Geschikt voor merrie keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Geschikt voor merrie keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:18

Ik heb sinds 8 maanden weer een nieuw kwpn paardje.
Haar roepnaam is Lynn en haar stamboek naam is u2.
Zij is 1,77 groot en 7 jaar oud (bijna 8)
Ik zit al een tijdje te denken om een keuring met haar te doen, het is een mooie merrie om te zien en ze heeft goed bloed in d'r zitten.
Vader : Quincy Z
Moeder : Wajana
Er zit ook ergens goodwill en ladykiller en nog wel meer bekende.
Ze heeft best mooie passen, het enige minpunt is dat ze erg 'lang' is in haar lijf, en ze heeft ongelijke hoeven maar dit is wel aangeboren.
Helaas loopt ze nu niet helemaal lekker (staat op rust.) dus kunnen we niet voor de keuring in Juni.
Ze heeft een ontzettend lief karakter, een echte knuffelkont.
Laatst ben ik bij een amateur keuring van volbloed arabier geweest, ik vond het echt super mooi om te zien.
Kunnen jullie mij wat info geven over keuringen, waar ze naar kijken en waar je punten voor kunt krijgen??
En denken jullie dat mijn merrie wel geschikt kan zijn?
Ik zou later namelijk wel een veulentje van haar willen.
Ik weet niet echt hoe je foto's op bokt kun zetten (hoe moet dat??) maar je kunt wel op mijn hyves kijken waar een heleboel foto's staan!

http://xxjoyceeeee.hyves.nl/album/21263 ... aard/GsSS/
(helemaal achteraan staat haar fotoshoot, dit zijn mooie foto's)

Staat het topic hier goed?

Bedankt voor het lezen,

Groetjes Joyce

marrlinde

Re: Geschikt voor merrie keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:07

ik denk dat je het beste het eens aan een kenner kan vragen die bij je komt kijken ofzo, want zo via bokt werkt het niet echt, helemaal niet als je geen foto's kan plaatsen ;)

foto's kan je uploaden via www.tinypic.com ;)

djelysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:02

idd best eens naar een kenner gaan ;)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:30

[PP] > [F-AM]

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:41

Ik kan je nu al vertellen dat als ze ongelijke voorvoeten heeft je net zo goed thuis kunt blijven want dan wordt ze niet opgenomen in het stamboek!!!
Sneu voor je ,maar het scheelt je een teleurstelling!! :(:)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:35

djelysia schreef:
idd best eens naar een kenner gaan ;)

waar vind je die 'echte' kenners dan?
Ik ken wel wat mensen die keuringen hebben gelopen dus zou wel kunnen vragen of zij me eens willen helpen ofzo.
Zat er over na te denken eerst een amateur keuring te doen om te kijken hoe ze daarop reageert enzo.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:41

Is het een KWPN merrie? Dan kan je naar een lokale KWPN keuring gaan. Er zijn ook oefenavonden, daar vertellen ze wat de verbeterpunten van je paard zijn. Van amateurkeuringen heb ik nog nooit gehoord.

Bij het KWPN heb je dressuurpaarden en springpaarden, het lijkt mij dat je paard onder de springpaarden valt. Dan moet ze op de keuring vrij springen (dus zonder ruiter), dat is best hoog! Dat moet je dus eigenlijk wel oefenen. Op de KWPN site kan je zien hoe de hindernissen staan.
En als je mee wil doen met de keuring moet je ook lid zijn van het KWPN.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:44

Tilmar schreef:
Is het een KWPN merrie? Dan kan je naar een lokale KWPN keuring gaan. Er zijn ook oefenavonden, daar vertellen ze wat de verbeterpunten van je paard zijn. Van amateurkeuringen heb ik nog nooit gehoord.

Bij het KWPN heb je dressuurpaarden en springpaarden, het lijkt mij dat je paard onder de springpaarden valt. Dan moet ze op de keuring vrij springen (dus zonder ruiter), dat is best hoog! Dat moet je dus eigenlijk wel oefenen. Op de KWPN site kan je zien hoe de hindernissen staan.
En als je mee wil doen met de keuring moet je ook lid zijn van het KWPN.

Ah dat is wel een goede tip, dankje!
Ja mijn merrie is een kwpn en een springpaard.
Als ze vrijspring springt ze eigenlijk nog mooier als dat ze met ruiter doet.
Ze buigt mooi met haar koppie in.
Ik ben lid van khns? en volgens mij ook van kwpn.. maar dat weet ik niet zeker.
Waar kan ik die data's van de oefenavonden vinden?
dankje voor de tip!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:55

Citaat:
waar vind je die 'echte' kenners dan

Zou je je daar wat van aantrekken dan???
Gezien je PB's aan mij gericht niet!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:15

eilander schreef:
Citaat:
waar vind je die 'echte' kenners dan

Uh, ik plaats een topic en als gelijk de 2e al begint te zeggen van het gaat niet lukken?
Reageer dan niet!
Als je mijn paard geen eens kent.

