doodgeboren veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ragna

doodgeboren veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 10:54

Zoals de titel zegt doodgeboren veulens. Ik heb het geluk het dit jaar niet te hebben, nu hopen dat het andere ook levend geboren wordt. Maar zou dit inverband staan met de uitbraak van een grote rhino epedimie?

Want dat is ook een van de verschijnsels, een veulen dat doodgeboren wordt.

En is wel of niet inenten tegen rhino wenselijk.

Ik zelf ent al 10 jaar tegen rhino!

tengeltje11

Re: doodgeboren veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:24

persoonlijk ent ik niet tegen rhino.
mijn paarden komen zelden in contact met andere paarden.

ooit heb ik met 1 paardje eens tamelijk vaak op andere plaatsen met andere paaden gekomen,toen heb ik haar ook laten vaccineren tegen rhino

uiteindelijk weet je idd nooit,en beter voorkomen dan genezen,maar ik heb nog nooit iets dergelijks voorgehad en ook mijn dierenarts zegt dat zoiets niet nodig is als de paarden in een 'gesloten kring' gehouden worden,dusja....

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:53

Ik heb altijd geent, moest wel want ik reed weekelijks concourse...

toen een hele poos niet meer geent, maar sinds vorig jaar word alles wel weer geent, dit omdat er veel gewisseld word binnen mijn kudde en ivm de keuringen....

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:02

Ik heb geen paarden meer maar heb altijd geroepen wat kan jou die paar euro's schelen. Voor hetzelfde geld zul je net zien dat het uitbreekt bij jou in de buurt, en dan kan je paard nog zo alleen staan in een hoekje.. paard loopt langs maakt contact en je staat in gevaar. Ik zou lekker enten !

Overigens zijn er veel veulens dood geboren of alsnog doodgegaan. Maar ik heb dit jaar ook veel mensen meegemaakt die te laks omgingen met de drachtige merrie en later het pas geboren veulen. Uitzonderingen daargelaten, men neemt niet veel moeite de laatste tijd.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:06

De laatste keer dat erhier rhino in de buurt uitbrak,heb ik internet uitgeplozen
en toen was er te lezen dat de gevaarlijkse versie van spontane abortus en verlammingen niet tegen te enten was.

Tenminste dat het niet hielp alleen tegen de mindere versies dat de entingen hielpen.

Ik ben maar een leek dus zeg niet dat hetzo is maar dat dit na te zoeken was op internet.

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:11

bij ons op stal is ook een veulen doodgeboren,ook rhino,iedereen is daar verplicht te enten,maar er was jumping geweest en ze hadden prijs.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:19

Wij hebben rhino gehad, 2 doodgeboren veulens.

Ik had de DA gecontacteerd vorig voorjaar, om ze te laten vaccineren, maar hij zei dat het weinig of niet werkte, tegen het aborteren/spierverlamming, dus niet nodig was.
Verder ken ik een professor die de ganse wereld rond gaat, die ook beweerde dat er geen afdoende vaccin is. Isolatie is de enige echt goede remedie.

We gaan in de club/piste toch een verplichting opleggen nu, alle paarden dienen gevaccineerd te zijn.

En onze volgende merrie die we insemineren, gaat niet meer mee op wedstrijd (het dekgeld is echt te hoog vr zo'n risico).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:31

TI -> KS

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:35

Er zijn dit jaar uitzonderlijk veel doodgeboren veulens.
Er zou een nieuwe variant van rhino zijn uitgebroken, waar men dus nog geen medicatie voor heeft en waar inenten e.d. dan ook niet helpt. Wij zijn er nog niet mee geconfronteerd, maar onze merrie moet dan ook nog steeds bevallen. (Hou men hart vast!)

