Merrie te beschermend, niet uit de box te krijgen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Merrie te beschermend, niet uit de box te krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:17

Een merrie bij ons op stal heeft 19 april een veulen gekregen. Alles goed gegaan, veulen stond snel en liet zich zelfs direct al aaien, erg nieuwsgierig dus. Moeders vond het ook allemaal goed, totdat de veearts de volgende dag was geweest voor de veulenprik. Hij heeft het veulen van de moeder moeten scheiden 2 seconden, om de prik te kunnen geven, anders had de merrie hem vermoord. Sindsdien kun je niet eens meer in de buurt komen. Probleem is nu dat we haar naar het land willen brengen, maar als je alleen al kijkt, bijt ze je neus er al af en als je de box in zou gaan, ben je je leven niet meer zeker. Uitmesten kan omdat we haar box en de box er recht tegenover open zetten met een schot ervoor, en het veulen is nieuwsgierig genoeg om over te lopen, dus we kunnen nu in ieder geval uitmasten, maar we moeten haar dus te pakken krijgen en op de trailer zetten, zonder zelf gewond te raken. Wie weet wat te doen? Is er een middel om haar duf te krijgen zonder dat het het veulen kan schaden? En dan bedoel ik echt duf, want het lijkt wel een pitbull met hondsdolheid }:)

Anoniem

Re: Merrie te beschermend, niet uit de box te krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:28

Platspuiten lijkt mij geen optie.
Geef haar een rustgevend supplement met magnesium door het voer en zorg voor rust in de stal. Waarschijnlijk is ze te beschermend omdat er teveel drukte/vreemde mensen bij komen.
Van wie is de merrie? Wie voert haar? Diegene moet toch op een rustig moment in staat zijn om haar een halster om te doen en mee naar buiten te krijgen.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:07

hmmm, nee, misschien heb ik het niet goed verteld. De merrie staat rustig, komen weinig mensen bij haar stal en als er lessen zijn op de manege wordt de hele stal afgesloten. Ook de eigenaren en degene die voert kunnen niet bij de merrie komen en een halster om doen, omdat ze je neus afbijt zodra je te dicht bij de boxdeur komt of als ze alleen al een halster ziet. We denken dat ze op een melkerij heeft gestaan waar het veulen er na een dag gelijk wordt afgehaald en dat haar angst is (zeker na het geintje met de DA) dat iemand haar veulen mee wil nemen. Wij kunnen haar moeilijk nog een maand of 5 in haar stal laten staan en willen haar zo snel mogelijk lekker met veulen en al op het land zetten, maar op dit moment is het onmogelijk de merrie te pakken te krijgen. Ik wil er ook bij zeggen dat wij geen leken zijn op dit gebied. We willen dus een gerichte oplossing of tips van mensen die dit voorval ook eens hebben gehad, want dat de merrie rust nodig heeft en niet gediend is van vreemden dat weten we uiteraard ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:31

Kunnen jullie het veulen wel te pakken krijgen of wordt dat helemaal afgeschermd door de moeder? Misschien als je eerst het veulen vangt en buiten de box haalt, dat je dan de moeder wel gevangen kunt krijgen? Of dat ze iig doorkrijgt dat een veulen wat de box uitgaat ook weer snel terug is?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:32

ps. de eigenaar heeft het paardje ook pas 2 maanden, het veulen was een verassing, toen ze kwam wees niks erop dat ze hoogdrachtig was. Eigenaar heeft dus nog niet de speciale band op kunnen bouwen waardoor het paardje wat meer vertrouwen zou hebben.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:33

Urielle schreef:
Kunnen jullie het veulen wel te pakken krijgen of wordt dat helemaal afgeschermd door de moeder? Misschien als je eerst het veulen vangt en buiten de box haalt, dat je dan de moeder wel gevangen kunt krijgen? Of dat ze iig doorkrijgt dat een veulen wat de box uitgaat ook weer snel terug is?

Nee, als we naar het veulen kijken wordt ze al link. Ze schermt het helemaal af. En het vervelende is dat ze niet alleen bijt, maar ook uithaalt. Echt een bloedlinke situatie dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:37

Daar ben je mooi klaar mee...

Je zou je DA kunnen vragen om een verdovingsmiddel wat niet schadelijk is voor het veulen en dat via voedsel toedienen voor het transport? En verder zou ik denk ik toch proberen het een halster om te doen, en dat om te laten.

