Grote veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Grote veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:38

Ik lees dat er dit jaar (?) veel grote veulens worden geboren. Helaas niet altijd met goede afloop.
Maar zie ook dat veel eigenaren hun merrie te hulp (moeten) schieten bij de bevalling.

Toch heb ik altijd geleerd dat (Tinker)merries dit prima zelf af zouden moeten kunnen.

Is het een kwestie van onervaren en onzekere eigenaren dat er toch regelmatig hulp geboden wordt? Zijn onze merries 'niks gewend'? Zitten we er teveel bovenop met alle alarmbellen en camera's? Is onze hengstenkeuze niet oké? Of voeren we te goed waardoor veulens relatief groter ter wereld komen?

Ik ben benieuwd naar reacties en jullie gedachten hierover!

frenia

Re: Grote veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:14

de geboorte van Areyu heeft voor mij eea wel duidelijker gemaakt, Siuan is sinds half september hetzelfde gevoerd en behandeld als Angel en toch was Hayo zo'n reus en is Areyu zo'n sprietje :=
In het voeding-verhaal geloof ik dus niet meer :n

Angel is in 2007 en 2009 van dezelfde hengst bevallen, het eerste veulen was het kleinste wat hier ooit geboren is met een geboortemaat van 95cm, het tweede was het grootste met zn 1m06 (merrie 1m45, hengst 1m52)
Verder heb ik dus voor dit jaar een nog grotere hengst (hengst is 1m55, merrie 1m45) gekozen, maar al zijn veulens die tot hiertoe geboren zijn, zijn juist héél klein bij geboorte.

In het hengstkeuze verhaal geloof ik dus ook niet :n

Onzekerheid en onervarenheid als factor kan ik wel inkomen :j
zelfs als doorgewinterde fokker help je liever even een handje dan je merrie te laten afzien
verder heb ik ook eens iemand gehad die me belde ivm redbag en bleek dan gewoon de vliezen te zijn die een iets rozige kleur hadden door het vruchtwater wat erin zat :+ ;)
maar ach, beter iets te voorzichtig dan iets te weinig!

en als laatste denk ik gewoon: pech!
als ik het over het algemeen beschouw heb ik op 8 veulens pas 1x écht absoluut noodzakelijk moeten helpen

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:18

Ik denk dat veel mens met te grote veulens een onverantwoorde keuze maken. Misschien dat mensen zicht niet goed informeren voor en naderende bevalling.

Maar ik kan zeggen dat ik zelf een merrie bezit waarvan ik weet als ik hier een zware hengst opzet ik problemen hem. en met gevolg een dood veulen. Dus wat zoek ik voor hengsten voor deze merrie. Fijne hengsten die ook niet al te grove veulens geven. En kijk naar James hij is ook niet van de smalste. James zelf heeft al 2 volle zussen en 2 volle broers, alles zelf ter wereld gekomen. Deze merrie haar eerste veulen van onbekende hengst, hebben we afgehaald. Daarbij heeft de bevaling 1.30uur geduurd. De merrie kreeg de schouders en het ribbenrooster van het veulen niet door het geboortekanaal. Wonder wel heeft dit veulen het overleeft en is bij ons gebleven, ondertussen is het veulen een dame van 9 jaar oud.

Een voorbeeld als ik deze merrie zou dekken met Bloc ( geeft zware veulens) dan heb ik een klein probleem dat het veulen niet alleen zal kunnen geboren worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:33

Ik zou sowieso een maiden merrie nooit met een grote zware hengst dekken.. Ik heb 3x een O`Malley x Katinka gehad, allen vrij groot, maar de laatste veel groter als de andere.

Maarja, ik kijk dan altijd maar naar ons gezin. Grote vader, kleine moeder. Ik heb 2 zussen die beide een stuk kleiner zijn dan ik, en een grotere broer.. zelfde combinatie.

Ik help zelf eigenlijk altijd, vind het fijner voor de merrie zodat ze minder lang bezig zijn.. Maar zelfs het grootste veulen hier, Gwenn, was er zo uit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:29

Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is dat we nu nog fokken met merries en hengsten waarvan we de voorouders niet kennen.
Aan de andere kant, uit mijn Marleen X Cochise combinatie waren de veulens allemmaal even groot.

