Heartbreaker en Indoctro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Heartbreaker en Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:47

Ik heb reeds veel naar deze hengsten gezocht, maar natuurlijk vind je van deze 2 hengsten giga veel bladzijden, maar niet echt wat ik zoek.
Wij gaan dit jaar een holsteinse fokmerrie huren van een vriend van ons. En zoeken een bewezen hengst voor haar mee te dekken. Hieronder kan je lezen wat we zoeken. Momenteel zitten we met heartbreaker en Indoctro in ons hoofd, indoctro op aanraden van die vriend waar we haar van huren. Hij vindt heartbreaker ook een superhengst maar durft hem niet gebruiken uit angst voor het karakter (merrie zelf is echter heel braaf)

Het is een groot paard (1.74) langgelijnd en echt veel spek erop.
Ze is zelf altijd als fokmerrie gebruikt vanaf haar 6 (eerst geleerd, zien hoe ze onder het zadel was enkele jaren en dan de fok in) Ze liep op haar 6 vooral 1.20 en was een 3tal keer 1.30m gestart met succes. Die zomer heeft ze een ongeluk gehad in de wei en is ze de fok in gegaan.
Ze is nu 14 jaar.
Het is een vrij nuchter paard, dat zich wel behoorlijk druk kan maken als ze bang is of zenuwachtig wordt van iets in de omgeving, maar in het algemeen toch behoorlijk koel. Liefst een hengst met voldoende bloed.
Ze heeft véél vermogen en degelijk basisgangen. Techniek is goed, maar als er op haar springen iets aan te merken valt is het haar techniek. Ietwat langer voorbeen op de 'lagere sprongen' en uitzwaaien naargelang de hoogte van de sprong. Echter wél super voorzichtig en raakt(e) geen balk aan.
Ze bukt wel wat overdreven, en een nakomeling van haar van een Diamant zoon (welke weet ik nu even niet vanbuiten) doet dit écht overdreven hard dat het hinderlijk wordt, dus liever geen hengst die te veel bukt!

We zoeken dus een bloederig, niet te groot, voorzichtig BEWEZEN springhengst met goede techniek die ook degelijke basigangen geeft.

En hiervoor zou ik graag wat reacties krijgen van mensen met ervaring met Heartbreaker en Indoctro.
Of mensen met nakomelingen... En wat jullie denken dat de beste keuze is en waarom.
Andere hengsten zijn ook zeker welkom!

robertjong

Re: Heartbreaker en Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:39

kan je iets meer vertellen over de merrielijn, afstamming, sport aanleg in de merrielijn, etc. Heb je wel eens aan Numero Uno gedacht?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:52

Heartbreaker kan alleen met diepvries. Vers is de kwaliteit dusdanig beroerd dat het een grote gok is om de merrie drachtig te krijgen.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:16

Onzin Heartbreaker is goed op dreef dit jaar, e moet er wel je merrie naartoe brengen. Maar dat is al jaren zo.
Volgens mij is er geeneens diepvries van Heartbreaker.

\Heb je een foto van je merrie, Zoals je omschrijft zou ik zeggen Probeer Heartbreaker nu het nog kan. De maat heeft ze in iedergeval en het goede karakter ook.
Wij hebben trouwens een hele relaxte Hb uit een echt hele vervelende moeder.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:41

Indoctro's zijn vaak hele mooie paarden met ook fijne bewegingen eronder.
maar over het algemeen niet de makkelijkste paarden.
dat baseer ik niet alleen op eigen ervaring, maar ook van mensen die al vele indoctro's hebben gehad en of zadelmak gemaakt hebben.

bij ons staan er momenteel 3, (één 3 jarige, één 4 jarige en één 5 jarige)
de 3 jarige zijn we nog niet mee bezig, die staat nog lekker in het land.
de 4 en 5 jarige zijn volle broers.
de 4 jarige is echt een dressuurpaard in uiterlijk en gangen, de 5 jarige echt een springpaard.

hele goede karakters in de omgang,
maar beide met rijden ongelovelijk sensibel, en rillerig.
zeker niet voor beginners..

heartbreaker heb ik verder geen ervaring mee :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:41

[*]edit: foutje in beginpost: merrie is blijkbaar 13 jaar
(zal binnenkort eens de papieren vragen, anders ga ik hier iets fouts neerpennen ;) )

@robertjong: heel gek, maar de merrie is momenteel drachtig van Numero uno :j
Zelf doe ik dit liever niet ivm de knijperige achterhand.

