Mijn merrie laten dekken door de buurman z`n hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten87

Mijn merrie laten dekken door de buurman z`n hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 00:35

Wil mijn merrie laten dekken door de buurman z`n hengst.
Hebben dit allen beide nog nooit vaker gedaan, en hebben daar om geen flauw idee wat er allemaal bij komt kijken.
Moeten we bijvoorbeeld de penis en vagina wassen, moet de hengst naar de merrie of anders om.

savath

Re: Mijn merrie laten dekken door de buurman z`n hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:40

Als je zo weinig van fokken weet,zou ik zo wiezo er iemand bij nemen die er wel veel van kent,desnoods een dierenarts raadplegen.
Normaal weet de hengst wel waar hij moet zijn,maar soms moet je helpen.Weet wel dat natuurlijk dekken niet altijd zonder risico is en ook bij de dracht en veulenen wil er wel eens iets misgaan!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:45

Ja je moet alles wassen, staart bandageren en opbinden bij de merrie. Je kan het beste kluisters en een praam omdoen bij de merrie, en een hoofdstel of een ketting om de neus bij de hengst. Zou de hoefijzers eraf halen voor de dekking.
Verder heb je 3 personen nodig, 1 om de merrie vast te houden, 1 om de hengst vast te houden en een derde om te "richten" :D

Denk er wel goed over na vantevoren, want het is risicovol voor zowel de hengst als de merrie, vooral gezien jullie (en de hengst ook) geen ervaring hebben.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 00:47

Of zou kunstmatige inseminatie beter zijn, vind dit altijd een beetje vreemd.
Een dieren arts die tot zijn elleboog in de anus van m`n paard gaat, beetje on natuurlijk

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:49

Libera schreef:
Ja je moet alles wassen, staart bandageren en opbinden bij de merrie. Je kan het beste kluisters en een praam omdoen bij de merrie, en een hoofdstel of een ketting om de neus bij de hengst. Zou de hoefijzers eraf halen voor de dekking.
Verder heb je 3 personen nodig, 1 om de merrie vast te houden, 1 om de hengst vast te houden en een derde om te "richten" :D

Denk er wel goed over na vantevoren, want het is risicovol voor zowel de hengst als de merrie, vooral gezien jullie (en de hengst ook) geen ervaring hebben.

wow dat paarden in het wild zich dan voort kunnen planten mag een wonder genoemd worden dan :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:49

Dit is echt gewoon, mijn inziens, vrágen om ongelukken!

Als je dit dan graag wilt doen kun je wellicht het beste voor 2 mogelijkheden kiezen:

Merrie bij hengstigheid plaatsen in de wei van de hengst (beiden zonder ijzers), onder toezicht. Ze zullen dan zelf moeten uitzoeken hoe of wat.

Hengstenhouder uit de buurt vragen of hij wil begeleiden bij het dekken aan de hand.

Ki is altijd een optie, maar de hengst heeft nog nooit gedekt, dus dan zou ie nu op de bok moeten :?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:50

kirsten87 schreef:
Of zou kunstmatige inseminatie beter zijn, vind dit altijd een beetje vreemd.
Een dieren arts die tot zijn elleboog in de anus van m`n paard gaat, beetje on natuurlijk

Dan wordt het tijd dat je een andere dierenarts gaat zoeken :+

savath

bij ki gaat hij niet in denanus,maar in de vulva
en hoe ga je een echo laten nemen of voelen op dracht,dan moet hij dus wel met zijn arm in de anus.
Ik neem aan dat je toch laat controleren op tweeling dracht,en niet uit zuinigheid zomaar de eerste de beste dek neemt en dan wel ziet wat er komt?

Diablo

Qimm schreef:
Libera schreef:

wow dat paarden in het wild zich dan voort kunnen planten mag een wonder genoemd worden dan :')

Nou inderdaad. Mijn merries zijn gewoon natuurlijk gedekt. Niets geen kluisteren of een praam, ze redden zichzelf prima hoor. Bovendien, als je een merrie moet kluisteren en een praam moet gebruiken, lijkt het me dat ze er zelf niet klaar voor is....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:52

lijkt bijna op verkrachting dan he?