En ja van ECHTE kenners trek ik me wat van aan.
Maar gelukkig weet ik nu wat je ervan denkt.
Dus wat mij betreft hoef je niet meer te reageren.
Zeker niet als je alleen maar comentaar geeft.
Dankje.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:25

sorry, maar ik zie van eilander alleen maar een feit, en dat is dat je blijkbaar met aangeboren hoefafwijking niet wordt opgenomen in het stamboek. als jij dat al schrijft in je beginpost hoef je niet zo op je teentjes getrapt te reageren dat zij jouw paard helemaal niet kent. dat hoeft dan ook niet. ze gaat uit van wat jij geschreven hebt...

even tot 10 tellen ;)

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:25

JoycexLynn12 schreef:
eilander schreef:

Uh, ik plaats een topic en als gelijk de 2e al begint te zeggen van het gaat niet lukken?
Reageer dan niet!

Dankje.

toch denk ik dat eilander wel een punt heeft hoor, t is misschien niet wat je graag wilt horen, maar een merrie met ongelijke voorvoeten (aangeboren) zal iig geen predikaat krijgen en opname in stamboek wrs ook niet..
maar je kan altijd nog iemand in rl naar je paard laten kijken en horen wat hij/zij ervan vind en wat aandachtspunten zijn als je
toch naar de keuring wilt.. of kijk even op de kwpn site voor oefen/informatie avonden..

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:30

eilander heeft inderdaad gelijk,een paard met ongelijke voorvoeten zal zeer moeilijk danwel onmogelijk in het stamboek worden opgenomen.
dit omdat er in beweging soms wat van te zien is,maar ook omdat ongelijke hoeven soms op HKO kan duiden,en dat willen ze juist ver uit het stamboek houden.

hiermee zeg ik niet dat jou paard hko heeft of ongelijk loopt,maar een paard word als eerste op stand beoordeeld,en de ongelijke voeten zijn het eerst wat de keuringscommissie opvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:44

Ik zou eerst eens informeren bij het KWPN of ze al eens is voorgebracht en wat toen haar punten waren.
Bij ongelijke voorvoeten kun je het idd vaak vergeten omdat hier nu eenmaal klachten vandaan kunnen komen die het KWPN juist zoveel mogelijk wil uitbannen.
In je profiel en ook hier heb je het al over hoef/beenproblemen dus ik denk dat je dat wel snapt...
Fokken met zo'n dier zou ik persoonlijk niet doen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:58

Citaat:
Reageer dan niet!

Dankje

Er is hier denk ik bijna niemand die jouw paard kent!!!!
En hoe weet jij nu of iemand een echte kenner is of niet naar aanleiding van een berichtje hier op bokt????
Waarom plaats je een topic als je toch niet tegen kritiek kunt.(mijn reactie is trouwens geen kritiek ,het is een bevinding naar aanleiding van je vraag!!!)
Als je wilt dat er naar je mond wordt gepraat zou je de waarheid in je beginpost misschien iets moeten aanpassen en de dingen mooier moeten benoemen dan ze in werkelijkheid zijn.
Je vertelt zelf dat ze nu kreupel is.(naar aanleiding van de ongelijke voorvoeten of heeft ze hoefkatrolontsteking???)
Ik krijg het gevoel dat je tegen beter weten in toch iets positiefs wilt horen.
Had dan niet gemeld dat ze ongelijke voorvoeten heeft en een (te) lange rug.
Omdat ze Zangerheide gefokt is zal het stamboek nog kritischer naar je paard kijken.
En wat ik je al per PB gemeld heb: Wil je voor ster of stamboekopname in aanmerking komen met bv een Zangersheide gefokt paard wat niet KWPN erkent is moet je een IBOP/EPTM met goed gevolg afleggen ,aan de rontcheneisen(HKO????) voldoen en een Cornage-onderzoek met goed gevolg afleggen.
Nogmaals succes!!!

O ja ,en ik reageer wanneer ik maar wil!!!!
Dat hou jij niet tegen!!!! ;)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:07

rustig rustig rustig ...

ik moet zeggen dat ik het ook zeker niet vriendelijk vond, maar
wel eerlijk. ( en dat is juist fijn )
Ik zou zeggen neem de tip van EILANDER aan, en denk er
nog een keer over na, we willen je alleen maar helpen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:10

Ik kan je alleen maar zeggen dat ik met een héle mooie merrie, zonder enige afwijkingen, naar de keuring geweest ben, en gewoon net iets meer dan 60% gehaald heb. :o

De fout lag wel bij mij, aangezien ze geen hoefijzers ophad en nogal gevoelig liep, en verder nog meer in de bespiering mocht zitten. |o

Intussen is het paard onder het zadel en komt ze op de wedstrijden er telkens supergoed uit.

