[H][wb] Soepele, goedverervende springhengst gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

[H][wb] Soepele, goedverervende springhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:06

Hoi,

aangezien mijn merrie dit jaar bij ons haar eerste veulen heeft gegeven, en eigelijk alles vlekkeloos is verlopen (meteen vol, optijd geboren, gezond, niet afgezien van bevalling, ...), hebben we beslist om de merrie dit jaar toch maar weer te dekken.

Vorige veulen was van Flamenco de Semilly (zie onderschrift). Ik zie al verbeteringen ten opzichte van de merrie met deze hengst, zo is de hals al veel "hoger" ingeplant dan bij de merrie, en lijkt de galop ook veel soepeler te zijn geworden. (Voor zover je dat op deze leeftijd kan zeggen)

Veulen blijft voorlopig wel klein, maar dat is opzich voor mij geen issue.

Veulen gaat zowiezo voor eigen gebruik dienen, commercieel gezien zou de merrie wsl niet interessant genoeg zijn.

Voordelen van mijn merrie:
- super braaf karakter (nog nooit gebokt of dergelijke, springt altijd!)
- langgelijnd
- mooie grootte
- mooie ruime draf en goede stap
- bukt zich goed op de sprong (soms iets te veel...)
- goed duits bloed (Saint Cloud x Warkant (v. World Cup I)): eerder dressuurgefokt, maar er zijn veel half broers en zussen van mijn merrie die het erg goed doen op vlak van SGW (internationaal).

Wat zijn de verbeterpunten:
- vermogen
- voorbeentechniek (moet sneller, voorzichtiger)
- galop (moet soepeler, elastischer)
- elastisiteit (omdat ze zo langgelijnd is (beetje te), heeft ze daar moeite mee)
- nervositeit (merrie maakt zich snel nerveus, begint te "snurken" enzo, maar opzich ook niet echt een issue)

Vooral de springtechniek en die elastisiteit vind ik erg belangrijk natuurlijk. Karakter heeft het veulentje voorlopig wel een leuk (wel brutaal :+ ), en bij de merrie zelf is dit ook geen probleem, dus dat is iets minder belangrijk! Hoewel een hengst die stuk voor stuk erg moeilijke nakomelingen geeft nu mss ook niet ideaal is, aangezien ik zelf geen professionele ruiter ben, en het veulen toch voor mij zou moeten dienen :+ .

Laat maar komen :) !

Heb totaal geen idee wat dit jaar te kiezen!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:43

Hmm, misschien is Applaus wel wat? Hij staat bij www.arisvanmanen.nl Eerste veulens worden dit jaar geboren, voldoet volgensmij verder aan alle eisen!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:21

Laat me es weten wat jij kiest, hier zijn dus al véél topics over, en vooral in België is dit "hot".

Ik zie nergens geen afstamming staan van jouw merrie, dat geeft een héél moeilijk beeld om te adviseren. Correctie: zie ik wel, maar nogal onduidelijk. Misschien een link naar paardenfokken toevoegen?

Ook is het aangewezen om een standfoto bij te voegen.

Warkant van het Gestelhof (http://www.gestelhof.be) is 1 van de veelzijdigste hengsten in België, op dit ogenblik. Maat geeft die voldoende, maar die is zelf ook nogal groot & lang, dus ik weet niet of je het vermogen & elasticiteit gaat verbeteren.

Adorado van de Breemeersen geeft op een relatief goede merrie beeldig mooie, iets compactere veulens, waar ongeveer elke ruiter mee overweg kan. Vermogen zal die zeker verbeteren, maat behouden, gangwerk licht verbeteren.

Crescendo is ook een aanrader, http://www.breemeersen.be, maar dan moet jouw paard wel "snel" genoeg zijn in het achterbeen.

Ikzelf heb ook al naar Quattro B gekeken, maar die zou niet de makkelijkste karakters doorgeven :?

In het KWPN vind je al snel meer hengsten met goede bewegingen, maar daar zijn ze wel allemaal nogal langgelijnd...Numero Uno wordt al snel genoemd als het over goed gangwerk gaat.

