Wie zou zijn merrie ter beschikking stellen?(mssch raar)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Wie zou zijn merrie ter beschikking stellen?(mssch raar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 16:57

Ik heb wellicht een hele rare vraag maar misschien zijn er wel mensen die dit al eens gedaan hebben of zouden willen.

Het zit zo:

Ik heb een onwijs gave andalusierhengst. Hij is nu 21. Hij is qua karakter helemaal het paard wat ik zoek en qua gangen heeft hij ook genoeg in huis. Ik zou heel erg graag een veulentje van hem willen maar probleem: ik heb geen merrie.

Zou er wellicht iemand zijn die zijn/haar merrie ter beschikking zou willen stellen om daar een veulentje van hem uit te fokken? Uiteraard zijn alle kosten die er door de zwangerschap bijkomen voor mij, zoals extra voeding, dierenartskosten etc.

Maar het veulentje is dan na geboorte dus van mij.

Wellicht een heel belachelijk van mij maar hij heeft melanomen en leeft wellicht niet zo lang meer en een kind van hem zou ik zo gaaf vinden. Zo zou hij doorleven na zijn dood want hij heeft nog geen nakomelingen.

Misschien is er wel iemand die het leuk vindt om eens een veulentje in de wei te hebben van zijn merrie oid, ja ik weet het niet maar kan het altijd proberen. Het gaat dus om een eenmalige actie.

Wat zou ik qua merrie zoeken:

-Een warmbloed of een andalusiermerrie, geen andere rassen zoals fries etc.
-Een merrie met een sterke rug, mag zelfs iets recht in de rug zijn
-Goede bewegingen, dus een dressuurmerrie
-Geen steil achterbeen want dat heeft de hengst wel al zie je dat in zijn gangen niet terug maar we nemen maar geen risico daarmee.
-Goed karakter, al is de hengst ook fantastisch qua karakter

Ook ervaringen van mensen die zoiets al eens gedaan hebben zijn welkom.

Voor foto's van de hengst zie mijn profiel of www.noorhorses.com

kohtje

Re: Wie zou zijn merrie ter beschikking stellen?(mssch raar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:59

Je kan volgens mij wel "rietjes"sperma laten invriezen. Dan heb je iets meer tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:54

Ik heb al meerdere veulens gefokt. Onthoudt dat ieder paard een individu op zich is en dat een nakomeling van je hengst dus in niks kan lijken op hem. Het kan zo zijn dat je er helemaal geen klik mee hebt, ook al is het een veulen van
Als je een veulen fokt is dat geen kloon van je hengst.

Als je het zo bekijkt is het handiger om tzt op zoek te gaan naar een jong paard waar je die klik wel mee hebt, om teleurstellingen en een overbodig fokprodukt te voorkomen. Niet om een discussie over papierloos fokken of zoiets op te starten, maar ik denk gewoon dat de reden waarom je een veulen wilt niet strookt met de werkelijkheid.

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:02

Wij hebben er ook overna gedacht. Het is mij al heel vaak gevraagt ook of ik mijn paard wilde verkopen. Mja voor mij hoefde het helemaal niet een met stamboek en die oliebol te zijn maar ik zag haar en was meteen verlieft. Dus ja dat stamboek nam ik maar op de koop toe.

Uiteindelijk heb ik het toch niet gedaan omdat het zo goed gaat met trainen dat ik volgend jaar met haar misschien al kan starten in de B.

Nou ja suc6 met zoeken voor een merri.
XXjes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:10

je hebt pb

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:43

[***] schreef:
Ik heb al meerdere veulens gefokt. Onthoudt dat ieder paard een individu op zich is en dat een nakomeling van je hengst dus in niks kan lijken op hem. Het kan zo zijn dat je er helemaal geen klik mee hebt, ook al is het een veulen van

Als je het zo bekijkt is het handiger om tzt op zoek te gaan naar een jong paard waar je die klik wel mee hebt, om teleurstellingen en een overbodig fokprodukt te voorkomen. Niet om een discussie over papierloos fokken of zoiets op te starten, maar ik denk gewoon dat de reden waarom je een veulen wilt niet strookt met de werkelijkheid.