Het grootste geboorte probleem veroorzaken vaak wijzelf.
De enige keren dat bij mij problemen waren was, wannneer er mensen op stal aanwezig waren tijdens de geboorte.
Paard is en blijft een vluchtdier en wil zich veiligstellen.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:47

Mijn merrie's bevallen ook liever alleen. Maar ze hebben wel een geod truckje gevonden. Als we om 3.00 komen kijen beginnen ze eraan om 2.45u. Moest het tegen gaan zijn we altijd optijd. Gaat het goed dan ligt het er bij!
En nu lopen ze reeds buiten en vermist de honden ook buiten lopen zien die alles. Deze honden zijn echt handig want als het veulen komt, merrie begint aan de bevalling dan beginnen ze te blaffen. Ja want dat is niet normaal!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:15

Ik heb hier ondertussen 6 veulens geboren gehad waarbij ik geen 1 keer heb hoeven helpen. Wel 1 keer een dood veulen, maar dit had zeker weten niks met de grootte te maken.

Ik ga mee met Frenia: het is pech.
Zelf heb ik bij Nuala altijd andere hengsten gebruikt maar toch waren de veulens bij geboorte niet extreem verschillend.
Nuala heeft zelf een veulen van een shire hengst gehad dus bij haar maak ik me niet zo snel zorgen. Zij bevalt meestal binnen 5 minuten zonder problemen.

Ik denk trouwens wel dat mensen sneller helpen. Iedere bevalling ziet er moeilijk uit, ik heb nog nooit ergens gehoord dat het makkelijk ging ;) Als de eigenaar dan besluit te helpen gaat zo'n bevalling de boeken in als "moeilijk en ze kon wel wat hulp gebruiken". Maar ik denk dat dát dus enigszins misleidend is en meer gebaseerd op hoe de eigenaar het heeft ervaren.
Fokkers met veel ervaring die zoiets roepen neem ik uiteraard wel een stuk serieuzer!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:07

bij mij zijn de veulens tot nu toe al altijd alleen geboren.ook ben ik nog nooit bij een geboorte geweest,net iets te laat.

ook ik denk dat mensen veel te vlug helpen.en idd,een geboorte ziet er vaak 'moeilijk' uit,maar wat is 'moeilijk' he....

zoveel tinker lopen nog in kuddes rond,daar is ook heus niemand om ff aan de benen van een veulen te trekken die geboren wordt...

als je het nu doortrekt naar mensen,een geboorte van een baby gebeurd nu ook niet op 5 min he,er komt ook vaak heel wat bloed,zweet en tranen aan te pas.is dat daarom zoveel slechter?nee,het is gewoon natuurlijk!

vorig jaar had ik 2 merries die voor het eerst veulenden.is altijd spannend,want van merries die al geveulend hebben weet je of ze al dan niet vlot veulenen,en na de eerste geboorte is alles al wat meer uitgerokken waardoor geboortes vaak ook wat vlotter verlopen,maar de eerste merrie is een weekje te vroeg bevallen,ik had die avond nog niets gezien,de volgende morgen liep er vrolijk een veulen naast!
(de dierenarts zei dat de nageboorte enzo zo mooi was dat het een heel vlotte bevalling moest geweest zijn)
de 2de merrie zag ik dat ze 's morgens plots een veel dikkere uier had.dus ik dacht dat ze de nacht die ging komen wel ging bevallen en ben vertrokken.over de middag ging ik voor de zekerheid nog ff kijken,en liep er ook al een veulentje naast.

en je kan altijd pech hebben,das een feit,maar ik geloof nog altijd in de natuurlijke gang van zaken.Dat een geboorte een x-aantal tijd vraagt zal ook wel zijn redenen hebben,uiteindelijk moet alles de tijd krijgen om uit te rekken zodat het veulen er ook uit kan.Als je daar dan als mens begint aan te trekken kan je naar mijn idee in bepaalde situaties gewoon ook schade aanrichten...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:34

Je kan een mensenbevalling nooit met die van een paard vergelijken.. Bij mensen duurt het uren, bij een paard moet het echt wel binnen een kwatier na aanvang eruit zijn anders is de merrie uitgeput.. Ook wel logisch, het zijn prooidieren en wolven etc liggen altijd op de loer. Merries persen zo hard dat ze zelfs de darmen eruit kunnen persen als het fout gaat...