Overigens lijkt het me dan geen strak plan om ze zo op de wei te gooien en er vervolgens niks meer mee te doen. Ik denk dat ze dan nog meer gaat verwilderen. Maar zou nu pogen door te zetten door er wel bij te kunnen komen.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:54

Ja, we hebben tranquigel meegekregen en daar mochten we 2, maximaal 3 streepjes van geven ivm het veulen, maar dat werkt voor geen meter. Ze staat er wel lekker rustig bij, maar zodra er iemand in de buurt komt lijkt het wel uitgewerkt ineens. Ze gaat niet een groot weiland op, maar een klein landje bij iemand achter die haar bij slecht weer naar binnen haalt, ze wordt dus niet van de bewoonde wereld gescheiden. Binnenblijven is ook geen optie. Dat veulen is nu 2 weken oud en wil z'n ei kwijt, bokt en stijgert tegen z'n moeder aan van de energie.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:00

oef wat een probleem.
Maar als jullie haar nu te pakken kan krijgen, dan lukt het bij die mensen natuurlijk ook niet om ze binnen te zetten met slecht weer.

En er is niet 1 iemand die misschien haar vertrouwen al heeft gewonnen?
Misschien door rustig bij de stal te blijven zitten. Af en toe de merrie proberen te aaien, paaien met een worteltje ofzo???
Snap je wat ik bedoel??

Gaan ze met een trailer weg of met een vrachtwagentje?
Anders kan je in eerste instantie misschien een afgesloten route maken, zodat ze misschien zelf de vrachtwagen op kunnen lopen, maar ik weet natuurlijk niet of dat te doen is hoor.
En dan als ze in de wei staan idd toch proberen een band te krijgen met de merrie.

pffff moeilijke situatie hoor.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:03

Da's erg lastig. Wij hebben ook zo'n merrie. Zonder veulen is het het makste diertje wat je je maar kunt wensen, totdat ze vorig jaar een veulen kreeg. Toen veranderde ze in een feeks, waar je niet meer bij mocht komen.
Het gekke was bij haar, dat zodra je (van veilige afstand) een halstertouw over haar nek heen gooide, ze rust was. Ik denk dat ze dan dacht dat ze op dat moment vast stond en dan kon je haar zo pakken, zonder gevaar voor eigen leven.....

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 12:28

Hmmm, misschien eens proberen, dat touw. Denk niet dat het werkt, maar je weet maar nooit. Zo'n afgezette route is al geprobeerd, maar zonder resultaat, ze wilde niet eens de box uit. We gaan vanmiddag weer het eea proberen, als het gelukt is laat ik het weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:31

Mijn merrie is zelf ook vrij bloedlink, daarom ook dat die de eerste week altijd het halster om had, want idd, zodra het touwtje eraan zat was het goed. Maar 'los' moest je niet wagen de stal in te komen of bij het veulen... Gericht meppen idd.

Wel goed dat het dan in een klein weitje terecht komt, dat scheelt hopelijk al iets. Dacht dat ze een grote wei opging enzo :) En dan is het verrekte lastig :+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:34

wat een lastige situatie. Ik lees even mee.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:35

Wij hebben ook eens een merrie gehad die zo beschermend was en het in het begin gewoon levensgevaarlijk was.
We hebben haar eerst 3 dagen op stal laten staan, om er voor te zorgen dat ze rustig bleef en begreep dat er niets aan de hand was. Om de paar uur ging één iemand de box in met een handje brok, wat ze in het begin uiteraard niet wilde. Dit telkens in de voerbak gegooid na zo'n 10minuten proberen.
Na een paar dagen begon ze naar je toe te komen voor de brok, ze begreep dat niemand haar en haar veulen iets aan wilde doen.
Uiteindelijk vertrouwde ze het, en is het gelukt om haar binnen en buiten te zetten, het veulen te aaien, enz.
Denk dat het bij jullie paard ook een kwestie is van vertrouwen winnen, en blijven proberen. Maar blijf goed op jezelf passen! Succes!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:10

Misschien zou je de vorige eigenaar eens kunnen bellen? Misschien willen die je wel helpen. Het is ook wat voor die merrie natuurlijk, net een nieuwe omgeving, nieuwe onbekende mensen, die gelijk met haar en haar kindje aan de wandel willen haha.

Misschien omdat ze de vorige eigenaar wat langer kent, dat die dan ook meer mag!

Weet de situatie niet natuurlijk, maar je kan het proberen.