Misschien ook eens naar Zangersheide kijken: Calvados Z, of een Argentinus-zoon.

poepernol

Re: [HK] Soepele, goedverervende springhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:28

ik heb een tijdje bij een ruiter van dirk demeersman geholpen en ik ben helemaal weg van diabeau van de heffinck,fijne,hoogbenige hengst met goede bewegingen en super vermogen,heeft karakter maar is wel braaf.
ik verwacht er dit jaar en veulen van,van een merrie die ongeveer dezelfde verbeterpunten had als jij.
toch moet ik ook lientjeds gelijk geven ivm adorado,ook eentje om in het oog te houden,stond ook op mijn verlanglijstje,maar merrie is verkocht.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:31

@Poepernol: hoe valt Diabeau mee van karakter? Echt dan???
Ik heb nog een dekking tegoed bij vd Heffinck, op een vrij kleine Bentley-merrie die nogal véél karakter heeft, ik ga nu al 3 jaar voor Contact (en nog steeds geen veulen :(), maar begin me toch op andere hengsten te focussen...

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:52

ik heb diabeau zowel op wedstrijd als in de stal gezien,en ik vind hem(voor ne hengst) braaf.t'is een karaktertje he(zoals papa) maar dat weet je wel als je met die lijn fokt,maar verder is het een aangenaam dier.weet wel niet of hij veel maat fokt,onze merrie is ruim groot genoeg.
en cabrio is dat niks,die heel ook veel techniek en lijkt me ook redelijk cool in de kop.ook zijn lijn is zeker niet verkeerd.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:48

Ja, Cabrio was dus vorig jaar al eerste keuze bij mij, maar k had met de hengstenhouder een nogal lucratieve deal mbt het Contact-veulen. Helaas is het dus doodgeboren, 5 weken te vroeg.

Diabeau zal dus niet lukken voor mij, er zit al Clintonbloed in de Bentley, en het karakter mag ZEKER niet bevestigd worden...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:39

lientjeds schreef:
Ja, Cabrio was dus vorig jaar al eerste keuze bij mij, maar k had met de hengstenhouder een nogal lucratieve deal mbt het Contact-veulen. Helaas is het dus doodgeboren, 5 weken te vroeg.

Diabeau zal dus niet lukken voor mij, er zit al Clintonbloed in de Bentley, en het karakter mag ZEKER niet bevestigd worden...

Ik blijf even offtopic, kijk zo voor een hengst voor TS :) al vind ik de namen die hier gevallen zijn: Adorado, Calvados z, Warkant (zeker voor iets meer oprichting in de hals) wel interessant.
Bijkomende hengst die wel eens interessant kan zijn qua veelzijdigheid; Quintender (en ook Singapore liet goede indruk achter bij mij!)

Ik denk dat je bij de heffinck het nadeel hebt dat ze vaak Clinton als vader hebben van hun jongere hengsten. Niks tegen clinton natuurlijk, maar wel op een Bentley dochter natuurlijk.
Verder vind ik dan Cabrio wel interessant. Vond hem eerst onvoldoende in de achterhand, maar ondertussen vind ik dit mooi 'bijgetrokken' Qua bloedlijn lijkt hij me zeker wel interessant op een wat kleinere fijnere merrie (vooral dan met Cassini I) ...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:49

Ts: als het het eerste veulen is van de merrie, kan de maat inderdaad wat kleiner zijn, verder is de vader wel best een grote hengst, dus moet je misschien wel in je gedachten houden dat de merrie dit eventueel kan vererven.

Voor die springtechniek, elasticiteit, soepelheid.. dacht ik meteen aan quintender (omdat jouw merrie wat gelijkaardige eisen heeft als de mijne: met name het nerveuze karakter, soepelheid en bevestigen springtechniek)
Quintender geeft (in de veulens die ik al gezien heb) goedbewegende, sterkgemaakte veulens.
Zelf heeft hij een mooi ruggebruik en super voorbeentechniek. Hoe het met het vermogen zit dat weet ik niet. Iemand hier op bokt heeft er sinds kort een zeer sterkgemaakt veulen van (even zoeken op quintender en je vindt het wel) Quintender zou een goed karakter hebben volgens hengstenhouder van Ijzeren man.

