomelingen

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:13

lammie2701 schreef:
horseyfries schreef:

ik heb het vandaag nog nagevraagd aan hem en het is inderdaad de vosfactor...en hij beweerde echt dat er jochem daar drager van is, hij noemde jillis ook en die vererfde het behoorlijk veel maar jochem had ook enkele voskleurige nakomelingen

jochem gaf wel eens een apart kleurtje veulen,maar die werden later gewoon zwart.
wel heb je verschil in zwart en zwart.
de ene bloedlijn zal meer donkerzwart vererven als de ander,ondanks dat de friezen zomers roodbruin worden ligt dat niet aan de vader maar aan de zon,het zweten van het werken.
de oude haren zijn ook altijd lichter.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:50

lammie2701 schreef:
horseyfries schreef:

Jillis vererfde het niet behoorlijk veel, het is een zeldzaam toeval als er een vosveulen geboren wordt. Als Jochem drager was zouden zijn zonen en dochters ook dragers kunnen zijn en dit is niet het geval.
Vraag eens hoe hij daarbij komt?

Het kleurverschil waar Karin ook naar refereert is het verschil tussen "vaalzwart" en "diepzwart". Beide zijn genetisch gewoon zwart van kleur alleen vaalzwart verkleurt in de zon en gitzwart niet, maar het is dus nog altijd gewoon zwart!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:58

ja hij bedoelde dat er vrij veel Jillis nakomelingen zijn met voskleur/vosfactor in verhouding met alle andere friezen...
Jochem had volgens hem ook de vosfactor en enkele voskleurige nakomelingen....echter alle nakomelingen van Jochem (zowel kinderen als kleinkinderen) die ik heb gezien waren allemaal zwart (en ja in de zomer wordt elke fries wel in meer of mindere mate bruin)...
Jana is eigenlijk echt diepzwart maar verkleurd 's zomers wel vrij snel naar bruin (is nu al redelijk te zien)...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:03

Andere Friese dekhengsten zijn geen drager van de vosfactor dus dat lijkt me redelijk logisch...
Alleen Jillis en zijn zoon zijn drager van de vosfactor, verder zijn er geen goedgekeurde hengsten drager.
Doordat er de laatste jaren gecontroleerd wordt op vosfactor en er geen hengsten meer worden goedgekeurd die er drager van zijn, is duidelijk geworden dat er juist bijna géén dragernakomelingen zijn. Zo weinig dat dit waarschijnlijk niet meer gecontroleerd gaat worden.
Als Jana diepzwart was zou ze niet verkleuren in de zomer.....

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 22:06

Ik denk dat toch bijna ieder zwart paard verkleurd of het nu zwart bruin of vos is ,dat heeft toch met de zon te maken en ik denk dat bijna iedere fries een beetje valer/lichter wordt als hij dag en nacht buiten staat.
Maar een fries met vosfactor heeft die dan ook rodere haren/punten in zijn manen of waar komt dat dan door?
Mijn andere hengst heeft ook rood in zijn manen maar geen stamboekpapier

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:18

Nee dat is daadwerkelijk een voskleurig paard, zoek maar eens op "chestnut friesians", dan vind je ze wel.
En nee, ook niet ieder zwart paard verkleurt, er zijn er die totaal niet verkleuren. Dat zijn dus de gitzwarte exemplaren.