Ivm indoctro: ik heb wel graag een sensibel paard en ik wil liefst niet afgeven op gangwerk, dus dat zit wel goed dan met indoctro?
Ivm: heartbreaker: ik blijf ook wat bang voor het karakter en de vruchtbaarheid. Maar een kennis heeft ons aangeraden heartbreaker te gebruiken nu het nog kan. Verder: Zouden we met heartbreaker veel afgeven op het gangwerk?

In het algemeen: Het is dus nog niet zeker of we haar ''huren'' ('t is meer lenen) maar ik wil mij wel voorbereiden omdat ik geen te laat veulen wil en haar daarom na haar veulen dadelijk wil insemineren.
Ik heb mij nog iets te weinig verdiept in haar moederlijn. De grootmoeder was S springen in duitsland.
De moeder was een fokmerrie die vroeg gestorven is, ik dacht dat ze een 3tal nakomelingen heeft gegeven. 1 volle broer van deze merrie stond ook bij die kennis, die is nu 12 en naar Amerika verkocht. Kon echt machtig springen! de andere nakomelingen weet ik niet goed.
De nakomelingen van deze merrie zijn stuk voor stuk sterke, grote, langgelijnde (jonge) paarden. De oudste is nu 6 en is vorig jaar verkocht. Deze zou nu zeer sterk presteren in de eventing, maar liep bij de vorige eigenaar in de springsport. De jongste nakomeling is van vorig jaar. Van Ultime espoir. Deze nu jaarling kan aardig lopen en is echt erg chique. 2 andere nakomelingen ( lupicor en een Cantos) zijn als veulen verkocht. Ik ben aant zoeken achter de diamant zoon. Kan niet op zijn naam komen.
Deze bukte in het vrijspringen echt overdreven (zelfs wat naar het 'duiken' toe)
De merrie is relatief goed vruchtbaar, meestal van 1e of 2e keer drachtig. (1jaar niet drachtig geraakt)
Als haar veulen van dit jaar geboren wordt, kan ik wel foto's plaatsen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:22

De indoctro's bij ons kunnen zeer goed bewegen ja, allemaal een zeer fijn en sterk achterbeen eronder, en ook mooi voorbeen.

de 4 jarige heeft ook echt de swung en souplesse van een dressuurpaard, de 5 jarige iets minder, maar die is ook echt op de springmanier gereden, dat maakt vaak toch al een heel verschil.
die spring verder ook super, loopt elke keer bovenaan mee elk concours waar ie start, raakt geen balk, en ontzettend veel vermogen.
3 jarige heb ik eigenlijk nog weinig van gezien :o

Nee zijn hele fijne allround paarden, die zowel voor springen als dressuur geschikt zijn :)

In Den Bosch op de HK liepen ook een paar zeer goede indoctro's vooraan mee, dat zegt ook wel wat denk ik ;)

robertjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:21

persoonlijk ben ik niet gek van de achterhand van indoctro en zijn nafok.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:28

robertjong schreef:
persoonlijk ben ik niet gek van de achterhand van indoctro en zijn nafok.

Zou je dit misschien kunnen toelichten? Achterhand is wel belangrijk bij deze merrie.
Cantos is voor ons eventueel ook een optie omdat de merrie genoeg maat en lengte heeft.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:41

Met indoctro ga je volgens mij wel een mooi véélzijdig paard hebben. Indoctro geeft mooi bruin of zwart kleurtje en dikwijls zeer mooie bewegingen door, dus qua veelzijdigheid zit die wel goed. Maar ik denk wel niet dat Indoctro verkleint/verfijnt?

Dan denk ik dat Heartbreaker zeker en vast beter op je merrie past, die veredelt wel goed. Gangwerk is misschien niet het van het, maar ik zie wel véél Heartbreakerafstammelingen die echt keurig bewegen.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar Heartbreaker, nu die nog beschikbaar is. (hoewel Indoctro ook niet vd jongste is :?)
Maar ik heb wel al gehoord dat de kwaliteit vd zwemmerkes SLECHT is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:00

Ik ken 2 Indoctro's, een Indoctro x Alladin Z (denk ik) en dat is een vos, en een Indoctro x Baloubet du Rouet en dat is een schimmel, dus die kleur... niet zeker :)

Wat ik gehoord heb van Indoctro's is dat ze niet van de simpelste zijn (die uit de Baloubet moeder is dit ook helemaal niet, heel bang).
De Indoctro uit de Alladin kan wel mega springen (is wel nog maar 5 en heeft vorig jaar een veulen gehad, dus staat nog niet echt ver) en is echt een mooi paardje, wel maar 1m63 ofzo, die uit de Baloubet is met alles bezig buiten z'n parcours en leert niet uit z'n fouten en is ook amper 1m65 en zeker niet van de knapste (maar dat komt meer van Baloubet denk ik)...