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:04

ooooh, was er mij niet van bewust dat het en bentley(van de heffinck)was,ik heb ook bentley in mijn merrie en dat is purioso.
sorry mijn fout.dan zal diabeau mss niet zo intressant zijn.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:15

Misschien wel een goede keuze voor TS, Diabeau. Ik vind het alleszins een fijne hengst met uitstraling, en hij springt wel goed.
Qua beweging weet ik niet of Diabeau zo'n vererver is...

Ik weet alleszins dat Hubert Haemerlinck een zeer redelijke man is, waar je nog echt afspraken mee kan maken en goeie condities kan afdwingen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:19

Ik denk dat op dit moment véél hengstenhouders bereid zijn 'om te praten'.
Een kennis van ons kreeg al 20% op Eur. Singapore (en die is dan al maar 700€)
(al is dit natuurlijk zeer offtopic)

Maar indd Diabeau lijkt me zeker interessant.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:38

Bedankt voor de reacties alvast !
Eerst de volledige afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=313447

Warkant heb ik een heel jaar "zeker" van geweest dat ik haar daar dit jaar mee ging laten dekken :) ! Maar omdat hij nu niet echt een "springhengst" is, en dat volgens mij ook niet echt vererft (beoordeeld aan een aantal nakomelingen van hem uit gewone merries, zoals die van mij), twijfel ik hier toch aan. Het veulen willen we namelijk houden, en ik zou liever het springen echt fel verbeteren, dan de gangen behouden of verbeteren...
Maar commercieel gezien zou het idd mss wel interessant zijn, maar dan denk ik dat, gezien mijn merrie haar afstamming, alle dressuurhengsten wel weer in de running zijn ook... commercieel gezien dan.

Diabeau vind ik ook een leuke hengst, maar heb een beetje bang van het Clinton-karakter! Opzich vind ik een heftig karakter geen echt probleem, maar aangezien het dus voor eigen gebruik zou zijn... mmm ik weet niet, ik twijfel toch een beetje! Op andere punten denk ik idd wel dat Diabeau op mijn merrie zou passen.

Adorado vind ik ook super, ken de eigenaren ook een beetje (maarten vooral), en het feit dat hij met Donaat zo makkelijk rondloopt, bewijst volgens mij echt al wel hoe'n meewerkend paard het is, aangezien donaat zelf niet veel ervaring heeft op de niveau's die ze nu springen! Ben alleen een beetje bang van zijn voorbeentechniek, waar wel meer kritiek op wordt gegeven... Bij mijn merrie is die namelijk ook niet perfect...

Calvados Z vind ik persoonlijk een super leuke hengst, heb hem nog overwogen op mijn andere merrie, maar aangezien het eerste veulen klein blijft (en het is niet het eerste veulen van de merrie, wel het eerste veulen bij ons), durf ik dat eerlijk gezegd ook niet meer goed :) !

Quintender ga ik eens bekijken, die kende ik nog niet!

Verder vond ik zelf al wel interessant: Echo van bij de roshoeve. Heb hem vorig jaar ook al ff overwogen. Weet eigenlijk niet zoveel informatie over hem, kan iemand me die geven?
En muscaris d'ariel van bij van dijck?

Verder zoek ik ook nog naar hengsten zoals flamenco, die iets ouder zijn, niet gigantisch duur, en die al wel ongeveer bewezen hebben hoe hun nakomelingen het doen.

Maar iig alvast bedankt voor de reacties!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:47

Een vriendin van mij heeft enkele jaren paarden zadelmak gemaakt op de breemeersen, zij zei dat alle Adorado's echt makkelijke paarden zijn...

Bij Van Dijck vind ik Pommeau d'Heup een hengst om in de gaten te houden, wel niet de chiqueste.

Diabeau heeft wel een pak minder van de papa, ik weet enkele toffe veulens staan, zeker geen moeilijke karakters!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:49

Steph1989 schreef:
Bedankt voor de reacties alvast !
Eerst de volledige afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=313447
1) Adorado vind ik ook super, ken de eigenaren ook een beetje (maarten vooral), en het feit dat hij met Donaat zo makkelijk rondloopt, bewijst volgens mij echt al wel hoe'n meewerkend paard het is, aangezien donaat zelf niet veel ervaring heeft op de niveau's die ze nu springen! Ben alleen een beetje bang van zijn voorbeentechniek, waar wel meer kritiek op wordt gegeven... Bij mijn merrie is die namelijk ook niet perfect...

