Merrie laat aan uier zitten door shetlander hengst, normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mienemuis

Merrie laat aan uier zitten door shetlander hengst, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 00:19

Hopelijk staat het hier goed!
Mijn merrie staat in een afgezet stukje wei, in een groot weiland, samen met haar 2 vriendjes, een merrie shet en een jaarling mini hengstje, die in het grote weiland staan, maar wel onder de draad door in haar weitje kunnen (voor water).
Dat hengstje heeft mijn pony vanaf moment 1 (vorig jaar zomer) als Grote Voorbeeld beschouwd, waar zij ging, ging hij en ze kon hem wel schieten, maar goed, hij was er nu eenmaal.
Sinds een aantal weken heeft hij zijn mannelijkheid ontdekt en als ze terug komt in de wei, probeert hij af en toe op haar zij te klimmen (hij is mini en kan nergens bij), ze graast dan gewoon door of hij krijgt een snauw en hapt ze naar hem. Maar..nu zei iemand laatst dat ze hem onder haar uiers had zien staan en vandaag zag ik het vanaf een afstand zelf ook?!
Uit reactie riep ik: he, wat doe je nu? En daarop reageerde ze door naar hem te happen (terwijl ze het dus eerst had toegelaten en heel suf voor zich uit bleef kijken)

Ik heb dit nog nooit gezien en is dit normaal (of hengstengedrag) of kan het kwaad?

Weet niet of dit er nog iets mee te maken heeft, maar zet het er voor de zekerheid bij:

Zo'n 2/3 maanden geleden zijn er Konik paarden ontsnapt en in onze wei terecht gekomen, 3 hengsten, maar ze wilde er niets van weten, liep van ze weg en leek ook niet hengstig (als ze dit is, blijft ze gillen, knipogen en stroomt half nederland onder..), dus dacht dat het met een sisser afgelopen was, mede doordat de hengsten juist meer interesse in de shetlander merrie toonden..

Even een opmerking over bovenstaand stukje, de hengst is mini, maar heb hier ook wel eens gelezen dat sommige grote paarden op hun knietjes gaan om gedekt te worden, ik heb nog niks gemerkt/gezien, maar je weet het nooit, hoop van niet, hij staat te koop en wacht op een nieuw huisje, maar voorlopig is hij er dus nog (hij is van de eigenaar van de wei)..

Ze heeft ook ZE en het kan natuurlijk zijn dat ze het gekriebel lekker vindt..

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk en weten jullie iets!

Balou_k

Re: Merrie laat aan uier zitten door shetlander hengst, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:31

wat bedoel je met : ze heeft ook ZE ?

Verder weet ik niet waar dat op kan duiden, ik weet wel dat mijn twenter hengst op zijn knieen ging voor de shet (hij zelf was toen ong. 145, 155 :+

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:36

ZE is een soort eczeem toch?

Hoop voor je dat ze niet gedekt is! Succes!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 00:41

ZE is idd zomer eczeem ;-)
Nee, ik hoop het ook niet, zit er niet op te wachten..
Maar stel dat het op de een of andere manier is gebeurd, dan zou ze in feite niet langer dan ergens tussen nu en 3 maanden drachtig zijn, is het dan normaal dat ze al aan haar uiers laat zitten..
Heb geen idee hoe het nu zit met hengstjes of uberhaupt drachtige paarden (daar wilde ik echt nog even mee wachten om daar achter te komen :+ )

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:48

oh haha ik kende die afkorting niet sorry :o

Nou ik denk juist als ze gedekt is ze dit juist niet zou accepteren ?

En anders even scannen of laten opvoelen, al ben je wel te laat zo even rekenen 3 maanden he.

uhm, misschien zat hij niet echt aan de uiers, of was het inderdaad kriebel.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:04

Er zijn al vaker vreemde combinaties ontstaan (en ook hele mooie trouwens, heb wel foto's gezien van een prachtige kruising Shet(hengst)XFjord) met kleine hengsten.

Grotere merries kunnnen er echt voor door hun knieen gaan of gaan liggen, als ik jou was zou ik dus echt iets ondernemen om dit risico tegen te gaan en zou ik me niet alleen zorgen maken over de Koniks maar wel degelijk ook over de mini!

Succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:10

Waarom niet gewoon een waterbak bij de hengst neerzetten en een draadje spannen zodat hij niet meer bij jouw merrie inkan?!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 23:12

Tja, helaas is dat dus geen optie! Een apart stukje afzetten gaat ook niet, of hij loopt door de draad heen en zet je er schrik op, dan is dat kastje binnen no time weer verdwenen, zal nummer zoveel worden dan..
Verder is het niet mijn weiland of mijn shet en lopen er jonge koeien in de grote wei en zet je daar een waterton in, dan is de ton binnen een mum van tijd leeg, of kapot. Maar het was een idee, dank je!
Verder niemand een idee over het aan de uiers laten zuigen?