Eerste keer dekking, wie heeft er tips???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Eerste keer dekking, wie heeft er tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 11:10

Hallo, ik heb een merrietje van 13 jaar, kruising arabier. Ze verkeert in prima gezondheid, en heeft een super karakter!

Heb eindelijk een geschikte (volbloedarabier) hengst voor haar gevonden, dus nu zou ik haar graag laten dekken.

Het veulen blijft zijn/haar ganse leven bij ons, ik wil de ervaring gewoon absoluut meemaken van begin tot einde!
Voorts heb ik totaal geen sportambities, wij rijden wat dressuur, springen al eens en gaan leuke tochten maken, maar helemaal niet

op wedstrijdniveau.

Van paarden ken ik genoeg, maar absoluut NIET van dekken! Plaats hebben we wel voldoende, zowel ruime stallen,
als wei, paddock enz. Ook veearts woont vlakbij!

Welke tips hebben jullie voor mij? Waar moet ik rekening mee houden, wat is de beste manier om zo iets aan te pakken?

Alvast bedankt!

Dwyne

Re: Eerste keer dekking, wie heeft er tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:13

Ga eens langs bij de hengstenhouder van de hengst waar je haar door wilt laten dekken, die kan je vast een heleboel vertellen en vinden het vaak ook leuk om mensen hiermee te helpen. Daarnaast kan je kijken naar boeken als 'Paardenfokkerij' of 'Veulens krijgen' oid. Daar staat heel veel informatie in over het dekken en de dracht en alles wat erbij komt kijken.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:15

Watvoor dekking wordt het? Natuurlijk of KI?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:07

Als het van mij afhangt, liefst natuurlijk ...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:34

Dan zou ik inderdaad naar de betreffende hengstehouder toe gaan en je daar laten informeren, iedereen doet dit namelijk op zijn eigen manier.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:38

ga eens naar een avond over fokken ofzo, je hebt toch van die "clinics" over paarden fokken? :)

je kan boeken enzo lezen en op internet een heleboel vinden ;)

veel plezier! :)

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:39

JoCo schreef:
Als het van mij afhangt, liefst natuurlijk ...
Dat zal toch afhankelijk zijn van welke hengst je wil. Er zijn maar weinig hengsten niet nog natuurlijk dekken en meende dat de ggk hengsten alleen maar KI dekken.