2) Verder vond ik zelf al wel interessant: Echo van bij de roshoeve. Heb hem vorig jaar ook al ff overwogen. Weet eigenlijk niet zoveel informatie over hem, kan iemand me die geven?
En muscaris d'ariel van bij van dijck?

3)Verder zoek ik ook nog naar hengsten zoals flamenco, die iets ouder zijn, niet gigantisch duur, en die al wel ongeveer bewezen hebben hoe hun nakomelingen het doen.

Maar iig alvast bedankt voor de reacties!

1) Ik heb ook wel al eens 'kritiek' gegeven op adorado, maar ik heb nooit echt kritiek bedoeld op zijn voorbeen gebruik (wel op zijn manier van 'bukken', ruggebruik) en omdat jij zegt dat je merrie dit wel goed doet, zou ik daar niet bang voor zijn! Verder heeft die hengst zoveel vermogen en karakter dat op een goedbukkende merrie bij mij de keuze snel gemaakt zou zijn

2) Echo vind ik niet zo interessant. Viel ook tegen op hengstenshow. Dan was Der Senaat véél beter!
Die vond ik het eerste jaar vrij goed, 2e jaar viel die tegen en dit jaar terug goed!
Jonge interessante hengst: Epleasure van 't heike http://www.karel-boonen.com/_html/main.php?taal=nl&page=31&id=49
In de dichte omgeving dit jaar 3 veulentjes van! (als ze geboren zijn kan ik iets laten weten ;) )

3) Ik houd ook wel van ouder bewezen bloed. Ik blijf vinden dat Electro een goede hengst is voor veelzijdigheid! Mijn Nakomeling van electro uit een zure, stressy moeder heeft het aangenaamste karakter dat je je kan inbeelden, heeft meer techniek en vermogen op de sprong als zijn moeder en is slechts 2 jaar!
Afbeelding

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:53

offtopic: volgens mij moet ik je toch écht wel kennen! :) Je bent van regio Oud turnhout en rijdt VOR
Ik ben regio: Beerse en rijdt ook VOR ;)
Welke klasse rij je daar?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:00

Der Senaat vond ik idd ook erg leuk! Maar dan zit je weer met clinton bloed... dus daarom dat ik hem al een beetje had uitgesloten. Heb ook al wel dingen gehoord over hem dit jaar op de show dat hij er gebarreerd uit zag... dus daar ben ik dan ook altijd wel voorzichtig mee!

Ik ga dit weekend met mijn vader de knoop definitief doorhakken ivm mijn andere merrie, en als zij gedekt wordt, dan vrees ik dat ik voor deze merrie wel niet echt in een super dure categorie van dekgeld mag gaan zoeken...

Ik weet dat je voor kwaliteit wel wat betaalt, maar meer dan 1000 euro voor deze merrie (gewone merrie) vind ik wel een beetje veel geld! Flamenco was 850 vorig jaar, en dat veulen vind ik voorlopig al een hele verbetering van mama (oké hij moet natuurlijk eerst nog springen ;) !).

Adorado vind ik momenteel een beetje te "duur" en te onzeker qua springtechniek op deze merrie, omdat haar techniek niet perfect is zeg maar.
Bukken doet ze wel maar juist iets te diep, kan het niet goed uitleggen maar soms zie je de grond een beetje te dicht komen bij wijze van spreken :).

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:03

Karennnn schreef:
offtopic: volgens mij moet ik je toch écht wel kennen! :) Je bent van regio Oud turnhout en rijdt VOR
Ik ben regio: Beerse en rijdt ook VOR ;)
Welke klasse rij je daar?

Momenteel klasse 4 :o (schaam schaam). Neen, ben nog niet zo lang bezig en studeer nu ook, en zit op kot, dus heb niet veel tijd om vaak te trainen enzo. Ga dit jaar wel een aantal x proberen klasse 5 te starten (als mijn merrie teminste niet out is door blessure).

Ik sta bij Francis van den Eynde uit vosselaar, mss ken je die wel? Die rijd trouwens ook redelijk vaak met mijn paard, in de zomer is hij een aantal x klasse 5 en 6 met haar gestart. In de winter ook nog in Mechelen.

