Verschillen Fries en Tinker: op alle vlakken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Verschillen Fries en Tinker: op alle vlakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:53

Hoi,

Wij gaan voor een eigen paard. "Eisen": lief, braaf, rustig, ook met kinderen (4 en 7 die er ook op zuellen zitten aand elonge, beetje los (rijden kun je het nog niet noemen), wel willig om te werken. Wij zijn nu een afweging aan het maken tussen een Fries en een Tinker. We gaan dit weekend van beide rassen een stal bezoeken. Zowel om daadwerkelijke individuele dieren te bekijken waar misschien wat tussen staat wat aan onze wensen voldoet. Maar ook om, als er niets staat dat klikt, nader kennis te maken met beide rassen.

Uiteindelijk kies je natuurlijk voor 1 bepaald paard met ene bepaald karakter en voorkomen en klik. Maar we willen graag meer info verzamelen over beide rassen. Om goed voorbereid te zijn.

Natuurlijk zullen beide fokkers helemaal voor hun ras gaan. Wij gaan ervan uit dat zij ook de nadelen zullen benadrukken. Maar voor het geval van niet...

Wat zijn de verschillen tussen een Fries en een Tinker (Ja de eerste is zwarte nde tweede meestal bont... 8-) ) op het vlak van:

* algemene karakter eigenschappen
* gezondheid (welke problemen komen veel voor of op welke afwijkingen moeten we speciaal letten?)
* andere aspecten??

Wat nadelen en wat zijn voordelen van beide rassen?

Natuurlijk zijn al jullie ervaring gekleurd en niet objectief... maar brand los!

Anoniem

Re: Verschillen Fries en Tinker: op alle vlakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:55

Een Fries is geen koudbloed en een Tinker wel, ik denk dat daarmee het grootste verschil al is aangegeven.
Ik denk dat als je in beide gevallen het aan te kopen dier laat keuren, je daarmee al een groot aantal afwijkingen, die overigens bij elk ras voorkomen, uitsluit.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:59

Ik heb vroegaah...ooit welleens op een (s)tinker gezeten.. en wat ik daarvan nog herinner is dat;
een tinker gaat meer richting ponypaard. En een fries richting paardpaard +) hoe leg je dat uit (en waarschijnlijk krijg ik nou veel kommentaar :P)
Qua gang zijn ze heel verschillend en daarnaast in de halshouding totaal anders.
Ze hebben beide dikke sokken (uitzonderingen daargelaten) dus qua mok en schurftmijt zal het niet veel uitmaken. En verder zijn denk ik ziektes niet echt rasgebonden.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:01

beide hebben wel snel last van mok door al het behang, verder zijn tinkers soms wat nuchterder maar eigenlijk hangt het compleet van het paard af. Bij de tinker heb je natuurlijk ook weer allerlei verschillende types en zo dus misschien 'meer' om uit te kiezen, maar ook friezen zijn er wel in verschillende maatjes( alleen niet met 1.40 als hoogte ;) )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:03

Barvrouwke schreef:
Ik heb vroegaah...ooit welleens op een (s)tinker gezeten.. en wat ik daarvan nog herinner is dat;
een tinker gaat meer richting ponypaard. En een fries richting paardpaard +) hoe leg je dat uit (en waarschijnlijk krijg ik nou veel kommentaar :P)
Qua gang zijn ze heel verschillend en daarnaast in de halshouding totaal anders.
Ze hebben beide dikke sokken (uitzonderingen daargelaten) dus qua mok en schurftmijt zal het niet veel uitmaken. En verder zijn denk ik ziektes niet echt rasgebonden.

Ik snap wat je bedoelt. Mijn man heeft ook zoiets van: een Tinker is een Pownie en we gingen toch voor een Paard? Ja hij wil dan wel op zijhn werk kiunnen zeggen dat we een Paard gekocht hebben en neit dat ie "van het weekend ook op de pownie gezeten heeft" :Y) en ja zo spreekt hij het dus uit: Poownie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:04

Het valt mij wel op dat zaken als mok en manenexzeem vaker voorkomen bij tinkers dan bij Friezen.
Verder kun je niet stellen dat mok rasgebonden heeft, het heeft ook te maken met de bodemgesteldheid. Ook een KWPNer kan mok krijgen. Als ze het eenmaal hebben is het wel lastiger te behandelen met al dat haar, natuurlijk.
Mijn eigen ervaring is dat de gemiddelde Tinker eerder gewoon eigenzinnig en dwars kan zijn, terwijl een Fries eerder een heethoofd is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:05

suleilitha schreef:
Een Fries is geen koudbloed en een Tinker wel, ik denk dat daarmee het grootste verschil al is aangegeven.
Ik denk dat als je in beide gevallen het aan te kopen dier laat keuren, je daarmee al een groot aantal afwijkingen, die overigens bij elk ras voorkomen, uitsluit.

