Ben ik bekwaam genoeg om zelf voor een shetlander te zorgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Amber__

Ben ik bekwaam genoeg om zelf voor een shetlander te zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:20

Ik zou graag een shetlander kopen.
Ik heb natuurlijk wel een paar vragen, aangezien ik hier niet zomaar onvoorbereid aan ga beginnen.
Ik weet het, ik ben MAAR 14, ik zal de pony helemaal zelf moeten betalen.
Ik heb eerst en vooral de vraag, denken jullie dat ik klaar ben voor een eigen paard.
Ik rij sinds mijn 5de, maar tussendoor ook een aantal jaren geen paardrijden omdat er geen manege's in de buurt waren, ik ging steed op ponykamp en vond het geweldig als ik een paardje mocht poetsen ofzo. Ook nu nog vind ik het geweldig om op stal te helpen. De stallen opstrooien, het gangpad keren, meehelpen voeren,...
Ik heb vooral heel veel plezier in paarden verzorgen. Ik rijd ook wel graag, maar ik ben niet zo zeker dat ik zelf een paard zou kunnen rijden zonder hulp, dus dit wil ik zéker niet! Ik ga de pony's waar ik nu rijd vaak ook verzorgen, als ik alleen ben enzo en ik denk dus dat ik wel klaar ben om zelf de verantwoordelijkheid te dragen over een pony.
Ohja: ik ga zéker niet op hem rijden ofzo, gewoon verzorgen, eventueel mennen (als ik het bij een gediplomeerde instructeur kan leren, ik wil zeker zijn dat ik het kan namelijk), longeren, …

Vinden jullie dat ik klaar ben voor mijn eerste Shetlander?
Ik koop er natuurlijk alleen een als ik zéker weet dat ik het kan betalen, ook als hij onverwacht ziek wordt (ik denk aan hoge dierenartskosten enzovoorts)

Alvast Bedankt

Karin_88

Re: Ben ik bekwaam genoeg om zelf voor een shetlander te zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:27

Zo te lezen heb je het beste voor, en weet je wat je wil... Heb je ook ervaring met ziektes/schimmel, mok, wondjes, blessures/kreupelheid enzo...? Dat je dat herkent als je pony het heeft. Ik heb zelf geen eigen paard, zal ook nog niet alles herkennen/weten maar daar zou ik mijzelf in elk geval goed geïnformeerd/kennis over willen hebben..?

Ik ga niks voor je bepalen, ik ken je verder ook niet persoonlijk, maar ik DENK dat het wel goedkomt, zeker als je op een stal komt waar ook anderen staan die je kunnen helpen met kleine dingen..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:28

Je moet je sowieso afvragen of je er genoeg geld voor heb, ook een bedrag achter de hand voor een operatie/speciaal beslag/dure medicijnen. Denk je dat elke dag er naar toe kan gaan om hem te verzorgen, ook al ben je ziek, heb je een berg huiswerk of is de trein vertraagd? Hoe zit het over een paar jaar, als je gaat studeren? Hou je dan nog genoeg tijd over?

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:31

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ja, ik heb wel al wat ervaring met mok, koliek, schimmel enzo te herkennen. Ik heb zeker genoeg tijd voor hem, anders zou ik er zowiezo niet aan beginnen. Als ik ziek ben heb ik ook nog wel een aantal vriendinnen die mijn shet eens kunnen verzorgen ofzo en tuurlijk ook de mensen van de stal/wei (weet niet zo goed waar ik hem zou zetten) kunnen hem wel eens eten geven.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:35

Ik denk niet dat je met een bijbaantje alleen de DA kan betalen..
Als je ouders evt. mee zouden willen betalen zou het volgens mij wel goed komen toch?
Neem een pony als je zeker bent dat je genoeg tijd hebt en elke dag kan gaan( en niet dat je van te voren denkt, ooh ik neem wel een verzorger dan) want dan lijkt het mij niet zo slim om eraan te beginnen.
Ik hoor nog wel of je er een neemt! :)

ooh, ik lees dat je wel veel tijd hebt haha, je had eerder een berichtje geplaatst xD