En natuurlijk kan mijn merrie het zelf, maar als ik haar een hoop moeite bespaar door even de voetjes gelijk te trekken, en even iets mee te trekken met een wee, dan is ze me denk ik alleen maar dankbaar..

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:57

Misschien is het de onervarenheid van de mensen,en grijpen ze te snel in maar ik denk dat dat wel meevalt.In ons geval hebben we de merrie het zelf laten doen en toen er na een half uur persen er nog geen verbetering was moesten we wel ingrijpen.Ik ben blij dat we dat gedaan hebben want anders was er geen merrie meer geweest.Ik heb mijn merrie drachtig gekocht,ze was drachtig van Bloc,eerste keer.Achteraf kan je je zelf wel de schuld geven,en geloof me dat doe je ook,maar ik vind het gewoon een geval van vette pech.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:02

Je kunt natuurlijk ook te laat ingrijpen, dat is een heel ander verhaal.

Ik vind het prima als mensen al sneller helpen, bijvoorbeeld zoals Mariska aangaf. Daar is eigenlijk niks mis mee, zolang de merrie er geen problemen mee heeft (bij die van mij zou dat juist voor problemen kunnen zorgen)

Maar het is dus niet zo dat er vaker grotere veulens worden geboren denk ik, mensen helpen gewoon steeds vaker bij de geboorte.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:38

Als ik zo op bokt rond lees vind ik dat er vrij snel geholpen word. Maar toen ik op de camera het water zag breken ben ik rustig gaan kijken en kwam ik erachter dat Avelyn op dr kop lag. Heb haar gedraaid en toen was ze ook binnen 3 minuten geboren.

Avelyn is een enorme joekel, En dat terwijl Geronimo toch echt kleiner is als Sylke. De grote moeilijkheid is dat je de voorouders vaak niet kent en dus wel met een kleine vader en moeder kan werken maar dat je de ouders van deze dieren niet kent.

Zelfde geld voor veulens met een enorme borst partij, als je een erg slank gebouwde merrie hebt denk ik niet dat je er een enorm brede hengst op moet zetten. Maar dis is wel lastig, zeker als je juist een veulen wilt krijgen met meer borst als moeders.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:53

weer een bewijs vannacht ;)
het ligt dus niet aan de hengst ;)

Illian is van dezelfde papa als Hayo, maar is vergeleken met Hayo maar een sprietje (hoewel ze ook zelf wel best fors is ;)) terwijl de mama van Illian zelf een veel zwaardere merrie is dan de mama van Hayo.

Natuurlijk wordt er in de "natuur" ook niet meegeholpen, maar ik denk dat we (althans dan spreek ik voor mezelf) ook écht niet willen fokken met dergelijke verliezen als dat er in diezelfde natuur geleden worden :n

Ik denk dat je idd beter te snel kan ingrijpen dan te laat.
Een ervaren paardenarts zei me dat ik bij Hayo gerust nog wat had mogen wachten, dat je eigenlijk de eerste 20 minuten na de check of de beentjes en het hoofdje goed liggen, niks moet doen en nergens mag aankomen.
Nou, ik heb niet zolang gewacht en ik had het er vannacht met onze vaste da nog over. Die zei ook dat elke minuut dat ik langer zou gewacht hebben een minuut te lang zou geweest zijn en dat had fataal kunnen aflopen voor Hayo. De dierenarts die het advies van die "20 minuten" gaf, die was niet bij de bevalling bij, die kan onmogelijk de situatie inschatten zoals ze was.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:54

ik ga volledig in de opmerking van mariska mee

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:13

ik geloof ook niet dat ik zelf 20 minuten ga sta kijken als een veulen verkeerd ligt. maar we moeten niet vergeten dat je door te trekken ook je hele merrie naar de hemel kan helpen. meer dan eens raken merries beschadigd door het ongeduld van hun eigenaren.
als het veulen dus wel goed ligt (goede houding) en de neus is helemaal vrij, kun je in theorie dus beter even wachten. er is dan genoeg tijd om te helpen mocht het nodig zijn omdat het veulen wel kan ademen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:41

