Welke hengsten met gra factor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Welke hengsten met gra factor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:50

Volgens mij Timor, Kventin en Inco maar zijn er nog meer goedgekeurde hengsten met de gra factor?
Ik ben namelijk op zoek naar een leuk hengst voor onze Orsta x Meiner merrie.
Gra factor zou leuk zijn maar vooral wat zwaarder en groter dan 1.45 is belangrijker.
De gangen moeten lekker ruim zijn en een lief/rustig karakter met een vriendelijk oog.
Alvast bedankt.
Chantal

xSiep

Re: Welke hengsten met gra factor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:06

Briggen?
Ik rij een Sven x Briggen, die is best zwaar en groot :j heeft ook erg ruime gangen en is verder heel braaf :)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:22

Briggen dekt alleen nog maar eigen merries dus die valt af. Jammer genoeg, want idd met onze merrie heeft die combinatie al 4 leuke gra's opgeleverd.
Maar toch bedankt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:58

Briggen
Inco
Kventin
Orsta
Timor
Zortin
Drafur
Ismo

Orsta valt natuurlijk gelijk al af. Briggen dekt op Texel. Inco in Apeldoorn.
Briggen is inmiddels 24 dus de sperma kwaliteit is niet meer optimaal. Ondanks dat Inco nog niet zo oud is, geldt daar ook voor dat hij de laatste jaren minder goed vruchtbaar is.

(Een beetje) zwaarder fokken zou denk ik alleen met Kventin uit dit rijtje een optie kunnen zijn.

Als je de kleur buiten beschouwing zou laten zou je kunnen kijken naar Sverre, Reitze, Bren, Kunar en Zizoran.

Sverre is de vader van Reitze en Bren. Reitze dekt al een aantal jaar en Bren start dit jaar met zijn eerste seizoen.Hoe hij gaat fokken is dus nog onbekend.

Uit mijn grijze Orsta x Briggen merrie is afgelopen jaar een veulenkampioen van Kunar geboren (hier zijn wat redelijk recente foto's te zien van de combi Kunar x Orsta: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... lit=kjaere). Kunar geeft zeer lieve, coole karakters en

Zizoran vereft ook wat zwaarder en heeft een geweldige Toddy draf. Hij heeft wel een wat kortere nek waardoor sommige oefeningen wat moeilijker zijn, maar desondanks is ook hij erg soepel.

milrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:55

Heb ook een briggen, zeer lief, soms een beetje lui, maar altijd zin in werken. Mijn merrie is nu 13, ik rijd in hoge klasse western. Ze is als 3 jarige reserve kampioen geweest en daarna altijd 1ste premies gehaald op keuring. ze is 1.45 is licht gelig, maar bijna geen aaltstreep en in de zomer bijna wit. Ze heeft mooie ruime gangen ook een mooie galop, zit als een huis. Briggen is dus echt een aanrader.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 10:37

he toch...
ik weet dat Briggen leuk is maar deze dekt ALLEEN nog maar eigen merries daar komt bij dat hij van de 10 merries die hij dekt er vaak nog maar een paar drachtig worden dus zijn zaad is flink achteruit gegaan. Ik ben afgelopen november nog bij Kikkert geweest dus ik weet dit van Mnr Kikkert persoonlijk.
Daar komt dus bij dat als ik haar toch door Briggen zou mogen laten dekken dan staat ze waarschijnlijk heel de zomer op texel en zo lang kan en wil ik haar niet missen.

Ismo en Drafur vallen tot nu toe ook af omdat ik graag vol papier bij het veulen wil.
Van Kventin heeft ze in 2008 een veulen mee gehad en die heeft een 1ste premie gehaald maar persoonlijk trekt deze hengst mij niet.
Ik kijk nog even verder. In ieder geval bedankt voor de reacties.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:40

Timor kan door zijn Havstad-bloed stevigere nakomelingen geven. Maar ze kunnen ook een luxer type worden.
Dit ligt ook een beetje aan de combi met de merrie.
Gangen geeft timor vaak ook goed door.
De hoogte ligt ook een beetje aan de merrie. Heb Timor zowel grotere als kleinere nakomelingen zien geven. Maar dat is met elke hengst zo.
Het blijft natuurlijk gokken. Welke hengst je ook neemt...

En mijn persoonlijke mening is dat de timor nakomelingen die ik zelf in de omgang mee gemaakt heb lief zijn, maar wel houden van een lolletje op zijn tijd.
Verder heb ik verscheidene nakomelingen gezien die precies dezelfde blik en uitdrukking hebben als Timor zelf. Een beetje dat ondeugend maar toch erg lief. Je ziet ze meteen staan.....

voor enkele nakomelingen kun je de nakomelingenlijst van Timor bekijken op http://www.bvandenberg.nl

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:08

Ik geloof dat Inco ook niet meer dekt. En wat janna ook al zegt, dat van Timor geldt ook een beetje voor Inco. Al denk ik dat Timor ondeugender is, dan Inco. Maar de meeste Inco afstammelingen herken je vrij snel en ze zijn ook lief.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:05

Ismo en Drafur krijg je alleen vol papier bij als je ze in Duitsland laat inschrijven (helaas).

Nog puntje van aanvulling op Yvonne (fjordnina). Zizoran heeft een korte nek, maar het is mij opgevallen dat zijn nakomelingen dit helemaal niet zo hebben. Evenals zijn maat...zijn nakomelingen zijn over het algemeen geen hele kleintjes. (nu was zizoran zijn moeder rhoeo ook geen hele kleine)
Zo kan een hengst dus nog heel divers fokken (en ik zal ook eerlijk zijn: soms tegen je eigen verwachting in).