De eigenaar van de veulenstal waar onze merrie nu staat, vertelde dat iemand in de geburen zijn 8 merries had laten dekken, waarvan er heel veel waren doodgeboren! Verschrikkelijk is dat..
Hopelijk komt de rest van de veulens wel goed op de wereld!
Laatst bijgewerkt door Karennnn op 23-04-09 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:42

mijn veearts is net nog hier geweest,hij vertelde mij ook dat er heel erg veel doodgeboren veulens zijn en ook heel veel misvormde.... mijn merrie moet in juli pas bevallen en ik heb mega veel stress,ik hoop echt dat alles goed komt.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:45

poepernol schreef:
mijn veearts is net nog hier geweest,hij vertelde mij ook dat er heel erg veel doodgeboren veulens zijn en ook heel veel misvormde.... mijn merrie moet in juli pas bevallen en ik heb mega veel stress,ik hoop echt dat alles goed komt.

Die stress heb ik momenteel ook!
De onze bevalt eigenlijk 1 van deze dagen (maar ze wil niet :P)
Een maand geleden begon haar uier steeds te werken en dachten we dat het veulen te vroeg zou geboren worden, ondertussen staat ze al 1 maand met dikke uier (die dan weer opzwelt en dan weer ontzwelt) af en toe een melkdruppeltje eraan.. maar geen veulen.
Heeft je veearts ook gezegd of hij een reden wist voor de vele doodgeboren veulens?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:46

Hier dus het spijtige balanstotaal van 2 overleden veulens, en 1 levend. Er is nog 1 op komst waar we ZO hard naar uitkijken, duimen duimen duimen!

Dit weekend ook gehoord, iemand met 8 merries ET (embryo), 7 overleden. Dat moet pas een financiële & emotionele ramp zijn!

En zonder twijfel rhino. Welke variant is mij een raadsel...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:48

Die van mij heeft vandaag haar veulen gebracht. Gelukkig helemaal gezond!
Kennis van ons heeft al wel 2 dode veulens. Weet niet of hij ent. Ik wel!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:53

lientjeds schreef:
Hier dus het spijtige balanstotaal van 2 overleden veulens, en 1 levend. Er is nog 1 op komst waar we ZO hard naar uitkijken, duimen duimen duimen!

Dit weekend ook gehoord, iemand met 8 merries ET (embryo), 7 overleden. Dat moet pas een financiële & emotionele ramp zijn!

En zonder twijfel rhino. Welke variant is mij een raadsel...

Hopelijk wordt die laatste gezond geboren! Is immers een veulen met hoge verwachtingen uit die merrie eh

Volgens mij hebben we het over dezelfde! waren ze dit aan het vertellen op de jonge paarden in broechem? hier hebben wij het ook gehoord. Ging idd over iemand met ET.
Ik wist niet meer juist of het 7 of 8 merries waren.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:56

Ja, het is het ALLERBELANGRIJKSTE sinds jaren, de laatste kans
Gelukkig doet haar zoontje het even goed als mams, en hebben we een 4jarige Toulonmerrie die ook wonderlijk sterk springt (uit een tuiger, stel je voor!) - jammer genoeg is haar veulen ook doodgeboren

Jep, in Broechem, gehoord van H.Haemerlinck, die kende die persoon wel zelf, was niet van horen horen.
Laatst bijgewerkt door lientjeds op 23-04-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:01

Gadverdarrie
Mijn merrie moet nog, maar hou mijn hart vast

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:07

lientjeds schreef:
Jep, in Broechem, gehoord van H.Haemerlinck, die kende die persoon wel zelf, was niet van horen horen.

Wij hebben het wel via via gehoord. Waarschijnlijk ging dat daar de hele ronde!
We hadden nog een andere variant gehoord van een zekere persoon die 8 embryo's v merries (van grote waarde) had laten dekken van zeer dure hengsten, waarvan alle veulentjes en 5 merries waren overleden.
Waarschijnlijk ging dat over dezelfde persoon, maar krijg je zoiets na de hele ronde door te vertellen!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:14

jep, zal over dezelfde gaan, volgens H. had die persoon 8 merries ET laten dekken, 7 dood en 1tje leefde. niets gehoord van merries die overleden zijn ook, maar ik heb het nu hier meegemaakt, behalve mijn Flinte die nog vuil had opzitten (grote paniek, veel geblijt, 3 lange dagen en nachten maar alles goed nu), doet hun dat dus echt NIETS!

