Hoe lang zetten jullie je veulen in de wei met dit weer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zarah05

Hoe lang zetten jullie je veulen in de wei met dit weer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:55

Ons veulen is bijna een week oud, met dat mooie weer van de afgelopen dagen heb ik moeder en kind elke dag een paar uur in de wei gehad, opgebouwd van een uurtje op de eerste dag tot 5 uur gisteren. Vandaag is het koud en nat in de wei, het veulen ligt nog veel en ik ben bang dat ze teveel afkoeld. Hoe doen jullie dat?? Het is KWPN-veulen (misschien maakt dat nog verschil?).

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:59

Hier staat het veulen gewoon de hele dag in het land. Ze kunnen wat hebben die veulens hoor, zijn echt niet van suiker. ;) Ze hebben een mooi veulen vachtje om warm te blijven en desnoods gaan ze even naar de melkbar van mams. Het veulentje staat hier ong 12 uur in het land (van 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds).

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:01

Okee, ons andere veulen is nu 5 weken oud en loopt ook gewoon de hele dag buiten. Maar juist omdat deze nog zo jong is en zoveel ligt maak ik me een beetje zorgen. De grond is nat en koud...

Jord

Re: Hoe lang zetten jullie je veulen in de wei met dit weer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:17

Ik zou zelf een veulen van een week oud niet in de regen zetten. Mijn veulen is nu 7 weken die zet ik nog niet de hele dag in de regen, wel een paar uurtjes maar liggen in de regen vind ik niet prettig en om deze tijd van het jaar ook nog net te koud, dus kan ze op stal weer bijslapen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:20

die van mij stond ook de hele dag buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:29

Mijn veulen van inmiddels 7 weken staat dag en nacht op het land en ik heb niet de indruk dat ze de regen nu zo vervelend vindt.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:57

hie gaat ze ook gewoon lekker mee na buiten

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:35

hier staat alles vanaf 3 weken 24/24 op het land

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:11

t is maar net wat je fijn vind, ik zet ze nu hele dagen buiten (een beetje regen geeft niet) ong van half 9 tot 5.
maar gaat het plenzen staan ze binnen hoor haha
maar ook ik heb het opgebouwd van een uurtje naar dit.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:13

Als het regent haal ik ze binnen. Anders staan ze gewoon buiten.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:03

Hier stond ons veulen van de winter gewoon buiten zolang het droog was. En de ene keer was dat 2uur en de andere dag was dat zo'n 8uur maar dan heb ik het over een winterveulen. Als ze nu geboren was en een week oud zou zijn zou ze gewoon als het een beetje regent of als het zoals nu hier kleine buitjes zijn gewoon lekker buiten laten staan als het de hele dag zou regenen haal ik ze binnen. Met onweer haal ik ook altijd alles binnen (door eerdere nare ervaring)
Ik zou zeggen als ze een plekje hebben om droog te liggen laat ze lekker op de wei en anders ga op je gevoel af maar maak er geen watje van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:36

hier bevalt ze zelfs buiten, dus veulen staat vanaf de geboorte 24/ buiten (vandaag uitgerekend )

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:46

Toen ons veulen een paar uur/een dag oud was mocht ze van de DA niet naar buiten, omdat ze nog te veel en te vaak zou gaan liggen en teveel zou afkoelen. Het was toen ook wel guur en regenachtig. Ik heb het dus niet zelf bedacht....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:01

Hier nog een voorzichtig iemand. Veulen van 2 dagen oud, ook KWPN, die is vandaag twee keer een paar uur er uit geweest. Ik houd er niet van dat ze gaan liggen op de koude grond. Bovendien zie je dat ze dan niet echt lekker liggen, ze komen sneller overeind. Paar uurtjes buiten dus en dan lekker uitslapen in de stal. Dat doe ik een week (afhankelijk van het weer), daarna mogen ze de hele dag en uiteindelijk dag en nacht.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:06

ons veulen is ook buiten geboren en staat ook 24 uur per dag buiten (6 dagen oud vandaag), ik moet daarbij zeggen dat ze een soort van inloopafdak/schuilgelegenheid hebben wat voor en daarbij de helft dicht is tegen de wind, dus dat scheelt een hoop.