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:43

Ik denk aan de volgende lijst van dingen voor een shetlander (qua DA enzo):
Hoefsmid: 25,- (Bekappen, ik heb gekeken hier in de regio is het zoiets) Ik veronderstel dat dit minimum om de 8 weken is? En dus gemiddeld 12,5 Laat ons zeggen 13 euro per maand is.
Voor de wormenkuur, deze is bij ons beschikbaar voor 7 euro, dit moet ook om de 8 weken ongeveer (?) dus dat komt op 3,5 of 4 euro per maand. Voor de DA, entingen reken ik op een 60 euro per jaar, of 5 euro per maand.
Stalling heb ik nog niet echt nagevraagd voor een shetje. Ik kan eventueel een weiland huren, samen met mij broer (hij wil graag schapen) maar ik denk dat ik misschien beter op een stal kan staan omdat dit mijn eerste paardje is.

Goed ik kom dus op 30 per maand aan entingen, hoefsmid en wormenkuren.
Hier komt dus nog stalling/weidegang bij, uiteraard leg ik wat geld opzij voor onverwachte Da kosten. Als hij op een wei komt te staan moet ik natuurlijk nog wat geld rekenen voor Hooi,...

Als jullie nog iets missen in mijn lijstje mag je het hier altijd plaatsen :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:48

ik denk dat je ook voor jezelf eerst eens heel goed moet gaan bedenken wat je "toekomstdromen" zijn. je kan nu wel heel erg graag een shetlander willen, maar misschien baal je er over een jaar wel vreselijk van dat je niet kan rijden als je dat wilt, en wil je dan wel graag een paard! overweeg eens wat de voor en nadelen zijn, dan kan je daarna altijd nog beslissen wat je doen.

nog 1 tip: zoek iemand met ervaring die je kan helpen bij het uitzoeken van een beestje en helpen met wat je allemaal nodig hebt :)

edit: shetlanders kunnen trouwens makkelijk dag en nacht op een weiland, met een schuilstalletje. een stal is echt zonde van je geld, shetlanders zijn gewend aan het leven buiten, die vinden het heerlijk! :j
Laatst bijgewerkt door marrlinde op 24-04-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:48

Ga je ook nog Voer voor je shet kopen?

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:52

Ik weet eigenlijk nog helemaal niet wat ik wil worden later, maar wel zeker dat ik wil verder studeren. Ik wil juìst een shetlander omdat ik dan niet kan rijden. Ik ben niet van plan om elke dag een paard te rijden. Ik ben veel blijer als ik mijn tijd kan doorbrengen met verzorgen, knuffelen en zo een uurtje per dag aan hem te besteden. In de weekends ofzo wil ik dan een smet hem gaan mennen, maar het is zeker niet zo dat ik elke dag uren bezig ben met hem te trainen ofzo.

Natuurlijk neem ik iemand mee om het beestje uit te zoeken, zeker omdat het mijn eigen pony is. Het lijkt me ook wel verstandig om hem te laten keuren, maar heeft iemand enig idee wat er dan juist nagekeken word?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:56

Het paard wat ik nu bijrijd is van een meisje die haar op (net) 14jarige leeftijd kreeg, nu 15 jaar.. Wel wat sponsoring van haar moeder, maar veel moet ze ook zelf betalen.. Als je maar wat achter de hand hebt zou je financieel wel uitkomen, als je alles echt goed hebt berekend..
Ligt ook echt aan wat voor iemand jij bent, kunnen we vanaf bokt niet echt beoordelen natuurlijk, dus dan krijg je al snel reacties of je alles wel zeker weet (en niet geheel onterecht als je het mij vraagt, genoeg onkundigen die toch een paard/pony aanschaffen maar die toch vele malen beter zonder kunnen.. :j )

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:10

Hoi Amber,

Aan je eerste berichtje kan ik zien dat je er echt heel serieus mee bezig bent, dat je goed aan het nadenken bent over de kosten en over het toekomstige leventje van de pony.