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:53

Dat dekken met praam staat me helemaal niet aan, als je rondkijkt op bokt zie je ook dat mensen dat niet doen. IK heb het ooit gezien en vond het echt verkrachting. Als een merrie goed hengstig is is een praam niet nodig, verder weet een goed opgevoede hengst ook wel waar hij op moet letten.

Bedenk eerst hoe je het zou willen en zoek dan naar de mensen die je kunnen helpen.

succes!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:04

Een goed opgevoede hengst weet inderdaad wel waar ie op moet letten ja. Een jonge, onervaren hengst niet.
Deze paarden leven niet in het wild, en hebben beide zo te horen geen ervaring. Dan zou ik toch zeker een paar voorzorgsmaatregelen nemen.

Zou toch sneu zijn als de hengst een klap te pakken krijgt en een blessure oid krijgt. Of de merrie een rugbeschadiging. Zou ook niet de eerste keer zijn.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:06

Ik dek hier meestal aan de hand,en heb nu mijn eigen hengst gekocht om hem in oktober naar de keuring te laten gaan.
Hij mag dan op het land in vrijheid mijn eigen merries dekken,maar vreemde merries worden aan de hand gedekt.
En een merrie die geil genoeg is blijft staan als een paal hoor!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:11

Ja, jij hebt dus ervaring en weet wanneer de merrie wel blijft staan. Iemand die het voor de eerste keer doet vaak niet. Beter ongelukken voorkomen dan genezen. T zijn tenslotte dr buren, daar wil je ook geen ruzie mee. :D

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:32

Qimm schreef:
Libera schreef:

Wha ha ha! Wat een opmerking, onbetaalbaar! 8-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 02:04

Als je niet weet waar je mee bezig bent, zou ik het niet doen. Een hengst waar de hormonen door zijn lijf gieren kan staatsgevaarlijk zijn. Sowieso moet je je afvragen of de merrie het waard is om moeder te worden, en of de hengst echt bij de merrie past en je niet alleen maar laat dekken omdat de hengst dichtbij (en goedkoop) is. Dat is niet fokken, dat is vermeerderen. Als je wilt weten waar dergelijke fokproducten uiteindelijk belanden zou je een keer op een paardenmarkt kunnen kijken of een bezoekje kunnen brengen aan het slachthuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 02:10

Cassidy schreef:
Als je niet weet waar je mee bezig bent, zou ik het niet doen. Een hengst waar de hormonen door zijn lijf gieren kan staatsgevaarlijk zijn. Sowieso moet je je afvragen of de merrie het waard is om moeder te worden, en of de hengst echt bij de merrie past en je niet alleen maar laat dekken omdat de hengst dichtbij (en goedkoop) is. Dat is niet fokken, dat is vermeerderen. Als je wilt weten waar dergelijke fokproducten uiteindelijk belanden zou je een keer op een paardenmarkt kunnen kijken of een bezoekje kunnen brengen aan het slachthuis.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 04:28

suleilitha schreef:
Cassidy schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Ook ik ben het hier helemaal mee eens
wat voor ras is je merrie trouwens en als ik mijn pony liet dekken dan zou ik dat door een goedgekeurde hengst laten doen ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:12

Inderdaad,en het is echt niet zonder risico's! Ik ben dit jaar mijn merrie kwijtgeraakt eraan,terwijl ik geen enkele risico heb geprobeerd te nemen.Laat staan wat er allemaal kan gebeuren als je hier te lichtzinnig over denkt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:47

En niemand waarbij het opkomt dat dit best eens een topic zou kunnen zijn om ons op stang te jagen?
TS heeft maar 4 berichten, en hoe vaak krijg je niet een opmerking op bokt over "de hengst van de buurman" :=

Mocht dit wel echt zijn; Bezint eer ge begint.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:13

-> KS