He, dat wist ik dus niet! Ik dacht dat het beide koudbloed was. Nou heb ik wel 25 jaar rij en paard ervaring maar heb het hele verschil koudbloed en warmbloed nooit zo goed uitgelegd gekregen. Kun jij me helpen (zodat ik het ook goed aan manlief kan uitleggen)

En (dit komt van mijn man die hier van opkeek toen hij dit hoorde via via) is het inderdaad zo dat gitzwarte Friezen in de zomerzon lichter/ bruin worden??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:06

Een Tinker kan qua schofthoogte varieren van 1.35 tot 1.70. Daarnaast zijn er verschillende types, varierend van karrepony (zwaargebouwd, veel sok, kort in de hals en rug) tot rijpaard (lichtvoetiger, minder sok, wat langer van bouw). Er zijn naast bonte exemplaren steeds vaker effen Tinkers te vinden en zelfs sporadisch al een valkje of schimmel.

Deze varieteit, om over karaktereigenschappen nog maar te zwijgen, is afkomstig van de oorsprong van het ras: welke dichter kan liggen bij een Fell pony of een Shire en alles daartussen.

Het Friese paard spreekt inmiddels wel voor zich denk ik? Friese paarden zijn in het algemeen wat rijtypischer, wat bloederiger, wat minder eigenwijs en koppig dan Tinkers.

Maar zoals voor elk paard geldt: een paard heeft een geheel eigen karakter. De ene Fries is de andere niet, de ene Tinker is de andere niet. Probeer om de individualiteit van een paard (of pony) te vinden, die persoonlijke klik, in plaats van te blijven hangen in algemene eigenschappen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:07

Zilfstar schreef:
En (dit komt van mijn man die hier van opkeek toen hij dit hoorde via via) is het inderdaad zo dat gitzwarte Friezen in de zomerzon lichter/ bruin worden??

Praktisch elk zwart paard zal verkleuren onder invloed van de zon.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:09

Ik snap ook wat je bedoelt Barvrouwke, maar toch zijn er tinkers van 1.65 en friezen van 1.50. Dus het wil niet alles zeggen.
Zowel bij de friezen als tinkers heb je er de kolossen bij zitten die gewoon wat moeite hebben met het gebruik van hun lijf, maar er zijn ook juist veel meer sportieve, slankere dieren.
Wat je wel in de gaten moet houden, is dat de friezen tegenwoordig niet allemaal meer zo koel en relaxed zijn als vroeger. Er zitten steeds vaker hete types tussen (komt door het fokken).

Ga iig voor het dier wat je aanspreekt. Beide rassen zijn iig erg veelzijdig!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:09

Chubby schreef:
Zilfstar schreef:

Gitzwarte paarden blijven zwart.
Zwartbruine paarden verkleuren naar bruin in de zomer. Helaas zijn er maar heel weinig friezen echt gitzwart.
Het verschil zit m in de genen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:13

Fout Jibbel, bij een Fries spreekt men niet van zwartbruin. Zwartbruin is namelijk een hele andere kleur. Bij Friezen die verkleuren spreek je van zomerbruin. En het heeft niet alleen te maken met de genen in dit geval, het heeft ook te maken met de invloed van zweet en zonlicht daar op. Heeft nou eenmaal een blekende werking, ook bij paarden die jij gitzwart noemt.
verder is het niet zo dat Friezen door het fokken heter zouden worden, dit zou betekenen dat een merrie heter wordt naarmate er meer mee wordt gefokt :D
Het is puur zo dat er meer wordt gekeken naar prestaties en aan de hand daarvan wordt het fokbeleid zo'n beetje uitgestippeld en dit heeft puur te maken met de grotere vraag naar Friese paarden met sportpotentie.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:15

Chubby schreef:
Zilfstar schreef:

Daar was ie al bang voor. Hij vraagt of je in de zomer ook een deken op kan leggen zodat het paard zwart blijft. (ja hij is een echte leek en mijn antwoorden neemt ie wel serieus maar wil toch ook even weten wat de mensen zeggen die al vaker ene eigen paard hebben gehad, haha)

