heyhey, ik kom niet zo vaak haflo arabier tegen maar het is toch een kruising met een haflinger mat een arabier maak het ook uit wat voorn ararbier , krijg je dan een heel ander soort veulen als je bv een arabiesche arabier, egyptische arabier ,volbloed arabier , arabier neem om j haffie te laten dekken? en hoe weet je of het veulen de goede precentage arabieren bloed heeft en dat van een haflinger want soms staat er ook wel eens 75 % haflinger 25% arabier maar wat betekend dat ?
oke ik schrijf het ff op nieuw en dan beter hoop ik . haflo arabieren bestaan toch uit een haflinger en een arabier? maar al laat jij je haflinger door een arabier heeft het invloed op het veulen voor door wat voorn doort arabier je je haflinger laat dekken bv arabische arabier egyptische arabier volbloed arabier die arabieren heb je en nog veel meer maar wat nou al laat ik die merries door 3 verschillende arabieren dekken kan er dan een groot verschil ontstaan? en hoe weet je of je veulen de juiste hoeveel heid arabieren en haflinger bloed heeft in zijn bloed lijn? en wat bedoelen mensen met 75% haflinger 25% arabier?
ik hoop dat ik het nu duidelijker heb geschreven.
Rennie89
Geplaatst: 30-04-09 13:28
hihi...Arabische Arabier? Volbloed Arabier? Beide zijn gewoon Arabisch volbloed. Verder heb je ook nog de Poolse Arabier en de Spaanse Arabier en zoals je al vernoemde de Egyptische Arabier.
En een tip, schrijf met hooftletters, alinea's enzo maakt het allemaal veel leesbaarder
oke probeer het nog eens...... haflo arabieren bestaan uit een Haflinger en een Arabier. Maar stel ienmad fokt een veulen maar wilt weten of het veulen heel anders word als hij met een volbloed arabier fokt of met een Egyptische arabier. Dan is mijn vraag is dan is dat waar dat het veulen heel anders word als je met een volbloed arabier fokt plaats van een Egyptische arabier. Wat betekent je moet wel zorgen dat het veulen een bepaalde precentaga Arabieren bloed heeft maar hoe kan je dat meten? en als een haflo arabier verkoopt staat er vaak 75% haflinger 25%arabier wat word er daarmee bedoeld.
Lifaya schreef hihi...Arabische Arabier? Volbloed Arabier? Beide zijn gewoon Arabisch volbloed. Bedoelt ze daar mee dat alle arabieren gewoon volbloed arabieren zijn alleen met een andere naam?
Een Egyptische Arabier is niks anders dan een volbloed arabier, het is gewoon een volbloed arabier uit een Egyptische lijn, net zoals je ook Pools gefokte arabieren hebt. Uiteraard zitten er wel kleine verschillen in Pools, Russisch, Egyptisch enz. gefokte dieren. 75 % haflinger/25 % arabier betekent inderdaad gewoon dat er driekwart haflinger in zit en een kwart arabier, dus bijvoorbeeld een nakomeling van een volle haflinger die weer gekruist is met een dier wat 50 % arabier en 50 % haflinger is.
RoodZonnetje
Geplaatst: 30-04-09 13:51
Hafloarabieren zijn idd kruising Haflinger Arabier
Arabier is Arabier, of ie nu Spaans, Pools Egyptisch of wat dan ook is... Ze hebben echter wel een andere bouw/kenmerken, dus daar moet je wel goed naar kijken bij het fokken.
Volgens mij is 75% haflinger dat opa arabier 50% arabier was, en 50% haflinger, en oma haflinger 100% haflinger (of andersom natuurlijk).
oke heel erg bedankt en weten jullie ok toevallig: hoe weet je dat je een goed gefokt haflo veulen hebt omdat je de hoeveel heid arabieren bloed moet weten om het veulen ergens in te schrijven. wie weet hier iets van???
En dan nog moet het veulen ook aan de nodige eisen voldoen.
JamieShanin
Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-09 13:59
zal het proberen (wow wist niet dat het zo moeillijk kon zijn een vraagje stellen) oke ik had een keer in een verwijderde form gelezen dat iemand schreef :
hey al wil jij je merrie laten dekken door een arabier moet je wel opletten dat het veulen de jouste hoeveelheid arabieren bloed heeft want anders kan je het veulen niet inschrijven bij de ..........
en dat .......... weetik niet meer en ik snap het niet echt jullie wel?
Wat ze probeert te zeggen is denk ik dat je veulen een bepaald percentage Arabisch bloed moet voeren om in dat stamboek ingeschreven te mogen worden. Maar idd, zoals Suleilitha al zegt, dan moet het veulen nog aan bepaalde eisen voldoen. Welke dat precies zijn zal je moeten nagaan bij het stamboek waar je het veulen in wil laten schrijven.
oke wow wat een gewdoe is dat naja heel erg bedankt dat waren mijn vraagwen
meeikk
Geplaatst: 01-05-09 15:59
poolse arabieren zijn wat zwaarder toch? lijkt mij dat je dan ook een iets zwaarder paardje krijgt dan als dat je er een ultra fijn gebouwd arabiertje opzet.
maar het lijkt mij dat er minimaal 25% arabier in moet zitten maar dat weet ik niet zeker dus daar zou ik maar niet te veel van uitgaan... maar als jij een arabier op een haflinger zet is het qua % bloed altijd goed lijkt me....