1 week oude veulen bokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

1 week oude veulen bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:38

Mijn veulen bokt abnormaal veel. En dan richting mij! Dus ze trapt me steeds. Tegen mijn hoofd, benen etc. Nu doet dat nog niet zo heel erg zeer, maar als ze straks ouder is, en het dan nog doet...
Wat moet ik doen. Ik wil haar bestraffen, maar zo mak is ze ook weer niet.
Wie, o,wie kan mij helpen?

Vjestagirl

Re: 1 week oude veulen bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:39

Voetje grijpen? Terug trappen?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:40

Kijk, dat wil ik dus niet. Want zo mak is ze nou ook weer niet. En ik wil niet dat ze daar door bang wordt...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:43

ik denk dat als ze nog niet zo tam is misschien als je flink in je handen klapt of toch een schreeuw geeft dat dat misschien wel genoeg is je kan het beter nu gelijk maar aanpakken dan maar wat minder snel in je handen dan dat ie straks vreselijk schopperig naar mensen is

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:44

Mjay schreef:
ik denk dat als ze nog niet zo tam is misschien als je flink in je handen klapt of toch een schreeuw geeft dat dat misschien wel genoeg is je kan het beter nu gelijk maar aanpakken dan maar wat minder snel in je handen dan dat ie straks vreselijk schopperig naar mensen is

Mee eens. Aanhankelijk komt wel, schoppen afleren moet je nu mee beginnen. Dit veulen gaat het niet snappen als jij zegt 'foei hoor, dat mag niet, dat doet pijn'.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:45

Nee, ik heb ook goed geschreeuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:46

Flinke tik geven :j Nu is een trap nog niet erg, maar als ie ouder is wel. Nu kan je het nog makkelijk afleren!

Je maak het paard niet bang, paarden onderling trappen ook naar elkaar ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:48

Moet ik haar een schop geven dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:51

Schop of tik, iig laten zien dat het niet mag. Niet te hard en natuurlijk ook niet bij het hoofd, maar een schop of tik is echt niet verkeerd.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:54

Ik zou haar niet schoppen... ze is pas 1 week oud...
(sowieso zou ik een paard niet snel een schop verkopen, dan moeten ze het wel heel erg bont maken)

Je zou haar wel goed kunnen laten schrikken.
Neem bijvoorbeeld een zacht balletje (stressbal ofzo) of een ander zacht voorwerp, dit kun je dan tijdens zo'n actie op d'r kont mikken.
Dit doet dan geen zeer, maar de schrik reactie zal er wel zijn en ze zal snel genoeg merken dat als ze braaf is ze niks toegeworpen krijgt.
Pas er wel op dat je niet in de buurt van haar hoofd gooit, i.v.m. kopschuw worden.

Succes ermee!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:57

Ik zou haar gewoon een trap terug geven... Ik snap dat ze niet zo mak is. Maar wat zou een ander paard gedaan hebben als die een trap voor zijn knak krijgt? Juist een trap terug. En niet zuinig ook!

Hubba bubba... Wat vind jij niet bond dan??? Te trap voor het hoofd krijgen is niet bond genoeg?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:58

Wat je ook ga doen doe het binnen 3 seconden.

Als mijn veulen bokt, trapt of bijt krijgt hij een tik en het heeft aardig gewerkt hij is nu 5 weken en doet het maar zelden meer.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:59

Rody01 schreef:
Moet ik haar een schop geven dan?

Ja. een shop of een flinke tik op haar neus... Ze is nu nog zo jong dat ze dat later echt niet meer weet dat ze er kopshuw van word...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:00

mnkortleve schreef:
Wat je ook ga doen doe het binnen 3 seconden.

Als mijn veulen bokt, trapt of bijt krijgt hij een tik en het heeft aardig gewerkt hij is nu 5 weken en doet het maar zelden meer.

Als een paard of veulen zoiets doet heb ik binnen 0,5 seconden al gereaggerd... Ik weet niet hoe dat met jullie zit?

Maar je moet het binnen 3 sec doen omdat ze anders niet weten waarom je boos bent op ze.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:06

Ik zal er ook zeker niet over na gaan zitten denken wat je moet doen want dan snap hij het inderdaad niet meer.
Je moet als een paard reageren niet nadenken gelijk terug pakken.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:06

Peelie schreef:
Hubba bubba... Wat vind jij niet bond dan??? Te trap voor het hoofd krijgen is niet bond genoeg?