De aanschaf van een shetlander is niet echt veel, wat de meeste kosten zijn is de stalling/wei.
Als je hem/haar op een pension zet dan ben je hier (Friesland) zo rond de 60 euro in de maand kwijt.
Maar daar zit je land het voer enz dan ook bij in.

Ik vind het zeer belangrijk dat een pony niet alleen komt te staan! heel belangrijk!!!!
Voordat je een pony aanschaft moet je van te voren uitzoeken waar hij zij komt te staan en of dat voor jou te betalen is.

Tuurlijk hou je altijd de kleine dingetjes die er bij komen.
Ontwormen zal ik 2x per jaar doen.
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld.......
Bekappen zal ik elke 2a 3 maanden doen.
hoefijzers zijn totaal niet nodig.
En natuurlijk moet je altijd in je achterhoofd houden dat je pony iets kan krijgen waardoor je een dierenarts moet laten komen.
Daar moet altijd geld voor zijn.
Maar dat is natuurlijk maar net hoe het loopt.
Wij hebben een shetlandpony die we al 14 jaar hebben gehad en daar hebben we in al die jaren nog maar een aantal keer een dierenarts bij hoeven hebben.
Maar hou er altijd rekening mee.

Denk er heeeeel goed overna. En het geluk van de pony staat bovenaan.

Als je nog een vraag aan mij hebt of je wilt me mening horen over iets dan mag die altijd vragen.

groetjes Shirley
http://www.dakotah.nl

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:37

Ik denk dat je wel bekwaam genoeg bent om een pony te hebben maar dat je het financieel zwaar zal krijgen. Ik was als 14-jarige niet in staat om een pony te onderhouden. Ik kreeg de eerste toen ik bijna 17 was en gewoon een bijbaantje had. Onderschat de kleine pony's niet want ik ben rustig 200 euro gemiddeld per maand kwijt aan 2 pony's.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:06

Alleen aan dit topic al vind ik dat je kan zien dat je niet zomaar ergens aan begint en er wel "bekwaam" voor bent om aan een eigen pony te beginnen, maar ik denk ook dat je de financiële kant onderschat.
Zouden je ouders eventuele DA kosten wel willen voorschieten, heb je al uitgerekend wat je elke maand kwijt bent aan vaste lasten als voer, stalling ed?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:25

Als je ouders achter je staan en dus kunnen/willen bijspringen als je pony ziek word.

Dan komt het helemaal goed denk ik, zo te horen heb je er al erg goed over nagedacht

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 10:51

Bedankt voor alle reacties.
Ja, ik heb er al goed over nagedacht.
Ik ben nu alle gewone kosten per maand aan het uitrekenen, en ga het verder nog met mijn ouders bespreken.
:)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:39

hee amber,
ik zit met hetzelfde ongeveer, kan ook een shet kopen, omdat hij weg moet bij mijn verzorgpony's, nou ben ik 16 en heb ik een redelijk inkomen dat is met jou leeftijd moeilijker denk ik..
bovendien is een shet een paardje dat graag aandacht wil, maar met een wei en goede afrastering kom je al heel ver, ook is een shet een sterk beesje qua gezondheid en hoeft niet veel aan voer, wat weer besparend werkt voor jou..
natuurlijk zou je ook eerst eens op zoek kunnen gaan naar een verzorgpony, heb ik ook gedaan, ik begon met 1 merrie en na de komst van de hengst had ik er al snel mijn handen vol aan en nu het er 5 zijn en de hengst zijn eigen dochter dekt moet hij wel weg, maar hij is de enige met wie ik naast poetsen en een beetje springen werken kan aan de lange teugel.
maar ervaring komt met de jaren, veel boeken lezen en veel met paarden omgaan.. :) en van een shet kan je superveel leren, en als je met poetsen alleen begint ga je je later interesseren in andere leuke dingen met shetties :D , en kan je tegen die tijd een sulky kopen of nog een shet om dubbelspan mee te gaan rijden :P , ik denk wel dat het kan, al is eerst een verzorg-pony makkelijker lijkt mij

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:18

als je zorgt voor de onverwachte kosten van de DA, dan kun je eht denk wel doen.

