[H][wb]Hengst gezocht voor Voltaire x Cantus x Latus merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

[H][wb]Hengst gezocht voor Voltaire x Cantus x Latus merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:28

Onder het mom 2 weten meer dan 1 ben ik benieuwd wat voor hengst jullie adviseren voor mijn merrie.

Ik heb maandag de beslissing genomen om haar te laten dekken en dit is (helaas) een paar jaar eerder dan gepland.

Ik fok het veulen in principe voor mezelf.
Het veulen moet in de toekomst een eventingpaard worden. Mag dus een bloederig beestje worden, volbloed (xx of ox) is geen bezwaar en uiteraard geen dressuurhengst
Verbeterpunten:
Merrie is iets overbouwd en kan zich nogal strak maken in de rug. Als het even kan wil ik dat niet.
Ze heeft vrij smalle voeten en staat vrij steil op der hoeven/ en is vrij stijl gekoot.
Dus zeker geen hengst die dat vererft.
Haar hals mag wat zwaarder, maar is niet het belangrijkste. Ook heb ik de voorkeur voor een rank paard en niet groter dan mijn merrie is (1.69)

Wat ik zeker wil behouden is haar super karakter, haar springvermogen en voorzichtigheid.
Wil eigenlijk een kloon van mijn merrie, maar dan alleen met een goed recht achterbeen :o
Ze komt uit een schimmelmerrie en is de enige bruine uit die lijn. Ik houd er dus rekening mee dat er schimmelveulen uit kan komen en dat is voor mij geen probleem.
Ik heb geen voorkeur voor een stamboek.

Hier een foto van mijn paard
http://www.mijnalbum.nl/Album=SEP7V3UK en haar afstamming http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=70875

Ze staat niet helemaal lekker op deze foto, heb alleen geen ander op deze computer.

Ik kreeg al Ustinov en Carolus II geadviseerd door de eigenaar van haar volle zus.
Laatst bijgewerkt door gomir op 25-04-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:02

als je voor de eventing wil fokken zou ik eerder uitkijken naar een hengst met veel Anglo-arabisch bloed
alleen met veel volbloed , AA bloed blijf je ook die kleine voeten behouden ..
een hengst die het net slecht blijkt te doen is deze
L'arc de triomphe
http://www.boismargot.com/fr/etalons.html?idEtalons=3

maar ook hun hengst Champs-elysee is nu gekeurd voor AA en zou wel mooi aansluiten qua bloedlijn op je merrie
http://www.boismargot.com/assets/templates/haras/images/imagechamps.jpg

in Nederland denk ik dan aan Roven XX eventueel
Ustinov ( en dus Libero bloed ) denk ik nu niet gelijk aan eventing ..die zijn best nogal kijkerig en ook daar ga je geen grotere voeten krijgen

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:11

gezien het mooie papier van je merrie zou ik zeker ook de springcapaciteiten niet verloren laten gaan dus zeker ook een hengst die bovengemiddelde sprinpaarden vererft of zelf gesprongen heeft maar die eventingpaarden blijkt te geven /of scheut AA bloed
op deze site van de AA zou je even kunnen rondsnuffelen
http://www.anaa.fr/etalons.php5en dan per letter zoeken ...kan je wel even opweg helpen met hengsten die zowel spring -als eventing geven *D

Dover van Luciana Diniz is ook een ( braziliaanse- )volbloedhengst die op het hoogste niveau heeft gesprongen en een wereldkarakter bezit

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:22

Het belangrijkste vind ik dat ik een fijn paard krijg. Springcapaciteiten wil ik niet op gaan toeleggen.

De link ga ik zeker van het weekend uitgebreid bekijken, mijn frans is echter dramatisch :o
Merrie is vanf=daag voor het eerst hengstig, dus de volgende keer is ze aan de beurt. Heb nog even om er over na te denken.

Aan Roven heb ik ook gedacht, net als Bennfentes en kreeg via via een tip over Esteban.

Het is alleen zo jammer dat je niet zo makkelijk onafhankelijke info over hegsten vindt.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:25

Citaat:
Ze komt uit een schimmelmerrie en is de enige bruine uit die lijn. Ik houd er dus rekening mee dat er schimmelveulen uit kan komen en dat is voor mij geen probleem.

Dat zal niet gebeuren zolang je er geen schimmel hengst op zet :o Schimmelgen is dominant, dus als ze het had, dan zou je het zien!
Veel succes met het kiezen van een hengst!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:29

Ik weet niet hoe het met kleurenvererving zit. Haar moeder is schimmel, haar volle zus is schimmel en alle andere bij mij bekend zijnde nakomelingen uit haar moeder zijn schimmel. Zij is de enige bruine in de familie en ze hebben allemaal een niet schimmel als vader.
Alle nakomelingen van haar zus zijn schimmel, ook geen schimmel hengst als vader.