Ik heb het hier over een volwassen paard.
Ik vind een veulen van 1 week oud een trap geven wel wat te veel van het goede.
Ik ben er niet bij dat het gebeurd, dus kan ook niet zeggen of het uit joligheid is of uit gemeenigheid...
Al denk ik dat een dier van 1 week oud niet veel kwaads in de zin heeft, maar gewoon aan het testen is wat wel en niet kan in deze wereld.

Dus vandaar mijn advies om het eerst op een andere manier te proberen en dit kan ook sneller dat het diertje een schop terug geven, je hebt immers eerder een balletje gegooid dan een schop verkocht.
Als het dier onder het rennen schopt en jij geeft een schop 5 sec. later, weet het veulen niet waarom het een schop krijgt.

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:08

Nou heb ik niet zo heel veel ervaring met paarden, maar schoppen naar een veulen van net 1 week oud vind ik toch wel not done.

Zowieso ben ik daar niet voor, bij geen enkel dier van elke leeftijd.

Mss dat je t gewoon op een andere manier kan oplossen ipv schoppen of een tik geven.
Maar goed, ik heb meer verstand van honden opvoeden dan paarden opvoeden

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:10

toevoeging:
laat wel zien dat jij de baas bent het beste zou zijn als hij voor je ging "lucht kauwen" dat deed een veulen een keer bij mij, hij bokte en ik strafte met een tik en toen was ie onderdanig.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:16

niet schoppen... en ook neit op t hoofd of de neus slaan...... afschrikken van een veulen van een week moet toch lukken lijkt me

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:17

Of het nu uit joligheid of gemeenigheid is dat doet hij dan maar lekker een paar meter verderop.
Schoppen doe ik ook niet, als hij schopt ben je nooit vlug genoeg om terug te schoppen en het is bovendien nog gevaarlijk ook om te schoppen want je kan op je vingers aftellen dat een veulen terug schopt.
Een balletje of klontje grond richting achterwerk zou dan inderdaad de beste oplossing zijn.
Bij bijten gewoon een tikje je hoef heus niet hard te meppen een tikje is ook duidelijk.
Je stem verheffen schrikt ook af.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:23

Bij bijten zou ik niet slaan maar flink terugbijten (doe maar knijpen dan ;) )..

Ik snap alleen niet dat een veulen van 1 week jong naar je slaat? Is het uit joligheid dat ze een beetje rond bokt en dan niet voldoende ruimte heeft om dat elders te doen? Of haalt ze gericht naar je uit omdat ze je wilt wegjagen? In dat geval zou ik haar niet banger maken door te roepen, slaan of schoppen. Achterhaal de oorzaak, voed haar op met respect van beide kanten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:26

Wanneer doet ze het als ze al een tijdje buiten staat of als je haar net buiten zet als je snel aan kom gelopen of wat moet wij ons daar bij voorstellen?
Vertel eens hoe het de laatste keer ging.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:27

Ik zou gewoon even een duwtje terug geven want het veulen vertoont gedrag dat niet gewenst is. Als mijn veulen iets deed wat niet hoorde dan reageerde ik instinktief eigenlijk meteen. Beet ze dan kneep ik haar terug achter haar mondhoek, als ze mij omver duwde dan duwde ik haar gewoon terug als ze naar me bokte kreeg ze gewoon een tik op haar billen terug gewoon even met platte hand zo van tik en klaar. Ze moeten wel respect hebben voor je dat hoeft niet met hele harde hand natuurlijk maar corigeren zo snel mogelijk.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:43

mm dat is wel vervelend zeg..

mar eerlijk is eerlijk, in het wild zou zo'n veulen een flinke trap kunnen verwachten.
het is echt gevaarlijk als hij dit later ook doet, en dan zit jij met de gebakken peren in het ziekenhuis...
als ik jou was zou ik hem toch een tik geven of mischien een zweepje meenemen? je hoeft er niet hard mee te slaan maar dan hoef je minder dichtbij te komen.
je moet er trouwens wel voor zorgen dat je hem echt meteen als hij het doet straft. anders snapt hij niet waarvoor hij een tik krijgt.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:46

grrr een veulen schoppen mafkezen!

een tik op de kont als ze schuw zijn is zat!
vaak is in je vingers knippen en een gil geven al genoeg om ze doen staan trillen..

maar schoppen!!!????
nee sorry dat gaat er niet in..

je moet haar terug laten schrikken met een kleine pijnprikkel zijn ze t zo afgeleerd..