Nageboorte compleet ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Nageboorte compleet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:12

Hallo allemaal!

Mijn merrie is op het moment 9 maand drachtig van "ons" eerste veulen. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te zoeken en hoor veel over de nageboorte, dat die compleet moet zijn. Maar wanneer is de nageboorte nou compleet ? Kun je dat zelf duidelijk zien of moet er een DA voor komen ?
Hoop niet dat erg domme vraag is (A) Maar voor mijn paard wil ik graag alles weten!

CM_

Re: Nageboorte compleet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:14

Ik zou het door een dierenarts laten doen, die komt dan toch ook de veulenspuit geven, kan ie meteen de nageboorte controleren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:41

Je moet hem uitspreiden op de grond en dan vooral kijken of de uiteinden van de hoornen er nog aanzitten. In het middenste grote stuk zit altijd wel een gat, daar is het veulen doorgekomen...weet nog dat ik de eerste keer dacht dat het niet goed was - was even vergeten dat 't kind er wel ergens door moest :D

Nuage

Re: Nageboorte compleet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:51

Als je 'm op de grond uitspreid lijkt het op een broek.
Maar ik laat altijd de VA even komen, ook al geef ik geen veulenspuit, en die kijkt het dan nog even na. Zorg er wel voor dat je erop voorbereid bent de nageboorte even te bewaren in een afgesloten (ivm vliegen) emmer. En wees er voorzichtig mee anders maak je m zelf kapot en is het niet meer goed te zien.