Hoe een veulen van bijna 2 maanden voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Hoe een veulen van bijna 2 maanden voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:35

Hallo,

Mijn veulen van bijna 2 maanden eet al onwijs goed mee, ze krijgt nu steeds een beetje appart voer van moeders.

Maar ik wil nu voor haar veulenbrok gaan halen, maar hoeveel moet ik haar geven per dag?

:D

Paintlinger

Re: Hoe een veulen van bijna 2 maanden voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:37

Hij heeft het in principe niet nodig......alles zit in mama's melk...
Ik zou er persoonlijk nog gewoon even mee wachten.

En alles wat hij van moeders mee kan pikken is voor hem lekker meegenomen....

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:39

Ik heb welleens gelezen dat het goed is om vroeg te beginnen.. Maar je ziet ook dat ze echt wilt, ik geef haar nu iedere keer ong. 2 handjes appart, omdat ze mams echt weg schopt!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:40

Als ze het echt wil, dan begin je gewoon met 2 handjes veulenbrok....gewoon voor 'de lekker'....

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:43

Oke, want het lijkt me beter om veulenbrok te geven ipv merrie brok. Die merrie brokken zijn ook zo mega groot! Ze krijgt ze bijna niet door, maar ze moet en zal nodig eten natuurlijk pff..!! haha

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:44

Veulenbrok is opzich nog niet nodig, je kan beter iets meer in de voerbak van de merrie doen zodat ze het samen op kunnen eten dat deed ik ook ging perfect. Maar als je alsnog veulenbrok wilt geven staat het op de verpakking hoeveel je moet geven op welk gewicht.
Dan staat er waarschijnlijk op 100gram op 100kg lichaamsgewicht bijvoorbeeld. Dus moet je even inschatten wat ze zal wegen en dan kun je het voer daar op aan passen.
Succes ik heb het veulen met 6maanden gespeent en staat nu op de wei als ze terug komt dan krijgt ze een eigen paddock met schuilstal en dus word dat haar eerste keer dat ze uit haar eigen voerbak eet.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:53

Oke, ik heb haar toevallig gisteren met een lint gemeten, een pavo lint! Ze is 110kg volgens dat lit..

Ze staan op het land, dus mijn merrie eet uit een emmer, dus dat gaat moeilijk met ze 2-tjes eruit eten. Dus voor de kleine heb ik een klein emmertje, en daar doe ik meestal iets van 2 handjes in..

Maar het mag wel al met 2 maanden veulenbrok geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:05

Kan geen kwaad op zich nee :) Nodig hebben ze het niet, maar ik vind het wel bij de opvoeding horen. Ik liet ze idd samen met de moeder mee-eten, en voerde dan meer aan moeders. Vanaf een maand of 2-3 kregen ze allemaal hun eigen emmer om te leren dat je het bij je eigen emmer moet houden :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:27

Je kan sommige veulenbrok al vanaf 1week geven,
Ik gaf mijn merrie haar voer uit een spaceykuip dus groot zat om met 2 hoofden tegelijkertijd in te passen natuurlijk maar inderdaad met een emmer is het wat lastiger.
Ik haalde ze met 5maanden elke dag even uit elkaar omdat het veulen wat meer brokjes nodig had en zo had ik in de hand wat ze zekerweten binnen moest krijgen omdat ze in een groeispurt zat.