Keuringsrapport, mening gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vniekje

Keuringsrapport, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 14:42

Ik twijfel er over om een paard te kopen, dit is het röntgenologische verslag. Wat vind je ervan?
Ik weet dat alles binnen de norm valt en het paard prok is goed gekeurd, maar ik het wel verstandig zo'n paard aan te schaffen voor de sport en fok?
Alles kan namelijk nét

Komt ie:
straabeen - hoefkatrol: LV 2 en RV 2
Kootgewrciht - arthrose: LV 2 en RV 2
Sesambeenderen: LV 2 en RV 2
Spronggewricht - spat: LA 1 en RA a

verder, Voorbenen:
hoefkatrol (straalbeen) rechts en links 2
sesambeentjes rechts en links 2
kogelarthrose rechts en links 1
Kogel-osteochondrose rechts en links A

Achterbenen:
sprong-spat rechts en links 1
sprong-osteochondrose rechts A en links B
knie-osteochondrose rechts A en links B
kogel-osteochondrose rechts en links A

Graag reageren als je hier ervaring mee hebt, want ik neem het wel serieus!

Jord

Re: Keuringsrapport, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:33

Waarom vindt je dat alles net kan, 1tjes en 2tjes is toch een keurig rapport? Er is bijna niet 1 paard wat met alleen 1tjes wordt goedgekeurd.
Die A's en B's waar staan die voor, is dat iets nieuws? Als dat een schaal t/m E is lijkt me dat ook netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:04

Vraag het aan de veearts, een klinische keuring is net zo belangrijk als een rontgenologische. 1 en 2 en A en B is prima.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:45

Bij osteochondrose moet is A-B acceptabel voor de knie en sprong en bij de kogel is eigenlijk alles goed, dus geen selectie. De schaal loopt tot E.
Ik laat hem nog klinisch keuren, lijkt mij inderdaad ook erg belangrijk.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:59

Is het een recent rapport? Het is zonder meer acceptabel. Wat vind je van het paard zelf? Bij twijfel niet inhalen...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:02

Hoe oud is het paard??

Het is namenlijk geen verkeerd rapport, maar asl ik 3-jarige, die nog niks gedaan heeft, tegen kom met allemaal 2-tjes, dan denkl ik er nog even extra over na.
Is het nou een 7 jarige die lekker aan het werk is geweest...
Dan is het al weer een heel ander verhaal...

Ennnn, niet iedere dierenarts beoordeeld foto's hetzelfde. De ene ziet het als een 2, de andere als een 3...

Dus ik zou het gewoon nog eens bij mn eigen DA laten zien, de foto's dus ook!
En die kun je geowon opvragen hoor!
Laatst bijgewerkt door Raja op 23-04-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:03

voor de fok zou ik deze merrie(?) niet kopen aangezien de OCD in de rechter sprong en knie

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:05

huh.... nee toch? anders kan ze nooit prok goed gekeurd zijn en ze zei zelf dat a b goed is ;)

en idd is gewoon een mooi rapport hoor
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 23-04-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:05

marjolein88 schreef:
voor de fok zou ik deze merrie(?) niet kopen aangezien de OCD in de rechter sprong en knie

Zijn er dan daadwerkelijk chipfragmenten gevonden met een A-B ???

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:10

Raja schreef:
marjolein88 schreef:

Zijn er dan daadwerkelijk chipfragmenten gevonden met een A-B ???

Bij A niet, maar bij B is het paard wel OCD Positief

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:13

Moet er dan niet bijstaan dat die aan-/afwezig zijn???

had laatst namenlijk ook rapport waar B stond, met de opmerking dat er geen fragmenten aanwezig zijn..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:15

ja en hoe kan dan het paard een PROK certificaat hebben?!?!?!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:18

Wat is de leeftijd van dit paard? Wat is er al mee gedaan en wat wil jij er precies mee gaan doen.
Uitbrengen in de sport en veulentjes fokken is een lastige (doch niet onmogelijke) combi.
Ben benieuwd!

Wat staat er onder aan het keuringsrapport? Voldoende? Hoe was het paard klinisch? Is er toen nog wat
geconstateerd?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:03

Dit valt allemaal nog netjes binnen de norm hoor!
Die B staat er niet voor dat ze OCD gevonden hebben, maar het gewricht net niet helemaal perfect glad was óf de lijntjes net niet helemaal recht óf er ergens een wat donkerder vlekje gevonden is....
Echter kan dit al zo lijken als de foto niet helemaal mooi genomen is.