Ik zou een fijne hengst niet om zijn kleur laten staan.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:51

Libbylib schreef:
als je voor de eventing wil fokken zou ik eerder uitkijken naar een hengst met veel Anglo-arabisch bloed
alleen met veel volbloed , AA bloed blijf je ook die kleine voeten behouden ..
een hengst die het net slecht blijkt te doen is deze
L'arc de triomphe
http://www.boismargot.com/fr/etalons.html?idEtalons=3

maar ook hun hengst Champs-elysee is nu gekeurd voor AA en zou wel mooi aansluiten qua bloedlijn op je merrie
http://www.boismargot.com/assets/templates/haras/images/imagechamps.jpg

in Nederland denk ik dan aan Roven XX eventueel
Ustinov ( en dus Libero bloed ) denk ik nu niet gelijk aan eventing ..die zijn best nogal kijkerig en ook daar ga je geen grotere voeten krijgen

Hun hengst Quality Bois Margot staat aan 150 euro (speciale prijs door de crisis)!!! (gegarandeerd levend veulen). Hij is Elite hengst voor eventing. Loopt klassieke cyclus eventing onder een professionele ruiter. Het is een mooi en zeer kwaliteitsvol paard; Het enige dat ik misschien iets minde rvind, is dat hij weinig bloedpercentage heeft. Maar met de evolutie van onze sport zou ik daar niet zo mee zitten... Hij kan alleszins super galopperen, springen en dressuur! De moeite waard om de overwegen dus!

Anders dacht ik aan de BWP hengst Fantast Zwartepannenhof. Hij springt snel van grond, is compact gebouwd en heeft een zeer goed fundament. Die past qua papier ook uitstekend op je merrie. Het is een springhengst dus je hebt de garantie niet of hij wel voor je 'door het vuur zal willen gaan' + het is een zoon van Clinton... Maar qua kwaliteit zeker niets op aan te merken!
http://www.vdheffinck.be/_html/main.php ... =nl&page=2

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:03

Quazzle schreef:
Anders dacht ik aan de BWP hengst Fantast Zwartepannenhof. Hij springt snel van grond, is compact gebouwd en heeft een zeer goed fundament. Die past qua papier ook uitstekend op je merrie. Het is een springhengst dus je hebt de garantie niet of hij wel voor je 'door het vuur zal willen gaan' + het is een zoon van Clinton... Maar qua kwaliteit zeker niets op aan te merken!
http://www.vdheffinck.be/_html/main.php ... =nl&page=2

Fantast viel me dit jaar eigenlijk ook positief op, alleen ken ik hem verder niet goed.

Voor een scheut bloed, niet afgeven op springkwaliteiten, toch nog goed gangwerk en zwaardere hals denk ik meteen aan Lucky boy
http://enterbrook.studio25.com/dekstation/hengsten_scheda.asp?id=30
Alleen is zijn achterbeen groot gehoekt... Ik weet niet of dat een probleem voor je is.
Ik zou inieder geval zeker niet afgeven op de springkwaliteiten en daarom liever een springhengst zien met genoeg bloed, genoeg karakter en kwaliteitsvol gangwerk, dan een typische eventer (al zitten er daar ook vast tussen die goed kunnen springen, daar niet van!)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:53

Ik ben tot nu toe erg gecharmeerd van de nakomelingen van Roven die op de keuringen verschenen zijn. Over sportprestaties kun je nu nog weinig zeggen, maar de 3-jarigen leken goed. Zowel in type, als in beweging en op de sprong.

Zal nog even verder met je meedenken, maar dat wordt na mijn vakantie.

Uit Rabette kun je zonder schimmelhengst trouwens nooit een schimmel fokken, maar dat is natuurlijk van ondergeschikt belang.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:30

de nakomelingen van Lucky boy in Italie vind ik nou net niet bepaald bloederige grootramige paarden ..eerder beknoptere types
ik vind de merrie van TS een mooie redelijk grootramige merrie en zeker voor de eventing zou ik daar niet op inboeten ;)

Adriana

Re: [H][wb]Hengst gezocht voor Voltaire x Cantus x Latus merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:05

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:15

Bedankt voor het meedenken, vraag me alleen af hoe het nu zit met buitenlandse hengsten.
Hoe bestel je daar sperma voor en het lijkt me dat je dat toch ook een aantal dagen van te voor moet bestellen.