(Ik zei: als die kinderen nou liever een bonte hebben, dan kopen we een Fries en leggen er een deken op met kleine gaatjes erin geknipt :+ Vond ie niet grappig -O- )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:16

suleilitha schreef:
Fout Jibbel, bij een Fries spreekt men niet van zwartbruin. Zwartbruin is namelijk een hele andere kleur. Bij Friezen die verkleuren spreek je van zomerbruin. En het heeft niet alleen te maken met de genen in dit geval, het heeft ook te maken met de invloed van zweet en zonlicht daar op. Heeft nou eenmaal een blekende werking, ook bij paarden die jij gitzwart noemt.
verder is het niet zo dat Friezen door het fokken heter zouden worden, dit zou betekenen dat een merrie heter wordt naarmate er meer mee wordt gefokt :D
Het is puur zo dat er meer wordt gekeken naar prestaties en aan de hand daarvan wordt het fokbeleid zo'n beetje uitgestippeld en dit heeft puur te maken met de grotere vraag naar Friese paarden met sportpotentie.

Een zogezegde Opgefokte merrie??? :+
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 28-04-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:17

Je kunt het verkleuren inderdaad tegengaan met een zomerdekentje. Ik doe daar zelf niet aan, het boeit me niet dat ze in de zomermaanden een beetje bruin uitslaan.

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:17

ik zou toch voor een tinker gaan dan.
Een tinker is nuchterder dan een fries. Het allergrootste verschil is zoals suleilitha als zei, dat een tinker een koudbloed is en een fries een warmbloed.
Ze zeggen wel dat friezen niks doen maar het is toch echt een warmbloed en vooral de moderne sportgefokte fries kan dus flink heet zijn. Bovendien zijn het nou ook niet de allermakelijkste paarden.
Tinkers zijn vrij makkelijk te rijden, hebben vlakke gangen etc. maar kunnen wel flink eigenwijs zijn.
Natuurlijk zijn er hete tinkers en friezen die zo mak als een lammetje zijn.

Voor een kind van 5/6 dat voor het eerst op een paard zit is de fries met zijn hoogopgeooide gangen niet echt fijn lijkt mij.. Ook is de gemiddelde hoogte van de fries 1.63. Ze voelen en zien er een stuk groter uit. Voor een klein kind is dat toch niet echt handig.
Een tinker heeft vaak meer sok en is dus vatbaarder voor mok etc. Vergeet niet dat friezen ook vrijwel altijd sokken hebben en dus ook mok en andere ziektes op kunnen lopen.

Je hebt zomerdekens. Deze beschermen je paard tegen het verkleuren van de zon, zweet etc,.

Waarom heb je eigenlijk voor deze 2 rassen gekozen? Ik denk dat je beter niet een ras kunt zoeken maar naar het paard zelf moet kijken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:22

suleilitha schreef:

Ja, dat bedoel ik ook, misschien een beetje krom geformuleerd, maar ik denk dat wel duidelijk was wat ik bedoelde! :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:25

liza_x schreef:
ik zou toch voor een tinker gaan dan.
Een tinker is nuchterder dan een fries. Het allergrootste verschil is zoals suleilitha als zei, dat een tinker een koudbloed is en een fries een warmbloed.
Ze zeggen wel dat friezen niks doen maar het is toch echt een warmbloed en vooral de moderne sportgefokte fries kan dus flink heet zijn. Bovendien zijn het nou ook niet de allermakelijkste paarden.
Tinkers zijn vrij makkelijk te rijden, hebben vlakke gangen etc. maar kunnen wel flink eigenwijs zijn.
Natuurlijk zijn er hete tinkers en friezen die zo mak als een lammetje zijn.

Voor een kind van 5/6 dat voor het eerst op een paard zit is de fries met zijn hoogopgeooide gangen niet echt fijn lijkt mij.. Ook is de gemiddelde hoogte van de fries 1.63. Ze voelen en zien er een stuk groter uit. Voor een klein kind is dat toch niet echt handig.
Een tinker heeft vaak meer sok en is dus vatbaarder voor mok etc. Vergeet niet dat friezen ook vrijwel altijd sokken hebben en dus ook mok en andere ziektes op kunnen lopen.

Je hebt zomerdekens. Deze beschermen je paard tegen het verkleuren van de zon, zweet etc,.

Waarom heb je eigenlijk voor deze 2 rassen gekozen? Ik denk dat je beter niet een ras kunt zoeken maar naar het paard zelf moet kijken.

Oh dat doen we ook hoor. Zoals ik al in de openingspost zei.