dat weet iedereen wel maar ik snap haar gedachten heel erg goed het is toch dan het enige bloed van haar hengst vind haar gedacht heel erg normaal en mooi ik had het namelijk ook graag gewild een kindje van mijn merrie helaas is zei bijna 15 en nooit gedekt dus helaas gaat dat niet door

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:47

Roxymo schreef:
[***] schreef:

dat weet iedereen wel maar ik snap haar gedachten heel erg goed het is toch dan het enige bloed van haar hengst vind haar gedacht heel erg normaal en mooi ik had het namelijk ook graag gewild een kindje van mijn merrie helaas is zei bijna 15 en nooit gedekt dus helaas gaat dat niet door

Ook daar zijn oplossingen voor. Denk aan draagmoederschap!

TS ooit daar aan gedacht? Want als je met een draagmoeder aan de gang gaat stel ik best mijn merrie beschikbaar om een ei van te oogsten. Maar haar een volle dracht laten vol brengen is voor mij geen optie. Wil haar de sport in hebben.
Mocht je intresse hebben dan kan je me pben

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:41

-> F-AM

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:48

Hi Noor,

Ik heb 2 jaar geleden mijn merrie “uitgeleend” om gedekt te laten worden.
Wel hebben we van te voren duidelijke afspraken gemaakt :j

Helaas is heeft ze het veulen toen vroegtijdig verworpen en is er dus alsnog geen veulen geboren.

Of ik het nog een keer zou doen, ik denk het niet.
Waarom? Het heeft me een hoop stress gekost, met name omdat onze merrie bijna 4 maanden niet lekker is geweest na het verwerpen.
Als het goed was gegaan had ik er waarschijnlijk heel anders tegenaan gekeken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:51

Je zou het ook zo kunnen doen, dat hij twee merries van iemand gratis dekt, en dat zij 1 veulen houden en jij 1, dan hebben allebei er voordeel van.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:03

Dit is de omgekeerde wereld, normaal is het welke hengst voor mijn merrie. Nu is het welke merrie voor mijn hengst.

Ik snap je gedachtengang wel en dat je graag een nakomeling van hem wilt hebben. Ik persoonlijk zou mijn merrie hier nooit voor 'lenen'. Teveel risico in mijn ogen voor de merrie dat er net zoals bij Kelly_Taco iets mis gaat en wat denk je als je onderling meningsverschillen krijgt?
Toch wens ik je heel veel succes en zet als je iemand gevonden hebt alles goed op papier!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:51

Ik zie dat je meerdere paarden hebt. Waarom schaf je zelf geen mooie merrie aan ? Dan kun je ook echt iets uitzoeken wat bij jou hengst past.
Maar probeer het anders eens bij fokkers van lusitanos, andalusiers of andere barokke rassen. Wellicht dat die geinterresseerd zijn in een veulen van jouw hengst.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:22

Ik heb ooit mijn merrie uitgeleend omdat iemand een gratis dek won van een NRPS gekeurde hengst. Merrie bleef bij mij en kreeg alle zorgen omdat wij zelf fokken en dus de ervaring hadden maar ik moet zeggen dat was eens maar nooit meer. :o Eenmaal het veulen geboren ben je toch niet echt baas over je eigen merrie omdat dat veulen erbij loopt en de eigenaars bijna elke dag kwamen kijken dus ben je nooit echt vrij in je eigen huis. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:54

supersambo schreef:
Ik zie dat je meerdere paarden hebt. Waarom schaf je zelf geen mooie merrie aan ? Dan kun je ook echt iets uitzoeken wat bij jou hengst past.
Maar probeer het anders eens bij fokkers van lusitanos, andalusiers of andere barokke rassen. Wellicht dat die geinterresseerd zijn in een veulen van jouw hengst.

Ik zou dit eigenlijk ook aanraden. Als je de financien hebt zou ik persoonlijk een mooie jonge merrie kopen, dekken en ondertussen inrijden. Dan kun je de merrie met een beetje geluk na het afspenen ook evt weer goed verkopen. Met de huidige prijzen voor nog niet zadelmakke merries, moet dat best haalbaar zijn. Ook zou ik inderdaad meer kiezen richting hetzelfde type. Met een merrie van een heel ander type is de kans dat het niet zo spectaculair uitpakt groter omdat je dan zo'n typische kruising kunt krijgen die je ook wel eens ziet met friesxkwpn.