[KG]Welke kleur krijgt mijn veulen (tobiano x koffievos)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

[KG]Welke kleur krijgt mijn veulen (tobiano x koffievos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 17:52

Mijn koffievos merrie is vorig jaar gedekt door de homozygoot bonte hengst James Bont Junior. Er kwam een voskleurig hengstveulen uit, met 2 witte achterbenen, 2 witte voorvoeten en een smalle bles. De manen en staart zijn dezelfde kleur als de lichaamsbeharing.
Nu begint mijn veulen te verharen rond de mond en ogen en wordt hier zeer donkerbruin/zwart. Op zijn hakken, waar hij op de voskleur een wondje heeft gehad krijgt hij nu ook zwarte haren terug. De manen beginnen ook te groeien en bij de aanzet komen ook zwarte haren.
Welke kleur zal mijn veulen nu krijgen??

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 04-05-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

DubbelFun

Re: Welke kleur krijgt mijn veulen (tobiano x koffievos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:29

Ik gok dat het veulen een donkere vos gaat worden, net als de moeder.
Jammer dat je niet meer wit hebt. Het is nu de vraag of je een Slipped Tobiano of een Sabino hebt.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:52

Ik dacht dat als een paard homozygoot tobiano is, dat het veulen dan ook redelijk veel wit zijn krijgen, maar niet dus.
Als jij zegt dat de manen nu zwart beginenn te worden en de benen dan zeg ik dat ie bruin word en anders gewoon koffievos.
zo aan de neus te zien een mega donkere koffievos heb er vorrig jaar ook 1 gehad, die haast zwart was.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:55

de vader is toch geen homozygoot bont? Anders was je veulen ook zeker bont geweest

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:00

@Biebabeloeba : bij tobiano kun je dus genetisch 'bont' hebben zonder dat je het ziet; Slipped Tobiano.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:33

@DD, ok thx :) vond het allemaal even verwarrend worden :P
Maar zijn er dan helemaal geen stippen te zien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:50

Stippen sowieso niet, dan zou je een Appie hebben ;)
Maar idd geen vlekken, hooguit iets op de voetjes. Maar dat kan dan ook Sabino zijn.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:57

Slipped Tobiano inderdaad.
Had er net over gelezen.
Wel stom, dan verwacht je waarschijnlijk een gevlekt veulen en dan heb je er 1 met witte benen en een smal blesje :D
Maargoed als het maar gezond is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:40

Tegenwoordig kun je testen op Tobiano. In geval van de TS zou ik dat zeker laten doen, want gezien het witte been van de merrie kan daar het Sabino ook vandaan komen.
Een test kan dan uitwijzen of het veulen idd Tobiano draagt of niet. Zo niet is de hengst ook niet homozygoot Tobiano.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:51

ja daar heb je ook nog eens kans van, zie het ook op de foto dat de merrie hoge witte aftekeningen heeft :O
testen dan maar :P

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:14

De hengst is 100% homozygoot voor tobiano, ik heb de uitslag zelf ook van James. Wiske heeft 4 hoge witte benen en een brede bles, met daarnaast nog enkele witte vlekjes onder haar buik. Jupiter heeft naast zijn aftekeningen helemaal geen witte haren verder.
Onderzoeken op tobiano heeft weinig zin voor mij, want daar veranderd de kleur niet meer mee. Er komt niet zomaar een bonte onder zijn vos-haren tevoorschijn, maar ik was gewoon benieuwd naar zijn kleur straks. Ik fok normaal Haflingers en dit is mijn eerste "andere" kleur, maar zoals er meer zijn die het aangeven lijkt het mij ook een zeer donkere koffievos te worden.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:37

het heeft misschien geen zin om te onderzoeken, maar wel als je ermee wil fokken later :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:54

Wat Miracle zegt, om te fokken is het interessant om te weten.
Witte vlekjes op de buik kán ook een teken van Sabino zijn nl.
Ik weet niet wanneer de hengst getest is op Homo-Tobi, maar de echte Tobi-test is nog niet zo oud nl. Die daarvoor gebruikt werd gaf een %%-indikatie, maar had nog niet echt de 'marker' voor het Tobi-gen.

xLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:31

Ik denk dat t paard een vos blijft maar mss wat donkerder

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:46

suffie schreef:
De hengst is 100% homozygoot voor tobiano, ik heb de uitslag zelf ook van James. Wiske heeft 4 hoge witte benen en een brede bles, met daarnaast nog enkele witte vlekjes onder haar buik. Jupiter heeft naast zijn aftekeningen helemaal geen witte haren verder.
Onderzoeken op tobiano heeft weinig zin voor mij, want daar veranderd de kleur niet meer mee. Er komt niet zomaar een bonte onder zijn vos-haren tevoorschijn, maar ik was gewoon benieuwd naar zijn kleur straks. Ik fok normaal Haflingers en dit is mijn eerste "andere" kleur, maar zoals er meer zijn die het aangeven lijkt het mij ook een zeer donkere koffievos te worden.

Je hebt betaald voor een tobiano, ik vind dat de eigenaar van de hengst de plicht heeft om te onderzoeken wat er aan de hand is. Ik denk dat ze het verkeerde rietje erin gestopt hebben. Zeker gezien het type veulen wat je hebt gekregen.

Een tobiano met minimal white heeft altijd nog 4 witte benen en bij hele hoge uitzondering 3 en zelfs dat heeft deze niet terwijl witte benen juist een kenmerk van tobiano is.

DubbelFun

Re: [KG]Welke kleur krijgt mijn veulen (tobiano x koffievos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:54

@janderegelaa : een Slipped Tobiano hoeft helemaal geen wit te tonen ;) Alleen een test kan dan uitwijzen of het veulen drager is van dat bont-gen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:04

Citaat:
Vlekloze Tobiano
Soms komt het voor dat de vlekken zich niet uiten terwijl het paard wél Tobiano is, dit wordt ook wel ‘Slipped Tobiano’ genoemd. Vaak kun je deze paarden herkennen doordat ze veel wit aan de benen hebben maar weinig wit of geen wit aan het hoofd. Iets wat eigenlijk niet voorkomt bij andere paarden, paarden met weinig wit op het hoofd hebben ook weinig wit aan de benen en andersom

Bron:Wiki

Citaat:
At the other end of the spectrum some tobiano horses do not have any body spots. These minimally marked horses are sometimes called "slipped tobiano". They have white leg markings and, in the absence of other pattern genes, a dark head, and are usually thought to be solid horses with white leg markings. They can, nevertheless, produce tobiano offspring as reliably as any other horse with the tobiano gene.

Bron: http://www.horse-genetics.com

In dit geval dus niet. Ik durf er een weddenschap op af te sluiten dat dit veulen een andere vader heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:12

Ze hebben idd vaak witte benen, maar er zijn er ook kompleet zonder wit.
Wit op de benen kan ook met Sabino te maken hebben.
Als TS het zeker wil weten zal er idd getest moeten worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:14

Mij verbaast de onwelwillendheid van de eigenaar en de hengstenhouder om hem te testen maar ondertussen wel de hengst als homozygoot aan blijven bieden.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:55

Ik snap ook echt niet waarom je dit niet verder laat uitzoeken. De kans is groot dat je veulen helemaal geen nakomeling is van James Bont Jr. aangezien hij homozygoot is en lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het hier een slipped tobiano betreft.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er een rietje verwisseld is, ik zou een DNA test eisen op kosten van de hengstenhouder. De kleur verander je er niet mee maar je kan wel de kosten die je gemaakt hebt verhalen op de hengstenhouder want je hebt nu immers een veulen wat je niet wilde.