Ze wordt in principe aan huis geïnsemineerd. Het is voor mij de eerste keer, probeer me nu zo goed mogelijk voor te bereiden. Moet het alleen nu in 3 weken doen, terwijl ik over 3 jaar eens een veulen wilde gaan fokken :+

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:31

in Nederland moet je voor 9 uur bestellen en dan heb je het de dag zelf meestal in de namiddag ..voor Duitsland moet je ook voor 9 uur bestellen en dan wordt het s'nachts geleverd ( kan je DA de volgende ochtend insimieneren ..ik laat de DA s'avonds scannen ..want meestal ben je niet de enige en voor 9 uur waren ze hier nooit en dan krijg je problemen ...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:50

Ik ben ivm lucky boy naar een aantal nakomelingen gaan kijken, een tijdje geleden, hier in de buurt.
Een jaarling en een 4jaarse uit 2 halfzuster merries.
Beide nakomelinge waren inderdaad wat beknopter, maar wel veel bloederiger dan de moeders, zeker die 4jaarse was een echt voorwaarts, ietwat gevoelig paard. Maar net als de vader leek ze wel niet bloederig gemaakt. Ze toonde wat klassiek in het uiterlijk en inderdaad ietwat beknopt. Als je daar bij deze merrie niet op wilt afgeven is Lucky boy inderdaad geen goed idee. Maar omdat de merrie wel grootramig is, dacht ik dat het een minder groot probleem zou zijn.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:27

Bij Enterbrook heb je de mogelijkheid voor Limbus of Landos, twee holsteiners uit de L-lijn. Landos geeft goede bewegende paarden en je hoeft bij deze twee niet bang te zijn voor een kamerolifant, zoals bijv. bij Carolus.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:43

Van Carolus II ga je toch echt geen kamerolifant fokken ..dat weet ik zeker ..die fokt heel bloederig ..en de producten doen het heel goed op vrijspringwedstrijden ( in Nl zijn ze nog redelijk jong ) .
heb van Lucky boy reeds oudere paarden gezien in Italie ..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:57

Libbylib schreef:
heb van Lucky boy reeds oudere paarden gezien in Italie ..

En waren de nakomelingen daar minder bloederig als de moeder? Want dat zou eventueel iets in mijn hengstenkeuze kunnen veranderen. Maar omdat er wel wat volbloed achter zat en ze bij het station zeiden dat Lucky boy bloed zou toevoegen, vond ik hem geen goede keuze.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:41

Tja Lucky Boy, die zou ik op zijn basisgangen al laten staan, braaf en leuk paard en ook best springen maar hij kan geen pas draven. Verder heb je daar echt een grote en royale merrie voor nodig. Ik heb al veel lucky boys gezien van krap 1.60. (beter bekent als Ucky Boy)

Wat betreft kamerolifanten van Landos. Er staat er hier een van 1.75 (misschien nog wel groter) En die is net 4. (uit een LatusxGrannus)

Ik vind Roven zo slecht nog niet. Wil je misschien iets meer beweging wellicht Quattro ? Maar is wel wat beknopt. En zal qua exterieur ook niet zo heel veel doen voor je merrie denk ik. Ik vind de nakomelingen van Namelus ook altijd erg goed, zit ook veel beweging altijd in stam van Roelofs. Maar dan ga je dubbel op Voltaire, wellicht niet zo handig.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:48

Ik denk nog altijd aan Mighty Magic, veel bloed en de nakomelingen die ik heb gezien waren uitermate bloederig en chique! En zijn moeder is ook een gave merrie!

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:27

haha, Adriana! Super hengst die!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:36

Zie je! Ik denk dat die qua wensen heel goed bij de TS past!

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:12

Adriana schreef:
Zie je! Ik denk dat die qua wensen heel goed bij de TS past!

behalve dat ie enkel met diepvries beschikbaar is en TS thuis wil insimineren ;)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:34

Ik heb je even een PB gestuurd

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:08

Bedankt voor alle tips en adviezen en wie weet heb ik er volgend jaar ook nog wat aan. Je weet nooit of je besmet raakt met het fok virus :+
Omdat ik het de eerste keer zeker simpel wilde houden voor mezelf heb ik voor Roven gekozen. Die staat in nederland en werd me door meerdere mensen aanbevolen. Had al wel een voorkeur voor deze hengst en ga het gewoon proberen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:09

gr_roos schreef:
Bedankt voor alle tips en adviezen en wie weet heb ik er volgend jaar ook nog wat aan. Je weet nooit of je besmet raakt met het fok virus :+
Omdat ik het de eerste keer zeker simpel wilde houden voor mezelf heb ik voor Roven gekozen. Die staat in nederland en werd me door meerdere mensen aanbevolen. Had al wel een voorkeur voor deze hengst en ga het gewoon proberen.

Leuke keuze ;) veel succes ermee!