Toiletteren Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mechelfan

Toiletteren Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:47

Is het normaal dat het haar op de kin en aan de onderkant van het hoofd weggehaald wordt bij een Fries?
Ik heb het zelf nooit gedaan en ben er geen voorstander van. Nu is bij mijn verzorgpaard al het haar op z'n kin weggehaald en op de onderkaak zeg maar. Ook z'n oren zijn uitgeschoren.
Dit vind ik niet normaal...het gaat hier om een veulen van een jaar.
De haren onder z'n kin gebruikt hij toch ook om te voelen, net als een kat z'n snorharen???

Joto

Re: Toiletteren Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:50

Ja ik haal ze ook weg. Bij de jonge paarden niet, veulens wel voor de keuring.
Oren, baard, benen, hoofd.
Ik laat alleen zo'n 2 cm van de voelsprieten zitten helemaal bij de veulens.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:00

friezen hoef je in preciepe niet te toileteren wat wel eens gedaan wordt is de baardharen weghalen en plukjes uit oren.
bij die van mij wordt hooguit zn baard/wimpers of snorharen afgeknipt als ze te lang worden
vooral de wimpers is niet fijn als die telkens onder je hoofdstel vastzitten

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:08

Verplaatst van VSW naar BKR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:12

Een ongetoiletteerde Fries met een Sinterklazenbaard op wedstrijd is toch geen gezicht..... en op een keuring al helemaal niet!!!
Mijn ruin heeft niet echt veel kaak, had van mij wat meer gemogen en als ik de baardharen laat zitten, valt dit des te meer op. Baard gaat er standaard altijd af, uitstekende haren die uit de oren groeien ook. Aan tastharen doe ik niks.
Ikke, ik weet niet waar jouw paard de ogen in zijn hoofd heeft zitten of wat voor hoofdstel je hebt maar het is godsonmogelijk dat een paard met de wimpers onder het hoofdstel komt te zitten en wimpers mag je nooit en te nimmer knippen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:14

Ik scheer de baard van mijn fries altijd af, vooral ook omdat het lastig is met het hoofdstel. Alle haren zitten er tussen en dat is niet fijn.
Veulens en paarden die naar de keuring gaan, worden vaak ook geschoren om hun vormen beter uit te laten komen.
Sommige veulens worden zelfs helemaal uit hun veulenvacht geschoren, omdat die vaak zo lang en bruin is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:21

Gelukkig zit mijn Fries altijd kort in het haar, ook in de winter, maar hij heeft wel een beetje baard enzo. Dat scheer ik er allemaal af. De hele keelgroeve houd ik kort, net zoals zijn benen. Tot aan de sokken scheer ik al het overtollige haar weg. Ook onder zijn buik en bij zijn billen.
Ook de oren scheer ik bij. Tijdens het wedstrijdseizoen scheer ik de oren helemaal uit. Dan loopt hij buiten met een orenmutsje op ;)
Ik heb een hekel aan overtollig haar, vind het ook geen gezicht.
Mijn Fries staat er altijd strak geschoren en geknipt bij :D

Oh, en ik scheer ook de kootholtes uit, zodat er zo min mogelijk broei in kan komen om mok te voorkomen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:23

ikke20 schreef:
vooral de wimpers is niet fijn als die telkens onder je hoofdstel vastzitten

?????
wimpers vast onder het hoofdstel?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:26

Nadita heb je ook foto's van je fries, ben heel benieuwd hoe je de kootholtes hebt uitgeschoren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:28

Wij scheren bij de veulens als ze er net zijn de baardharen eraf. Dit doen we zodat ze het vinden prikken als ze bij mams in de staart of manen gaan zitten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:29

Mechelfan schreef:
Is het normaal dat het haar op de kin en aan de onderkant van het hoofd weggehaald wordt bij een Fries?
Ik heb het zelf nooit gedaan en ben er geen voorstander van. Nu is bij mijn verzorgpaard al het haar op z'n kin weggehaald en op de onderkaak zeg maar. Ook z'n oren zijn uitgeschoren.
Dit vind ik niet normaal...het gaat hier om een veulen van een jaar.
De haren onder z'n kin gebruikt hij toch ook om te voelen, net als een kat z'n snorharen???

met een keuring word t vaak weggehaalt iig ;) heb ik nog moeten doen toen ik hielp op de fokkerij!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:29

verder moet je doen wat JIJ wilt;) niet wat anderen vinden:D

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:35

Ik denk dat ikke20 die voelsprieten boven de ogen bijknipt, ipv de wimpers zelf.....

Verder kan de beharing onder de kin ook gaan broeien waardoor er kans is op abcessen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:38

Ik haal bij mijn friesje de baardharen weg - langs de kaaklijn dus. Ik vind een Fries met baard geen gezicht, het is toch geen Tinker! Tastharen bij de neus en ogen laat ik wel zitten.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:39

Tja bij een tinker heb ik het ook wel eens weggehaald haha, vind het bij geen enkel dier een gezicht behalve shetlander..

Voelsprieten bij de ogen kort ik ook vaak wat in

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:41

ik bedoel aan de onderkant die voelsprieten ja die komen bij die van mij tussen het hoofdstel te zitten

verder een ongetoileteerde fries op wedstrijd kan makkelijk. kijk maar eens naar de topics in mn onderschrift. mijn fries worde dus zo goed als niet getoiletteerd en loopt toch wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:43

Ik zie graag een keurig getoiletteerd paard, Ikke20. Ik vind het zelf belangrijk dat die van mij echt tot in de puntjes verzorgd op wedstrijd gaat. En daar doe ik ook altijd mijn stinkende best voor.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:45

Amen sul!

Ik vind het zowiezo niks al die uitstekende haren, probeer ze elke maand toch wel bij te houden, en voor concour nog een x extra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:47

Oh ik doe dat ook hoor, en lange haren onder aan de buik worden ook gemaaid.
Onze bijna driejarige is nog niet onder het zadel beleerd, ben haar wel aan het betuigen en span haar af en toe eventjes in. Maar ook haar heb ik er tot in de puntjes verzorgd bij staan.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:49

_O- We konden wel eens op elkaar lijken Sul haha.

Inderdaad, buik haren gaan ook weg, lange haren voor bij de borst ook, en bij de billen ook.

Ik doe niet hele benen kaal scheren trouwens, ga met de haren mee, ik bedoel ga niet zo ver tot de benen grijs zijn dat vind ik geen gezicht, die mammoet benen vind ik helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:49

Ik heb een kruising fries en ook haar baard en oren en voelsprieten houdt ik netjes bij!

Soms wel met wat moeite :+ Maar het gebeurt wel! Vind het gewoon niet mooi, al dat haar overal :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:50

suleilitha schreef:
Ik zie graag een keurig getoiletteerd paard, Ikke20. Ik vind het zelf belangrijk dat die van mij echt tot in de puntjes verzorgd op wedstrijd gaat. En daar doe ik ook altijd mijn stinkende best voor.

mijn paard ziet eruit om door een ringetje te halen als we op wedstrijd gaan.
hoef hem alleen daarvoor niet te toiletteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:52

Nou, dan doe jij het toch niet, Ikke20 :D
Ik doe het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:53

Oh buikharen en borstharen, ook al zo herkenbaar! Hoe doen jullie dat eigenlijk precies?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:54

Lang leven scheermachine! :D Haha,

Ik haal daar scheerapparaat snel langs met de haren mee, en wat er niet af wil, brand ik weg met aansteker