Heartbreakers ken ik niet persoonlijk... geen ervaringen mee.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:01

de 3 indoctro bij ons zijn ook vossen... O:) :P
stokmaat zo'n beetje rond de 1.68/1.70 (de 3 jarige is nog ietsje groter denk ik..)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:03

Oei, hier lopen 3 Indoctro's in de buurt, allemaal zwart :?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:07

ik ken ze idd ook wel zwart en donkerbruin enz, maar het is dus geen garantie dat ie dat geeft, hij is niet vosvrij.

maar dat geeft ook niet, goed paard heeft geen kleur zeggen ze toch? :P

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:21

Veel heb ik niet toe te voegen, maar ik ken een kleindochter van Heartbreaker. Ontzettend lief en leergierig dier. Komt uit een dravermoeder van 164 en begint nu echt heel groot te worden. Prestaties zijn er nog niet, maar ze is wel veelbelovend, wordt op het moment ingereden.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:20

Mijn paard komt uit de zuster van Heartbreaker (zelfde moeder) en je kunt je geen liever paard voorstellen, hij is wel consequent opgevoedt en als hij moet werken dan is hij er.
Ik ken ook een aantal indoctro's, maar mij voorkeur zou toch uitgaan naar Heartbreaker, mooie halsen en goede beweging en altijd een verkoopbaar paard.

Succes met je beslissing

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:13

Het zijn beiden prima hengsten. Indoctro geeft wisselende maten, vaak lijken ze nogal op de moeder. Heartbreaker veredelt inderdaad, hij geeft snelheid en voorzichtigheid, maar niet eenvoudig te rijden. Hij past wel bij een merrie zoals jij hebt. Het sperma schijnt dit jaar weer heel behoorlijk te zijn heb ik horen zeggen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:22

Afbeelding

Dit is onze Indoctro x Goodwill.
Mooi veulen (van 2008) wel een hele franse stand!!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:34

Je wilt persee of Indoctro of Heartbreaker?
Er zijn veel meer bewezen goede hengsten voor de springsport. Toen ik het over jou merrie las moest ik denken aan Emilion en Indorado, deze geven beide super sportpaarden, met bloed, maat, vermogen en ras.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:20

Zarena schreef:
Je wilt persee of Indoctro of Heartbreaker?
Er zijn veel meer bewezen goede hengsten voor de springsport. Toen ik het over jou merrie las moest ik denken aan Emilion en Indorado, deze geven beide super sportpaarden, met bloed, maat, vermogen en ras.

Karennnn schreef:
Andere hengsten zijn ook zeker welkom!

;)
ivm Indorade en emilion: Dit is al een klassieke merrie met veel massa, spier en enorm vermogen. Ik wil hier wel bij aansluiten, maar ik wil zeker geen 'logge boot' krijgen :) Omdat het veulen voor mezelf zou zijn, is een beetje bloed en snelle techniek toch wel gewenst. Want puur op vermogen, krijg ik (als 19jarige amazone) het paard niet correct rond :=
Emilion ken ik er een aantal leuke van, maar allemaal weinig bloed. Indorado ken ik niet zo goed qua nakomelingen enzo. We hebben nu ons oog een beetje laten vallen op de jonge hengst Carambole.
Eerst wouden we zeker een bewezen, maar deze spreekt ons erg aan en lijkt ook mooi aan te sluiten bij de merrie.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:33

ik zou zeggen zoek het niet te ver ....Adorado , hoef er verder niet veel over kwijt want je zal hem wel kennen ;)
Dit weekend in Lummen gruwelijk springen
ik denk niet dat ie nog lang zal kunnen blijven waar hij staat ..er was zoveel interesse in de hengst ..
ook nog eens bloedmooi , voorzichtig , alle vermogen en niet alledaags gefokt ..echt een aanwinst denk ik
soms gaan we als fokker ver zoeken terwijl het dichtbij voor handen ligt