Maar ik zal NOOIT meer durven deelnemen aan zo'n KWPN keuring zonder dat alles niet minder dan PERFECT in orde is. 8)7

Dus ik snap de reactie wel van Eilander, mbt de voetstand.

En als de merrie Zangersheide is, waarom dan in godsnaam KWPN keuring?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:12

Ik sluit me aan bij het commentaar van eilander, een paard met ongelijke voorvoeten is niet stamboekwaardig en ermee naar een keuring gaan is alleen maar zonde van je geld.

Dan even over de wens er een veulen bij te fokken, sowieso is het al niet slim om een veulen te fokken bij een merrie die niet in het stamboek is ingeschreven en ik zou het ook nog eens afraden omdat de merrie zoals je al zegt momenteel niet lekker loopt, dus er is iets met haar aan de hand, en een veulen fokken bij een paard met ongelijke voorvoeten is zeker niet slim omdat dit kan worden doorgegeven.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:44

Citaat:
ik moet zeggen dat ik het ook zeker niet vriendelijk vond

Dit heeft niets met vriendelijk zijn te maken.
Hoe moet je het anders brengen???
Nogmaals ,het is niet onvriendelijk bedoelt!!!
TS vraagt toch zelf wat men er hier op Bokt van vind??
Nou,dit vind ik dus!!

Je kunt idd een bloedmooi paard hebben maar als er bv ongelijke voeten ,reebeen ,hazehak en noem maar op aan zit wordt dit dier niet opgenomen!!!
Maar wat maakt het uit als men gelukkig is met zijn of haar dier???

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:19

Ik snap niet dat mensen dit soort dingen altijd op internet gaan vragen.
Ga gewoon langs een hengstenbroer met kwpn'ers en vraag of je paard geschikt is voor de keuring.
Hij kan dan naar het exterieur en gangwerk kijken, dat kan je niet via internet en foto's bepalen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:27

helemaal mee eens, die kunnen ook meteen je merrie keuringklaar maken en vakkundig voorbrengen,heb ik zelf ook gedaan met stermerrie als resultaat.
zij kijken wat de merrie kan en of het het waard is om naar de keuring te gaan.
succes met je beslissing

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:31

Dat kun je idd niet via een paar foto's op internet bepalen. Maar als de topicstarter over ongelijke voeten begint kunnen er wel nuttige tips gegeven worden, wat dus ook is gebeurd. Dan kan de TS zich nog een keer bedenken voordat ze van een koude kermis thuiskomt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:21

stalmiracle schreef:
Ga gewoon langs een hengstenbroer met kwpn'ers en vraag of je paard geschikt is voor de keuring.
Hij kan dan naar het exterieur en gangwerk kijken, dat kan je niet via internet en foto's bepalen.

Dan wordt ze iig gedekt, weet niet of dat zon goed advies is.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 30-04-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:27

eilander schreef:
Ik kan je nu al vertellen dat als ze ongelijke voorvoeten heeft je net zo goed thuis kunt blijven want dan wordt ze niet opgenomen in het stamboek!!!
Sneu voor je ,maar het scheelt je een teleurstelling!! :(:)

pfff... dan heb jij nooit goed rond gekeken op de keuring.
Het moet allemaal wel behoorlijk dramatisch zijn als je niet eens opgenomen word in het stamboek.
Een vriendin van mij heeft een in stamboek opgenomen merrie gehad waar bijna alles scheef aan was.

Daarbij heb ik het bewijs thuis staan.

ik heb een stermerrie met ongelijke voetjes.
Is het verder ook wel een goede merrie om.

Ik ben wel eens met het feit dat je het beste naar iemand kan gaan die weet hoe je een paard juist voor brengt.
En ook daar vraagt of het de moeite is.
Van een foto kan ik weinig zeggen.

Maar ik ben het oneens met het feit dat je paard perfect moet zijn.
Als je ziet wat er soms doorkomt???
Nou ik zou het nog niet eens in een achter schuurtje willen hebben staan.

Een paard mag best iets afwijkends hebben als het maar goed gemaakt word met de rest.
Mijn paard heeft bijvoorbeeld ongelijke voor voetjes en ze is een beetje strak in de lendenen, maar de merrie maakt het wel weer goed met de rest van het exterieur.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:38

sarabande schreef:
stalmiracle schreef:

Dan wordt ze iig gedekt, weet niet of dat zon goed advies is.

dan word ze helemaal niet gedekt.
een hengstenboer is er ook om paarden keuringsklaar te maken en om zijn mening aan jou te geven niet alleen om te dekken haha.