fokken met oudere merrie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

fokken met oudere merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:01

Hallo Bokkers,

Ik zit met wat vragen in mijn hoofd die ik graag beantwoord zou willen hebben door fokkers hier op bokt.

Ik heb een oudere merrie van nu 20jaar oud

het is een draver merrie zonder pappieren

word al 2jaar niet bereden i.v.b versletten ruggewervels.

De dierenarts heeft half september geconsteteerd dat ze atrose heeft, en spat in haar achter been.
volgens dierenarts zou ze nu nog geen pijn aan hebben.

Mijn merrie is de hele zomer door hengstig, de dierenarts heeft haar eierstokken toen opgevoeld deze waren zo groot als een ui volgens hem zou deze allang gesprongen moeten zijn dat verklaarde haar onrustige gedrag, en dat ze voor elke ruin zich op laat dringen dat ze erop moeten springen

ze heeft immers nog nooit een veulen gehad, maar is haar leeftijd dan te risico vol om er mee te gaan fokken en kan deze kwaaltjes erfelijk zijn?..Gezien ze zo speciaal voor mij is wil ik graag een aandenken van haar, het is dus niet voor de verkoop maar voor ons zelf.

Ik heb haar al 8jaar, beetje laat maar hoe meer de tijd dringt hoe meer ik er over na denk... maar of het verstandig is dat is de vraag aan jullie. :o

Groetjes Syl

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:03

ik heb het mij ook afgevraagd, mijn merrie word 16
ook zij is al bijna TE oud voor een eerste veulen, de jouwe dus ook.

belangrijker nog is dat je een paard mt versleten ruggenwervels en versleten benen niet een veulen voor 11 maanden laat dragen, dat alles 'hangt' natuurlijk aan die al versleten rug

ik zou het je dus 100% afraden

Silly1972

Re: fokken met oudere merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:05

Wat zegt de DA ervan? Die zou ik als eerste even vragen.
Persoonlijk ga ik met MlieZ88 mee

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:14

Ik heb het niet met de DA besproken wilde eerst wat meningen van Bokkers hier of het verstandig is of niet er zijn genoeg mensen hier met genoeg ervaring om daar over te beoordelen.

Aangezien ik zelf ook wel wat twijfels hierover heb of het wel verstandig is heb ik hem toch maar geplaats...

Misschien in de toekomst dan maar een bestaand veulen kopen:-D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:17

als je al aangeeft dat de rug niet helemaal zuiver is had ik het je afgeraden! gewoon lekker laten lopen en van haar oude dag laten genieten!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:18

Ik zou het niet doen..

Slechte rug, atrose, spat..Komt je merrie niet ten goede

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:21

ik zou het ook zeker niet doen :n
gezien haar leeftijd,nog nooit drachtig geweest en der kwaaltjes heb je grote kans dat het slecht af kan lopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:21

Ik raad het af met zo'n merrie te gaan fokken.
Ten eerste voor de merrie zelf zal het heel zwaar worden door haar slijtage en als je al fokt moet je er van overtuigd zijn dat je het zelf wilt houden.
Er zijn al zoveel veulentjes en omdat de handel ook nog op zijn gat ligt kun je ze soms voor slachtprijs ophalen.
Daarbij wordt dit haar eerste veulen op een toch al behoorlijke leefdtijd, ik denk dat je dan teveel risico gaat opzoeken.
Dus ik zou het defenitief niet doen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:31

Ik raad het je ook af:
1. je merrie is al behoorlijk oud, dus ze loopt tijdens de drachtigheid en de bevalling een groter risico dan een jongere merrie
2. je merrie heeft aandoeningen die erfelijk zijn (wil niet zeggen dat het veulen ze zeker krijgt, maar het heeft er wel meer kans op)
3. de aandoeningen van je merrie zullen gegarandeerd verergeren tijdens de dracht - het extra gewicht hangt aan een versleten rug en drukt op benen met artrose en spat.

Als je een aandenken aan je merrie wilt zou ik eerder gaan voor een schilderij of een sierraad (waar bijvoorbeeld haar haren in verwerkt zijn) dan voor een veulen waarvan je niet eens weet of het je type paard wel zal worden en wat misschien niet helemaal gezond is.

Ik snap je redenatie heel goed hoor ;) , ik heb ook lang getwijfeld of ik m'n merrie zou laten dekken of niet (19 en het zou haar eerste veulen worden). Ik heb besloten om het niet te doen, omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als er iets met haar zou gebeuren. In plaats daarvan laat ik een sierraad ontwerpen, en mag pony over een paar jaar een jong paard manieren leren := .

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:48

Bedankt voor alle reacties!

Ik zal er zeker niet mee gaan fokken, net wat er eerder al is aangegeven de kans is dus groot dat het verergerd, ze staat nu al 2jaar van haar ouwe dag te genieten en dat laat ik zo...

Zoals ik al eerder heb vermeld koop ik wel een een veulen met de tijd.

toch allemaal bedankt! ik reageerd niet meer op deze topic men heb me er van overtuigd dat het niet verstandig is

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:23

-> KS

Ik wil behalve het verplaatsen van het topic naar de juiste plaats ook nog even reageren op je vraag.
Ik neem aan dat het om Joy gaat? Buiten het risico van een eerste veulen op deze leeftijd, de (mogelijke) erfelijkheid van de gebreken en het risico op verergeren van haar klachten tijdens de dracht denk ik er dan ook nog aan dat ze ooit geopereerd is aan de buik als ik me niet vergis. Dat geeft namelijk nog extra kans op complicaties tijdens de dracht en bevalling.

Kortom, ik zou het niet doen.
Edit: ik zie dat je die conclusie zelf ook al getrokken hebt. Omdat je in je laatste bericht aangegeven hebt niet meer te gaan reageren zet ik dit topic dan ook maar direct op slot.