Ik denk dat ik je wel ken van ziens bij de vor, maar in mijn proeven wsl nog niet :) !

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:04

Epleaser heb ik trouwens pas nog geknuffeld :D, waren toevallig bij karel boonen, omdat mijn vader de kantine daar mocht gebruiken voor een bbq. Hij was wel heel lief en rustig :), echt zo'n lief jong beestje ;) !

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:07

Steph1989 schreef:
Epleaser heb ik trouwens pas nog geknuffeld :D, waren toevallig bij karel boonen, omdat mijn vader de kantine daar mocht gebruiken voor een bbq. Hij was wel heel lief en rustig :), echt zo'n lief jong beestje ;) !

hihi leuk :)
en ik ga er een keer op lette of ik je niet tegenkom op wedstrijd.
Hoe noemt je paard?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:13

Sagano noemt mijn paard, maar ondertussen is het wel al eventjes geleden dat hij ze gestart heeft hoor, in wiekevorst vorig jaar champi-jumping, jumping kempen en herentals is zo het eerste dat in me opkomt..

Ik zie trouwens juist dat in mijn merrie's afstamming (wel redelijk ver weg) ook Furioso II zit (zoals bij Epleaser). Is zoiets een groot probleem? Want van dekgeld valt hij wel binnen het budget!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:13

Steph1989 schreef:
Ik zie trouwens juist dat in mijn merrie's afstamming (wel redelijk ver weg) ook Furioso II zit (zoals bij Epleaser). Is zoiets een groot probleem? Want van dekgeld valt hij wel binnen het budget!

Hangt er van af, in welke generatie is het? vanaf 4e generatie vind ik het absoluut geen probleem meer. En verder zijn er ook veel paarden waar bewust lijnteelt op wordt toegepast om extra kwaliteiten te verankeren.

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:51

weet dat je niet te duur wilt gaan,maar om het roer even wat om te gooien,winningmood van ludo phillipaerts?? ik ben geen fan van ludo,maar vind dat winningmood het niet zo slecht doet eigenlijk,is een mooie hengst met een goede techniek,redelijk cool en niet slecht van bouw.

ik was in het begin mega enthousiast over echo en naarmate ik de hengst wat meer heb gezien is hij mij niet zo bijgebleven,dat is geen hengst waarvoor ik speciaal zou gaan kijken,tegen voor diaubeau wel.

die ruiter waar ik voor gewerkt heb die reed nog een jonge hengst,maar weet niet of je hem gaat kennen,hij heet daydream pp (heartbreaker x capitol 1 x landgaf) kost 700euro.
en dan ben ik ook eens bij wout daerden naar cussini (cassini x exorbitantxx x calypso 1)gaan kijken ook nog een jonge hengst,maar wel heel mooi vond ik,zit wel wat bloed achter.voor hem vragen ze 500euro.

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:52

mss kan je ook een naar wim schoukens zijn washington dc gaan kijken,of griseldi,niet duur en toch ruim goede hengsten.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:56

Steph1989 schreef:
Karennnn schreef:

Ik sta bij Francis van den Eynde uit vosselaar, mss ken je die wel? Die rijd trouwens ook redelijk vaak met mijn paard, in de zomer is hij een aantal x klasse 5 en 6 met haar gestart. In de winter ook nog in Mechelen.

Ik denk dat ik je wel ken van ziens bij de vor, maar in mijn proeven wsl nog niet :) !

MEGA BELLETJE RINKELT :)* :)*
Jij staat bij de Cis!! Ja die ken ik wel! Die heeft lesgegeven aan vriendin van mij.
Die handelt ook wel veel in paarden en geeft zelf ook veel les eh.. MA joah! :o
Ik dacht al da die naam mij bekend voor kwam! Dan ga ik u sowieso kennen van ziens :)
Moest je binnenkort een keertje VOR gan rijde moet je maar is pb'e ofzo :) Als ik geen LRV of nationaal heb(in de regio) dan rij ik VOR en ik moet er nog een paar rijde om het amazone kampioenschap te moge rijde dus de komende weke ga ik er zeker zijn :)