Veulen dood geboren of eigenlijk gestikt in buik denken we.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Veulen dood geboren of eigenlijk gestikt in buik denken we.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:07

Ik kwam vanochtend op stal. Net zoals anders weer begroet door de paardjes. Maar ik zag een merrie niet staan, en het was verdacht stil in haar box. Dus ik even kijken, zie ik haar liggen wel gewoon met oortjes naar voren en het stro achter haar was weggetrapt. Waar ik uit opmaakte dat ze waarschijnlijk wat krampen had en dat ze zo en zo vandaag haar veulen zou krijgen. Ik helemaal blij....

Op dat moment kwam de eigenaar ook al binnen, en die zij dat het paard al lag sinds hij er vanochtend was wezen kijken. Ik denk dat het een uur of 8 was of eerder. Op dit moment was het al iets van 9 uur. Ik zou een van de andere verzorgpaarden longeren. Toen waren we om 10 uur weer naar huis gegaan voor koffie, eigenaar zei dat het veulen toch niet kwam als we er bij waren. Ik had al een vreemd gevoel dat het niet klopte omdat ik het erg lang vond duren. Ik dacht aan de ene kant het is niet mijn paard, de eigenaar zou het wel weten, en het is voor de merrie de eerste keer. Dus ik toch maar even naar huis met de mededeling dat ik straks ook nog een keer kwam kijken. Ik voelde me er eigenlijk echt niet prettig onder. Dus ik rond een uur of 11 weer naar stal toe fietsen met zusje.

Toen we daar kwamen waren er al twee veeartsen. Dus ik dacht foute boel. Een veearts ging weer weg, de andere zat in het paard met zijn toen ik binnen kwam. Allemaal water eruit weet niet of het vruchtwater was of spoeling die de veearts mischien erin had gedaan. Stond namelijk wel een emmer. Maar de veearts kon geen hoofdje vinden. Uiteindelijk wel beentjes die had hij vastgepakt en getrokken, allemaal rare vieze geluiden. Maar het veulen kwam er nog niet goed uit. Toen moest ik de merrie vasthouden en de eigenaar helpen met trekken, veearts had speciale ontsmette touwtjes er aan geknoopt en toen hadden ze het veulen eruit getrokken en dat ging heel moeilijk. Arme merrie :(:)

Veulen plopte op de grond. En de veearts zij meteen al die leeft niet meer. Toch hadden ze nog wat geprobeerd beetje maar zinloos was al dood. Waarschijnlijk al eerder die ochtend overleden. Veulen lag verkeerd om.
Het was wel zo mooi merrie veulentje, mooi hoog op de benen. Maar helaas het had niet gemogen.

Voor die man vind ik het ook zo sneu. Want bij een andere merrie die hij heeft had ik ook altijd pech. Twee keer een veulen met waterhoofd, een keer een met dwerggroei die ook paar dagen daarna overleed. Een met onbekende reden dood geboren. En nu gewoon weer. Dan ken ik mensen die er nooit na omkijken en het gaat verdorrie altijd goed en deze man heeft best veel voor zijn paarden over en het gaat mis. Ben eigenlijk gewoon boos daarom, het is niet eerlijk.

Sammy78

Re: Veulen dood geboren of eigenlijk gestikt in buik denken we.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:13

jeetje wat een verhaal. wel erg vervelend voor die eigenaar dat hij zoveel pech heeft met de veulens.

heel veel sterkte voor jou, de eigenaar en natuurlijk de merrie.

hoe is het nu met de merrie?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:15

Jemig, wat een verhaal! Nooit leuk om zoiets mee te maken...Is er al iets bekend over de dood van het veulen? Laat de eigenaar autopsie plegen?
Had de merrie dan toch al weeën toen ze al die tijd daar had gelegen (een paar uur wat ik uit jouw verhaal begrijp)? Hopelijk komt het weer helemaal goed met de merrie.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:15

vanochtend leek het nog goed met de merrie, de nageboorte moest er nog af komen. Ik zal vanavond weer even kijken bij haar en een van de andere nog longeren daar had ik geen zin meer in vanochtend. Maar op het eerste gezicht leek het wel goed met de merrie, ze was wat moe maar ja bevallen is ook niet zo makkelijk lijkt mij ..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:16

Wat erg! Heel veel sterkte, en gaan jullie het nog een keer proberen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:17

Steefjevos schreef:
Jemig, wat een verhaal! Nooit leuk om zoiets mee te maken...Is er al iets bekend over de dood van het veulen? Laat de eigenaar autopsie plegen?
Had de merrie dan toch al weeën toen ze al die tijd daar had gelegen (een paar uur wat ik uit jouw verhaal begrijp)? Hopelijk komt het weer helemaal goed met de merrie.