De dames stonden allebei gewoon bij de rest in de weide te eten, terwijl hun veulen dood lag id stal. Niets uier, niets voorbereid, maar ook niets afzien achteraf.

Dus het verhaal vd overleden merries lijkt me sterk overdreven!

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:44

de veearts zei ook waarschijnlijk rhino,niet iedereen wil een dure autopsie laten uitvoeren op zijn veulen om de oorzaak te achterhalen.maar het is idd raar,bij ons op stal ook,die merrie gaf daar precies niet om.
ik wil er liever niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan,dan wil je er nog niet opnieuw aan beginnen.
veearts was net trouwens hier om merrie te insimineren.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:50

Zo'n dure autopsie is helemaal niet nodig hoor.

Bij het veulen van Fanny heeft de veearts zelf even (op mijn verzoek) gekeken nr de ingewanden : alles zag geel en er waren duidelijk witte stippen op de lever zichtbaar... dat kan maar 1 oorzaak hebben, volgens mij DA.

Bij Flinte, die had het als 1ste, was het 5 weken te vroeg, had hij ook gekeken en zagen de ingewanden ook geel, maar geen stippen. (toen twijfelde hij nog)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:05

Mij is verteld door meerder dierenartsen dat Rhino wel zoveel verschillen betreft dat er eigenlijk niet tegen geent zou kunnen worden zonder van je paard een speldenkussen te maken.
En dan zijn er nog soorten van Rhino waar geen enting voor bestaat en kan je niemand verplichten te enten tegen iets dat dankzij de enting alsnog in een andere vorm gevaarlijk kan zijn voor je paard.
Dus het nut van enten tegen Rhino zie ik niet er is altijd wel een ander soort Rhino dat op de loer licht, je kan het beste zorgen dat je paard in goede conditie verkeerd dan heeft het het minste kans om in de greep van de Rhino te vallen.
Wij hebben zelf ook 2 veulens verloren aan rhino en een ruin verloren aan rhino maar dan praat ik over ruin 15jaar geleden ruin had kruisverlamming en de veulens ja die waren te vroeg geboren omdat de merrie's een koudje hadden gehad in het begin van de dracht kun je niets aan doen sommige rhinosoorten merk je niet bij je paard en hebben dus achteraf een nare bittere nasmaak. Helaas heb ik dat ook ondervonden maar je gunt het niemand.
Wij hebben ook wel eens een merrie op stal gehad die werd maar niet drachtig had achteraf Rhino (griep) gehad en moest echt ruim een jaar over slaan om haar drachtig te krijgen.
Gelukkig is ze het jaar erop wel drachtig geworden en is er een schitterend veulen geboren gezond en wel.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:07

heb er inmiddels al 3 a 4 gehoord echt niet leuk meer |(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:09

Ik denk dat je de titel beter kunt aanpassen, dit gaat specifiek over Rhino en niet over doodgeboren veulens in het algemeen ;)

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:09

Hier in de regio, omgeving Sint Niklaas/Waasland zijn er idd veel veulens doodgeboren dankzij Rhino.
Wij hebben wel alles geënt, maar er gaan ook paarden op wedstrijd, dus het was wel even afwachten.
Ondertussen is nummer 1 gezond en wel geboren, het Toulon en Berlin veulen zijn nog op komst... Blijven duimen dat het goed gaat natuurlijk...
In 2006 hebben hier alle drachtige merries hun veulen verloren aan Rhino.
Inspuiten tegen Rhino mag dan wel niet 100% doeltreffend zijn, maar het is zeker het proberen waard!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:41

jeetje dat het door Rhino komt heb ik hier nog niet gehoord
zou het er toch zijn en niet merken?

ik word steeds banger die van ons moeten nog in juni ofzo magoed toch al wel angst dat het verekerd gaat!