Waarom deze 2 rassen. Tsja. Ik ben zelf niet superslank gebouwd en vind mezelf niet op slank gebouwde KWPN-ers ofzo passen. En ik ga meer voor de robuuste uitstraling en mijn man ook. Dus Fjorden, Halfingers, Tinkers, Friezen. Nou zijn we heel wat gaan bekijken op internet enzo en zo langzamerhand kwamen we steeds meer op de Friezen uit. En daarnaast dus Tinkers. Je moet toch een keus maken zeg maar. En van alle aangeboden paarden spraken ons deze 2 rassen het meeste aan. Ik kijk ook wel naar andere en naar kruizingen maar dan komen we toch steeds uit op de Fries en Tinker. Dus daarom gan we nu nader kennismaken met het ras en daarnaast gaan we zeker naar het individuele paard kijken. Dat is het belangrijkste. Wij kopen echter nooit zomaar iets en zeker geen dier. We willen altijd goed onderzoek doen en van alles weten. En daarom eerst even de theorie via Bokt en dan dit weekend de praktijk voelen en ervaren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:27

Zilfstar schreef:
Daar was ie al bang voor. Hij vraagt of je in de zomer ook een deken op kan leggen zodat het paard zwart blijft. (ja hij is een echte leek en mijn antwoorden neemt ie wel serieus maar wil toch ook even weten wat de mensen zeggen die al vaker ene eigen paard hebben gehad, haha)

(Ik zei: als die kinderen nou liever een bonte hebben, dan kopen we een Fries en leggen er een deken op met kleine gaatjes erin geknipt :+ Vond ie niet grappig -O- )

Mijns inziens gaat het welzijn van een paard voor esthetiek. Moet jij bij 30 graden je zomerjas eens aanhouden :+

liza_x schreef:
Een tinker is nuchterder dan een fries.

Een Tinker staat dichter bij de natuur. Als jij een goed leider bent, heb je er een góuden paard aan. Maar als je paardje in jou geen vertrouwen kan hebben en zelf het voortouw moet nemen, kun je er wel eens een hele dobber aan hebben. Want dan blijkt er vaak ook ezel ingefokt te zijn...

Ik heb toevallig een Tinker die wél hoog opgooit, en zij is niet de enige. Probeer het paard van je keuze uit, dat geeft je de meeste zekerheid..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:28

Ik heb een Tinker én een Fries. Qua karakter zijn ze allebei net zo nuchter, de Fries is nog een tikje cooler in haar koppie dan de Tinker. Met rijden merk je duidelijk verschil. Een Tinker heeft echte ponygangen, een Fries niet.Mijn Fries wordt ook iets lichter in de zon, maar dat maakt me niets uit. Ik heb daarentegen nog een zwarte kwpn-er, die echt niet oplicht.

Verder vind ik ze allebei super, ben dan ook blij dat ik geen keus hoef te maken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:28

Bij friezen heb je gitzwart en vaalzwart. Gitzwarte verkleuren niet en vaalzwarten wel door de zon. Deze termen staan ook op het scoreformulier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:30

Zilfstar, je geeft zelf aan dat je niet de lichtste bent, ik denk dat een Fries dan minder geschikt is, een Fries is geen gewichtsdrager.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:30

@Chubby: En zo rij ik weer een fries die gewoon zit als een stoel, de ander is net een elastiekje en de derde is gewoon te dik en heeft last van dr lijf in de beweging. Grappig he, dat verschil.
Elk paard is anders. Ga veel paarden bekijken en koop geen paard omdat je nu een paard wilt kopen. Geef het de tijd en je komt echt het ideale paardje voor jullie tegen!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:44

Ik denk dat de beschrijving van jouw paard(enwensen) niet zozeer aan een ras gekoppeld zijn, maar meer aan een paard met een bepaald karakter.
Tinkers kunnen erg braaf zijn, ik heb een Tinker-kruising, ook superbraaf, maar veel te slim en eigenwijs om er kinderen op te kunnen zetten, en zeker niet gemakkelijk te rijden.
Ik denk dat je je niet blind moet staren op een bepaald ras, maar gewoon eens rond moet snuffelen naar wat er allemaal te koop staat.
Heel veel succes!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:45

Hoi Zilfstar
Ik heb op stal zowel een tinker als een fries mogen uitproberen en mijn gevoel qua rijden gaat dan naar de fries
Ik zou zeggen ga ze allebei eens uit proberen en laat je gevoel spreken. Misschien heb je wel de klik met de tinker en niet met de fries die je op het oog hebt, volg gewoon je gevoel maar probeer ze wel eerst zelf even uit.
Ondanks dat een fries een warmbloed is kunnen er ook heethoofden tussen zitten, maar de meeste die ik ken zijn lekker koel in hun koppie, maar ook de meeste tinkers die ik ken zijn koel in hun koppie op een enkeling na.