Ja veulen lag verkeerd om en het heeft allemaal te lang geduurd dus is waarschijnlijk gestikt. Ik denk wel dat de merrie weeen had wat ze was heel warm en lag en zweette licht. Had zich ook nog eens vastgerold en eerst niet los te krijgen.

Ik weet nog niet of de eigenaar het nog een keer wil proberen, dat kan ik niet bepalen. Ik denk het wel maar durf nog niks te zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:20

Het leven van een fokker kent hoogte en diepte punten. Het verlies van een veulen is een dergelijk dieptepunt. Ik hoop dat de merrie er verder zonder blijvende gevolgen overheen komt. Ze zal waarschijnlijk wel melk hebben, weet jij of ze gaan proberen om er een moederloos veulen bij te zetten? Dat is voor beide partijen wel zo fijn, heeft de merrie een veulen om over te moederen, en een moederloos veulen een moeder die hem beschermd en alles bij kan brengen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:21

Tsja, ik denk niet dat de moeder het veulen mist. Want ze ging niet eens kijken bij het dode veulen vond het niet intresant ze zou eigenlij kzo naar buiten stappen als wij er niet voor stonden bij de boxdeur. Zou wel een oplossing zijn, maar ook dat is aan de eigenaar ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:38

Niet iedere eigenaar is blij met een dergelijk verhaal op bokt. Weet hij ervan dat je dit hebt geplaatst?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:39

Nee, maar ik vertel ook niet in zijn ogen, ik vertel hoe ik het mee heb gemaakt. Er staan geen namen in, dus ik zie probleem niet. En hij denk ik ook niet daar ken ik hem wel genoeg voor. Ik doe gewoon mijn verhaal wat ik kwijt wil.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:41

oo wat naar zeg! :(:)

balen, je hebt er toch naar uitgekeken... heel veel sterkte voor jullie!

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:41

Jeetje wat sneu zeg ook voor de eigenaar

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:43

Cassidy schreef:
Niet iedere eigenaar is blij met een dergelijk verhaal op bokt. Weet hij ervan dat je dit hebt geplaatst?

Zeker het verhaal van de waterhoofden en dwerggroei vind menig Friezen fokker iets dat vooral binnen de muren van de stal moet blijven ;)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:44

gelukkig is dit een hobbyfokker en is de merrie gewoon voor de hobby mennen en ik beetje rijden meer niet dus ik schaad niemand zijn naam.
Dit is niet proffesioneel verder dus er gaan heus geen bedrijven naar de knoppen. Ik heb verder niks raars in mij bericht staan alleen hoe ik me voel en wat er gebeurd is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:52

Wat een naar verhaal. Tja het kan altijd gebeuren, maar het blijft erg sneu. Sterkte

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:54

Pollewoppy schreef:
Wat een naar verhaal. Tja het kan altijd gebeuren, maar het blijft erg sneu. Sterkte

dank je, ik weet dat het natuurlijk altijd kan gebeuren. Maar je verwacht het dan ook weer niet eigenlijk wat heel vaak gaat het ook wel goed.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:55

Wat vervelend voor jullie zeg.
Heel veel sterkte...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:58

Jeetje wat rot :(

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:58

jeetje wat een naar verhaal zeg :\ .

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:40

Ben gisteren nog even bij de merrie wezen kijken, en ze maakt het gelukkig goed.
Ze was nog wel een beetje moe en zo, maar de nageboorte was er denk ik goed afgekomen. Het is niet aan haar te zien of ze haar veulen mist ofzo. Gelijk eigenlijk toonde ze al geen interesse.
Ik zal vanmiddag er weer even heen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:30

Lijkt ze wel weer wat meer fut te hebben? Als gisteren de nageboorte er nog niet eens helemaal af was :S Is er al wel gepeld? Fijn dat ze het beter lijkt te maken :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:43

Ik was er gister middag ook nog even geweest en toen was alles goed. Ze eet gewoon en wou heeel graag weer naar buiten. Maar ik had haar maar mooi laten staan omdat de rest al wel buiten was en zij nog niet met een andere merrie dus dat zal wel een reden hebben gehad. Volgens mij was de nageboorte er wel goed afgekomen. De veearts had toen het veulen eruit was wel gezegd dat de merrie nog nagespoeld moest worden volgende dag, volgens mij is dat ook gewoon gebeurd. Volgens mij komt het wel goed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:58

VVDD > KS

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:03

Gaat zeker om het Friese ras?
Zijn alle veulens ook van dezelfde dekhengst?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:23

Ja gaat om het friese ras.
Nee verschillende dekhengsten en verschillende merries zeg maar.
Van deze merrie was het de eerste keer dat ze drachtig was en zou een veulen krijg van jisse.
Bij die andere merrie die de waterhoofden enzo kregen waren ook verschillende hengsten. Dat ligt waarschijnlijk gewoon bij die merrie. Ik denk dat het bij deze merrie gewoon domme pech was.