Daarbij moet je voor ogen houden dat voor het Prok-certificaat de foto's zeer streng beoordeeld worden. Als het net niet helemaal strak en scherp is, krijg je al een 2tje of een B.
Dit paard is gewoon goedgekeurd en zou door iedere dierenarts op basis van die foto's gewoon goedgekeurd worden.
Klinisch is wellicht een ander verhaal, maar op de röntgenfoto's zou ik het niet over laten gaan...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:53

je kan ook alleen OC hebben is een afvlakking ! maar valt toch onder OCD

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:56

Dit paard is 100%..in zijn botten..maar nu de pezen nog en vooral de beweging wat het voornaamste is.
Want wanneer daar iets niet helemaal correct beweegt, rijd je net als met een motor van een auto toch de lagers eruit en dat is vaak het grote probleem van verzekerings- financieringsmaatschappijen die er beter aan deden een paard/pony te accepteren op wat kan ie, dan op wat er eventueel zou kunnen gebeuren.
Vandaar dat een statisch lopend paard meer risico is dan er een die zich los door het lichaam beweegt al hangt er een hele decadente fotoreportage aan..

Hoe kan het nu ??? Mijn paard had allemaal 1-tjes en toch krijg ik geen winstpunt ???? :(:) |(

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:40

nou marjolein ik weet niet bij welke dierenarts jij zit maar oc valt echt niet onder ocd! is gewoon weg iets heel anders.... merries met een prok certificaat KUNNEN een afvlakking hebben (alleen op de kogels toegestaan) maar mogen absoluut GEEN ocd hebben!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:32

hananya schreef:
Dit valt allemaal nog netjes binnen de norm hoor!
Die B staat er niet voor dat ze OCD gevonden hebben, maar het gewricht net niet helemaal perfect glad was óf de lijntjes net niet helemaal recht óf er ergens een wat donkerder vlekje gevonden is....
Echter kan dit al zo lijken als de foto niet helemaal mooi genomen is.

Daarbij moet je voor ogen houden dat voor het Prok-certificaat de foto's zeer streng beoordeeld worden. Als het net niet helemaal strak en scherp is, krijg je al een 2tje of een B.
Dit paard is gewoon goedgekeurd en zou door iedere dierenarts op basis van die foto's gewoon goedgekeurd worden.
Klinisch is wellicht een ander verhaal, maar op de röntgenfoto's zou ik het niet over laten gaan...

Ik sluit mij volledig bij jou verhaal aan, puur op basis van de uitslag welke de TS omschrijft zou ik het paard niet laten staan.

Verder ben ik het met sportfokker eens, wat zijn de overige aspecten (spreekt het paard je aan, hoe is deze klinisch). Bij twijfel nooit doen. Anders zou ik er gewoon voor gaan.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:06

marjolein88 schreef:
je kan ook alleen OC hebben is een afvlakking ! maar valt toch onder OCD

Da's niet helemaal waar. OCD kan wel veroorzaakt worden door een ernstige vorm van OC.
OC (Osteochondrose) houdt in dat er (in meer of mindere mate) slijtage is van het kraakbeen.
Ik welke mate dit voorkomt wordt aangegeven door de A t/m E

Wanneer dit in ernstige mate aanwezig is, kan het kraakbeen zover afgesleten zijn dat er op sommige plekken geen kraakbeen meer om het bot heen zit. Dan kan er zoveel wrijving ontstaan waardoor botsplinters vrij kunnen komen. Pas wanneer er botsplinters loskomen, kun je spreken over OCD.

Maar ik zou bij een eventuele aankoop zeker een gedegen klinische keuring laten doen. Op röntgenfoto's alleen kun je niet rijden... ;)

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:09

vind t rapport er goed uitzien, maar ben ook benieuwd naar de leeftijd van dit paard.
En ben ook benieuwd hoe oud dit rapport is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:20

Hoe oud is het keurrapport?
Als het door verkopende partij is gedaan, zou ik zelf nogmaals de foto's laten maken, beginnende bij de 2-tjes en de B-tjes ;)

Nooit vertrouwen op de mooie blauwe ogen van de verkoper als het om keuren gaat.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:24

rapport is prima. daar zou ik mij niet druk om maken.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:31

Een rapport met 1tjes en 2tjes is gewoon hartstikke netjes hoor! Niks aan de hand lijkt me zo. Kijk ook vooral naar het paard zelf. Is ze hard op de benen? Beweegt ze correct (draait niet in de sprong etc)? Daar kun je ook al veel aan beoordelen. Als dat allemaal goed lijkt, en met dit rapport erbij is dat paard prima voor de sport en fokkerij.

Uiteindelijk blijft een keuring altijd een moment opname, het is nooit een garantie voor een 100% gezond paard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:38

Ik vraag me af wat de bedoeling was van de TS...Was het interessant doen, duimzuigerij of iemand zijn/haar paard onderuit halen of kreeg ze de financiering niet rond ??..
We zien niets meer van de TS.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:16

OC blijft ook over als er een OCD operatief verwijderd is op jonge leeftijd...