Keuring KWPN merrie 1 jaar wie weet het??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje08

Keuring KWPN merrie 1 jaar wie weet het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:07

Wij zijn vandaag op een keuring geweest voor Arabieren. Wat mij hier opviel was dat er voor alle leeftijden wel een keuring was.

Wij hebben zelf een KWPN merrie van 1 jaar en zouden eigenlijk ook wel eens aan een keuring of iets dergelijks willen meedoen met haar. Nu hebben wij de KWPN gebeld en daar kregen we te horen dat het pas weer kan als ze 3 jaar is.

Wie weet of er misschien andere keuringen of zo zijn voor jaarling merries??

UniFlap

Re: Keuring KWPN merrie 1 jaar wie weet het??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:49

Naar wat voor soort keuring doel je dan?
1 voor de lol of wel serieus?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:34

--> FA

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:10

bij de kwpn'ers kan het wel lijkt mij.
Heeft het paard als veulen al een premie gehad?
Zo ja, dan zou ik zowieso wachten tot het paard 3 jaar is, want dan is het het belangrijkste en kan de merrie keur worden.
Wil je het paard verkopen en heeft het nog geen premie, dan lijkt het me wel even verstandig om naar de keuring te gaan.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:12

Verschillende rassen hebben de enter en twenter keuringen, het kwpn niet. Vaak is het ookniet handig, aangezien jaarlingen echt naarlingen zijn om te zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:32

Het KWPN heeft bij de Gelderse in ieder geval nog wel deze keuringen. Mijn merrie is iig als jaarling geweest. Of de rijpaarden dit ook nog hebben weet ik niet.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:48

Ik zit nog weleens uitslagen van de kwpn keuringen via internet uit te spitten, en zie daar nooit jaarlingen tussen staan. Wel kom ik regelmatig 2 jarige rubrieken tegen. Ik denk dat je dus minimaal een jaartje moet wachten.

Bij veel stamboeken doen ze wel jaarlingen trouwens.
Jaarlingen blijven naarlingen over het algemeen, ik kan begrijpen dat het KWPN er voor kiest om ze niet te keuren omdat het denk ik erg drukke dagen zijn met zo'n groot paardenbestand binnen het KWPN.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:44

Annemeik schreef:
Verschillende rassen hebben de enter en twenter keuringen, het kwpn niet. Vaak is het ookniet handig, aangezien jaarlingen echt naarlingen zijn om te zien.

Jaarlingen en 2 jarigen horen gewoon in de wei, lekker opgroeien zonder die poespas.
Het heeft geen enkele toegevoegde waarde omdat ze in groeifases zijn en nooit goed te beoordelen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:35

Emre, ik sluit me aan bij Sarabande. Lekker laten lopen dat jonge spul. Eerder kwam er altijd maar een handjevol jaarlingen en 2 jarigen op de keuring, dat had als gevolg dat je kampioenen kreeg die later bv geen ster werden. Bovendien vonden ze ook toen al dat die jonge paarden in de wei hoorden in de zomer.

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:45

Bij het KWPN zijn geen keuringen voor jaarlingen. In bepaalde provincies (Friesland heeft dat bijvoorbeeld) is er op de CK wel een rubriek voor 2 jarigen.