Hoi allemaal, Ik weet niet zeker of dit topic hier goed staat maargoed.
Ik ben aan het rondkijken voor een leuk jong sportpaardje, nu kwam ik een merrie tegen met de afstamming: Troy X TCN Partout. Aangezien ik niet heel erg thuis ben in de hengstenwereld, ben ik gaan speuren naar gegevens over deze hengsten. Troy is overleden aan een gesprongen Aorta en TCN Partout aan een hartstilstand. Nu ben ik benieuwd.. Kan dit van invloed zijn op de nakomelingen, dat deze een verhoogd risico zouden kunnen hebben tot dit soort kwalen? Is er iemand die een paard heeft met dezelfde afstamming?
Daar zeg eens wat.. goeie vraag ga deze topic volgen ben benieuwd
Suzanne F.
Geplaatst: 24-04-09 10:33
Hm dat is altijd speculeren. Dat kan je niet bewijzen als dat al zo zou zijn.
Bij mensen is 1 en 1 ook niet altijd 2.
Volgens mij is het niet bewezen dat een gesprongen aorta erfelijk is en een harstilstand gebeurd vaker bij paarden. Tot die tijd is het puur speculeren en kan je er niks op baseren.
Bij de klinische keuring wordt er ook geluisterd naar het hart, of er een ruis opzit e.d. Ik weet niet of daar verband inzit.. Ik zou er een goede merrie niet om laten staan denk ik als ze verder gezond is en fit.
Bij dekhengsten hoor je het over het algemeen vaker dan bij andere paarden dat ze overlijden aan een hartprobleem. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat ze vaak toch een redelijk stressvol bestaan hebben. Vaak de combinatie van sport en de dekdienst, wat heel veel van het lichaam vraagt.
Ik wil daarmee niet zeggen dat er niks aan de hand is met het paard dat jij op het oog hebt, maar het hoeft niet percé een erfelijkheidsprobleem te zijn
Ik vind het onzin, TCN Partout heeft op het hoogste nivo gelopen en was toch al op leeftijd. Van Troy is het gewoon toeval, niet alle paarden worden oud. Als ze hengst zijn en bekendheid hebben komt het in de krant, maar als het bij de buurman gebeurt hoort niemand er verder wat van. Bovendien ken ik zowel een Troy nakomeling als een Partout nakomeling die echt geen hartproblemen hebben.
Ik vind dit zo'n onzin... Er zijn zoveel paarden die overlijden aan een harstilstand.. Partout was al op leeftijd, lijkt mij logisch dat zo'n hengst meer kans er op heeft. Elk paard trouwens. Hart houd een keer op..
gomir
Geplaatst: 25-04-09 14:17
Partout was op een leeftijd dat een hartstilstand voor kan komen, lijkt mij geen erfelijke zaak.
Gesprongen aorta is meestal een geval van pure pech (bij mensen iig). Heel zeldzaam is er sprake van onderliggende bindweefselziekten waardoor de aorta minder sterk is dan normaal, maar meestal zijn er dan meer afwijkingen zichtbaar. Ik heb er iig nog nooit van gehoord dat dit bij paarden voorkomt en het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Troy iets dergelijks onder de leden gehad zou hebben.
Samengevat Ik zou het er maar op houden dat het pech is en dat het dus niet iets erfelijks is en me daardoor in de zoektocht niet tegen laten houden.
Gesprongen aorta kan door pech komen, door beschadiging of door een verkeerde aanleg. Bij bv Friese paarden, komt gesprongen of gescheurde aorta vrij veel voor, en daar is het dan ook een aanleg probleem. Dat is echter niet iets waar je maar vanuit kan gaan bij ieder dier dat aan gesprongen aorta overleid, en lijkt me hier ook niet het geval.
Een hartstilstand is op de leeftijd waarop Partout overleed helemaal niet zo raar. Uiteindelijk is de nummer 1 doodsoorzaak nogsteeds hartstilstand, puur door leeftijd, of omdat er ergens anders in het lichaam iets mis gaat waardoor het hart er mee op houd. Ook zeker niet een ervelijk iets dus.
Nu ben ik wel benieuwd of TS dit paardje gekocht heeft?! Of hier misschien nog mee bezig is? Als je de reacties hier leest, lijkt het me vrij duidelijk dat er geen erfelijkheidsprobleem in het spel is.
Waarom bespreek je het niet met je dierenarts? Ik kan me wel wat voorstellen bij je aarzeling, maar ik ben geen dierenarts.
Kendra
Geplaatst: 28-04-09 00:05
Dierenartsen geven hier vrijwel nooit antwoord op, maar zullen zeggen dat het wetenschappelijk niet is aangetoond dat er een verband is enz. enz. Ik vind het niet zo'n vreemde vraag - denk ook dat het in dit geval wel mee zal vallen maar er zijn natuurlijk wel van die bekende onbekende problemen die opvallend vaak voorkomen in een bepaalde stam of lijn.
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Nog niks gekocht, spelen ook nog andere zaken mee;) Maar het is wel een leuk dier, dus denk niet dat ik me laat tegenhouden door toevalligheden. Er kan altijd wat gebeuren:)