Ik zou me behoorlijk ge***** voelen als ik een bont veulen verwacht en er komt een vos uit. Tuurlijk ben je uiteindelijk ook blij met dit veulen wat gezond is en helaas dan niet bont, maar het is niet wat je 'gekocht' hebt...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:42

Zowel als eigenaar, als hengstenhouder zou ik dit onderzocht willen hebben.
Met een homozygoot bonte (en vaak in de advertentie: Altijd een bont veulen), is een effen veulen (al is hij evt minimaal bont door de witte achterbenen) geen reclame. En als fokker/eigenaar gebruik je toch juist zo'n hengst om een bont veulen te fokken?
Je veulen moet wel voskleur zijn, aangezien beide ouders vos zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:44

Maar als hij Slipped Tobi is dan IS het toch bont !! Dat er geen vlekken op zitten is jammer, maar de gok van fokken op Bont. Genetisch gezien is het wél bont.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:07

DubbelDun schreef:
Maar als hij Slipped Tobi is dan IS het toch bont !! Dat er geen vlekken op zitten is jammer, maar de gok van fokken op Bont. Genetisch gezien is het wél bont.

Lees nou eerst eens even. Zelfs een slipped tobiano heeft witte benen en nauwelijks wit aan het hoofd. Dit is géén slipped tobiano al wil je het nog zo graag. Witte benen is hét kenmerk van tobiano. Heel af en toe hebben ze maar 3 witte benen in plaats van 4 maar die gevallen zijn al zeldzaam. Deze heeft alleen aan 2 benen wit. Dan zou dat het eerste geval zijn ter wereld.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:45

Zeker neit het eerste geval ter wereld:
Afbeelding
Van http://www.dentranch.com
Zij fokken al ruim 50 jaar bonte mini's en hebben ook al heel wat Slipped Tobiano's gehad.
Deze merrie is dan wel een zeldzaamheid maar genetisch tobiano met haar 2 witte voetjes (en witte staart met vos punt, wat ook de andere bontpatronen uitsluit).

Afbeelding
Nog een van dezelfde fokker.

Het is jammer dat ze niet meer de info van de oudepaarden bij alle foto's zetten, maar dat is ook bijna niet te doen met de honderden veulens die ze in de jaren dat ze fokken al hebben gehad, plus dat er vroeger nog niet veel over kleurengenetica bekend was natuurlijk :) .

Het komt niet vaak voor, wel komt het vaker bij mini's en shetlanders voor, maar wellicht omdat tobiano daar meer voorkomt en dus meer kans op dit soort 'afwijkingen'.

Hier nog een voorbeeld van een criollo met 2 donkere benen:
http://www.whitehorseproductions.com/im ... egtoby.jpg

Tobiano x andere bontpatronen (Tovero) wil ook vaker donkere benen geven:
http://www.whitehorseproductions.com/im ... ustang.jpg
En er zijn nog meer voorbeelden van Tovero's met 2 of minder witte benen, nog steeds niet heel veel vookomend, maar ze zijn er wel degelijk.

Veulen van de TS heeft overgens wél gewoon wit aan 4 benen alleen aan de voorbenen lage witte voetjes.

Maar een simpele antwoord op de vraag van het topic :+ : Het veulen zal gewoon vos blijven, de eerste verharing maakt ze altijd ineens pikke donker maar wordt daarna weer gewoon lichter :) .
Beide ouders zijn vos dus het veulen is ook gewoon vos, de uiteindelijke tint zal niet heel donker worden, ik gok zo'n beetje die van JB zelf :) .

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:33

En als ik dan even verder ga lezen op die website bij foto van de criollo staat er:These skewed patterns are quite unusual and are usually only seen in Miniature Horses and Shetland Ponies Dus daar heb je je verhaal van de kleine ponietjes die slipped tobiano zijn met 2 witte benen. Dit soort afwijkingen zie je eigenlijk niet bij warmbloedpaarden zoals wij die hier hebben.
Een overo x tobiano is helemaal afwijkend en dus ook geen graadmeter hierin.

Het veulen van TS heeft volgens TS alleen 2 witte achterbenen. Test hem maar, hij is niet tobiano. Ik wil het nog wel betalen ook.