Succes.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:05

Ik heb een merrie gehad die dat gedrag vertoonde zonder veulen en dat is al lastig maar met veulen is het inderdaad nog moeilijker.
Ik zou niet weten wat je kan doen. Zonder veulen is het zoveel makkelijker dan kan je ze mak maken met muisjes en dan kun je ze zo aan je laten wennen maar met veulen kun je dat gewoon niet doen. Ik heb mijn pony bijna 2maanden 3x per week met muisjes rustig moeten makken voor ik er zonder bij kon. We deden het maar 3x in de week omdat het niet gezond is natuurlijk voor zo'n dier. De dierenarts had het zo voor geschreven. Daarna was ik ook de enige die wat met haar kon doen, als ik er niet was was ze bloedlink voor andere. Maar het is bijna helemaal goed gekomen.
Ik kan jullie alleen maar heel veel succes en sterkte wensen want het is niet niks zo.
Ben heel benieuwt hoe dit zich gaat ondwikkelen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:25

Met muisjes??
Ben ik nou gek, ik begrijp er niks van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:27

Muisjes is een benaming voor een soort sedatie-middel :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:28

oke, weer wat geleerd ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:41

Het klinkt alsof jullie allemaal flink onder de indruk zijn van het gedrag van de merrie. Kan ik me ook wel voorstellen als je niet sterk in je schoenen staat en de historie kent.
Toch werkt in zulke gevallen even snel doorpakken vaak het beste. Dus de stoute schoenen aan en zonder aarzeling vastberaden de box in en zo snel mogelijk een halster opdoen of een touw om de nek. Als ze met de mond open op je af komt even een tikje met de hand tegen de zijkant van de mond om de aanval af te weren en doorpakken....

Maar dit moet je wel kunnen en durven want iedere aarzeling is funest.

Als dit eenmaal gelukt is zou ik de merrie een strakke halsband opdoen zodat je altijd wat te grijpen hebt en met zo min mogelijk risico voor merrie en veulen. (wat je bij een halster meer hebt)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:58

Ik ga met Anne_GTI mee, igora was zo uit je beschrijven te lezen ongeveer net zo pislink als je haar wilde pakken. Aangezien ik zelf al kennis had gemaakt met een hoef en een paar tanden (en dus ietsje knikkende knietjes had gekregen) had ik mijn buurman opgetrommeld die voor de duvel niet bang is (wat paarden betreft, tja krijg je als je handelaar bent geloof ik) en hij is zeer doortastend en iets minder vriendelijk de box ingegaan, heeft haar een halster opgedaan en sinds dien is er eigenlijk niets meer aan de hand op een beetje dreigen na dan. Volgens mij was madam dusdanig onder de indruk van het feit dat mijn buurman niet onder de indruk van haar was dat het goed ging.
Nu kan ik haar overigens zonder problemen halsteren, borstelen etc op een enkele boze blik na dan soms

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:20

Ja Muisjes is inderdaad een soort drogeermiddel zodat in mijn geval de pony dus echt vertrouwen moest krijgen in de mens. De dagen dat we geen muisjes gaven werd er een soort sleuf uitgezet naar de paddock en lieten we haar gewoon los naar de paddock lopen, deur open en even wachten tot ze ons niet meer zag en daar ging ze dan eerst in volle galop en het werd steeds vertrouwder dus toen ze stappend de box uit ging zijn we begonnen met minder muisjes tot ze niet meer nodig waren en toen is het eigenlijk met mij altijd heel goed gegaan. Dus met veel gedult en wat hulpmiddelen kom je een eind. Maar dat geld voor dit paard niet want die heeft nog een kleine spruit lopen en die drogeer je ook als je de merrie dus dat spul geeft.

ik ben heel benieuwt hoe het is gegaan vandaag en of ze nu een halster om heeft en naar buiten zijn geweest.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:25

Pollewoppy schreef:
Met muisjes??
Ben ik nou gek, ik begrijp er niks van?

je bent niet gek hoor ik dacht ook huhh... :? :?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:20

Voor je met grof geweld gaat beginnen zorg even dat mams en veulen gescheiden zijn, zal niet de eerste merrie zijn die der eigen veulen per ongeluk dood slaat!
Ik ken een stal waar wij regelmatig komen om te keuren waar ze ook onhandelbare 3 jarige hengsten recht uit het land hebben, wat ze daar doen is de bobcat met een groot pak stro eraan pakken en het paard klemmen (zachtjes he! geen ribben breken!) tussen strobaal en muur, dan op de strobaal klimmen en het halster aan doen, zodra het halster aan is is het grootste gevaar voorbij. (werkt verbazingwekkend goed stond alleen de eerste keer wel met open mond toe te kijken) Maar dan zal je dus wel even merrie en veulen uit elkaar moeten halen. Daarnaast zou ik toch zorgen dat mams goed handelbaar is voor ze de wei op gaat! Just in case dat er wat gebeurt met veulen of merrie moet je ze toch kunnen pakken om te behandelen zonder gevaar voor eigen leven. Liefst dus nog een weekje thuis houden, halster aan laten met eventueel een stuk touw.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:41

Grof geweld? Wie heeft het over grof geweld? Een tikje aan de mond om een aanval af te weren vind ik geen vergelijking met een bobcat en een strobaal. En hoe wil je dat veulen eruit halen als je de box niet in kan?