Hoefbevangen pony dekken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Hoefbevangen pony dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:23

Nee, niet nu. Wanneer ze er weer helemaal vanaf is :)! Maar is het wel slim? (Ik heb nog niet gegoogeld hoor :o ). Is het niet erfelijk enz, en wat zijn de nadelen voor de (hoefbevangen)merrie?

fjordnina

Re: Hoefbevangen pony dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:51

Op zich is het vaak goed voor de merrie doordat ze dan de overtollige voedingsstoffen kan delen met het veulen.

Een nadeel is wel dat bevangenheid vaak ontstaat bij te dikke pony's. Dat houdt ook in dat de merrie minder makkelijk drachtig wordt en de merrie het tijdens de bevalling zwaarder kan hebben.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:11

is het hoefbeen gekanteld of niet?

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:19

ik ken iemand en die haaar shet is hoevbevangen en als zij drcahtig is is hoevbevangen ove rne het veulen brengt het niet over :o

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:22

Ik denk dat het wel kan maar dat het allemaal wat moeilijker zal gaan. ;)
ladylisa kan het ook in 't nederlands, kan het niet helemaal volgen eigenlijk :')

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:37

Ik zou het juist doen!

Mijn merrie is 2maanden geleden bevallen..

Zei is zelf cronisch hoefbevangen, mijn hoefsmid en veearts hebben het zelf aangeraden! Ze was mega dik maar is door de dracht zelf niet meer bevangen geworden.. Nu loopt ze met veulen in de wei, en het gaat prima. Omdat het veulen ook heel veel bij haar weg neemt door de melk etc. Gaat het juist erg goed..!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:43

Het word vaak gedaan omdat er veel voedingsstoffen naar het veulen gaan waardoor je pony minder snel te dik en bevangen word.

Maar het fabeltje dat een drachtige pony nooit bevangen word is niet waar. Ik heb er 1x eentje bevangen gehad, en dat was er juist een die schraal stond en drachtig was.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:31

Okee, gaat ze als het dadelijk 'over' is naar de hengst:) (Ze loopt nog wat moeizaam)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:17

Er is wel een kans dat ze minder makkelijk drachtig raakt momenteel door dat ze bevangen is/net geweest. Ze moeten toch het lichaam reinigen. Alles is ontregeld.
Een volgend seizoen zou dekken geen enkel probleem moeten zijn en is het juist goed voor de merrie.
Ik heb het met mijn veearts overlegd, en die vond het een prima plan, waren geen probleem voor het veulen.
Al blijft het natuurlijk voorzichtig zijn, want ze kunnen ondanks de dracht wel bevangen raken.
Dat betekend ondanks de dracht niet overdreven voeren etc.