TI -> KS

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:43

Volgens mij gaat dit topic wel degelijk specifiek over tinkers hoor?

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:00

Ja want we zijn over het steeds groter geboren worden van tinkerveulens bezich!!

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:16

ik ben het met Frenia eens.Als wij niet hadden geholpen waren wij niet alleen t veulen kwijt geweest maar ook de merrie.Ik ben t ook eens met Mariska.Bovendien kijkt iedereen wel naar wat voor grote veulens de hengst geeft,maar wat als de merrie grote veulens geeft.Wie zegt dat de hengst de maat bepaald?Onze DA zei juist dat de merrie de maat bepaald.
En is het zowiezo niet onnatuurlijk zoals wij fokken?Wij bepalen de hengst en niet de merrie dus daar is al niet natuurlijks meer aan..Ik vind de stelling "grijpen we niet te vroeg in" echt onzin.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:31

kan ik me helemaal iets bij voorstellen eefje, maar er zijn mensen die anders denken. een groep geef ik soms wel gelijk, door te vroeg meehelpen kun je je merrie erg beschadigen. daar tegen staat dat je door te laat helpen je veulen of ook je merrie kan verliezen.
dan is er nog een groep die vind dat als het veulen zelf niet ter wereld kan komen, het dan niet zo heeft moeten zijn. deze mensen geloven dat het veulen dan ook minder sterk is en het maar beter is dat het nooit levend geboren word...
heel erg hard... vind ik.

achteraf praten is altijd erg moeilijk, ik vind dat je er iniedergeval voor moet zorgen dat je er bij bent, mocht er dan hulp nodig zijn dan moet je deze ook kunnen geven. maar ook vind ik dat er soms te snel word geholpen, dit omdat de band tussen moeder en veulen verstoord kan worden, of omdat je er meer mee schaad dan baat. helaas gaat er geen lampje bij je merrie branden als je juist WEL of juist NIET moet helpen..

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:34

ja daar heb je ook gelijk in.Ik had er wat voor gegeven als ik alleen maar hoefde toekijken.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:42

Ik help altijd.. Heb 'vroeger' (Niet mijn paard, ik was er toevallig bij) een bevalling gezien van een maiden waarbij een dierenartsassistente was die riep: "Niet helpen, je mag echt niet helpen dan trek je ze kapot!" Uiteindelijk is het veulen bijna gestikt, totdat we toch snel te hulp zijn geschoten tegen haar advies in en heeft de merrie er een trauma aan overgehouden.
Jaren later zijn we zelf gaan fokken en ik help altijd. De merrie blijft veel fitter en het gaat gewoon allemaal een stuk vlotter.
Dit jaar heb ik een veulen gehad, Fynn.. Nou dat kind floepte er gewoon uit! Spirit zag er nog zo fit als een hoentje uit, 1,5 miunuut later toen het kind eruit was. :+
Maar Farynn, jeez.. Puzzel had hem er zelf misschien wel uitgekregen maar dat had heeeel lang geduurd met misschien een foute afloop voor het kind. We hebben haar echt moeten helpen. Maar dat is pas de 1e keer in alle jaren dat dat echt nodig was geweest. :j Normaal hou ik alleen maar de beentjes vast, dan vordert het hele gebeuren wat sneller. Maar nu moesten we echt trekken en er zat echt geen beweging in, bij zowel het hoofdje, de schoudertjes EN de heupjes. Maar het is ook een kanon van een veulen. :j Fynn van een maand oud is maar een heel klein beetje groter. :+ (Wel vele malen breder. _O- )