bij mij komt mijn eerste eigen shetveulen er deze week ook aan.
ik moet haar helemaal zelf betalen, maar de vaste lasten kan ik van mij oppasgeld betalen(verdien ruim daarbij)
en de DA kosten kan ik 150 euro per maand voor apart leggen.
daarnaast werk ik op zaterdag en in de vakanties van 8 tot 3 voor later.
dan ben ik hal4 vier thuis en heb ik tijkd genoeg om naar haar toe te gaan en de overige verzorgpony"s nog te doen.
verder hoef ik er niet elke dag heen, ze staat in een soort van opfok. waar ze zich prima redt, met elke dag controle.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:47

Ik denk dat het bij jou meer aan de financiele kant ligt dan aan de kant van de verantwoordelijkheid.
Als je wil mag je mij pben, op mijn 14e heb ik ook mijn eerste eigen pony gekocht en op mijn 15e de tweede, dus ik weet hoe je denkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:08

@Amber:Ik vind dat je heel goed en serieus aan het nadenken bent,top +:)+
Qua verantwoordelijkheid denk ik dat je het wel aan kan, aan wat je hier verteld te zien. Vergis je alleen niet in de kosten. Er komen toch geregeld kosten bij waar je niet op rekent voedingssupplement, nieuw halster, borstels etc. Stuk voor stuk zijn het kleine dingen, maar bij elkaar telt het toch wel aardig op. Helemaal als de dierenarts een keer moet langskomen.
Als je wil gaan mennen zal je daar ook spullen voor moeten aanschaffen en onderhouden.
Met 14 jaar en een baantje lukt het misschien net, maar ik denk toch dat je ouders wel zullen moeten bijspringen.

@Floortje: op je 10e kan je nog niet zelf voor een pony zorgen. Je kan nog geen baantje werken en dus verdien je ook niks, het is dan veel te duur om je pony op de manege te hebben. Tenzij je ouders alles voor je betalen natuurlijk. Ik denk ook dat je op je 10e nog niet verantwoordelijk genoeg bent. Misschien is een verzorgpony wel een leuk idee voor je, daar leer je ook heel veel van.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:09

als ik de stukjes van amber lees denk ik dat zij er wel mee uitkomt, ze zal ervoor werken om haar pony te houden en gezond te houden, maar misschien is het toch beter op die leeftijd met een verzorgpony aan de slag te gaan, de grootste uitgaven heb je dan niet en je kunt er altijd naartoe om te knuffelen en te poetsen en evt. wandelen.

floortje--- ik denk dat jij te jong bent , om het alleen te doen, maar als je ouders willen betalen zou het wel kunnen denk ik, maar dan moeten je ouders het zelf ook heel leuk vinden anders zie ik het niet goed gaan

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:13

ik denk dat je best je eigen shetje kunt gaan kopen als je ouders garant willen staan voor evt kosten die je hun terug kunt betalen met evt een extra krantenwijk.
ook e kosten voor een shet kunnen hoog oplopen.

ik betaal per maand misschien 75 voor 2 shets dat is voer en evt die maand een hofsmidt, enting tandarts etc.. dus als je minimaal een budget va 75 euro hebt moet het wel gaat lukken denk ik :) mits je ouders bij willen springen dus :)

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:40

Bedankt voor alle reactie's.
Ik ga aan mijn ouders vragen of zij eventueel willen bijspringen als er iets is.
Ik heb en budget van ongeveer 100 euro per maand, als ik mijn lessen opgeef kan daar 40-80 euro per maand extra bijkomen.
Denken jullie dat ik het dan red?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:53

Dat lijkt me genoeg als je ouders af en toe willen bijspringen. Je les zou ik nog niet opgeven eerlijk gezegd ;)

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:54

Ja, best niet waarschijnlijk, aangezien ik daar ook nog veel dingen leer, die ik misschien ook bij mijn shetlander kan gebruiken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:55

Precies, en als je ergens niet uitkomt heb je tenminste iemand met meer ervaring bij de hand om te helpen :)