[TI] preventief smeren tegen mok ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

preventief smeren tegen mok ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:37

de vraag ??

smeren jullie preventief iets in de kootholte tegen mok ?

of hebben jullie andere manieren om mok tegen te gaan ?

M.V.G mandy

Puchje

Re: preventief smeren tegen mok ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:33

Suikers en eiwitten reduceren :)
Mok komt (deels) van binnenuit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:56

Neeeeej, niet smeren!

Mok komt inderdaad voor het grootste deel van binnenuit, door overgevoeligheid voor suikers, daardoor krijgen ze uitslag (net zoals ik rode vlekken krijg van chocolade :Y) ) en die geïrriteerde huid in de kootholtes gaat dan door verdere irritatie van buitenaf open en er komen korstjes op.
Dus gewoon zorgen dat je paard gezond is, weinig suikers en veel oud hooi voeren, en vooral niet gaan scheren, knippen, kammen, plukken of smeren, en niet te vaak wassen. Dat werkt het allerbeste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 00:17

Ik spuit bij nat weer de kootholtes in met equistar, door de siliconen worden de kootholtes vochtwerend.
Werkt super :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 02:08

En toch heb ik er een andere ervaring mee.
De mok problemen of te wel de jeuk in de sokken komt alleen maar voor bij de uit Engeland geimporteerde Tinkers.

Mijn eigen fok heeft er geen last van.
Allemaal krijgen ze het zelfde voer.
Kuilgras, goed hooi en minimaal 1kg granenmix van Hypostar met een kwartje linamx.
De drachtige en zogende merries in de laatste maanden 2 kg merrie brok er extra bij.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:57

die ervaring heb ik zelf ook Ariebren met mijn eigen paarden.. Alleen Bonita jeukt haar sokken (heeft ook korstjes af en toe, vooral in de winter), Boyan en Bries niet.

Hier preventie door middel van voerschema:

laten grazen op onbemeste weide, hooi en kuil van naastgelegen weides, goed stro.

Bonita krijgt een handje granenmix (van Havens) omdat daar veel minder melasse inzit met een handje gras/lucerne persbrok van de plaatselijke voerfabriek, zodat ik exact weet wat erin zit en dat is gras en lucerne zonder melasse en/of olie. Bries en Boyan krijgen nu nog Pavo Podo grow, beide 2 kilo per dag omdat ze nog flink in de groei zijn. Alle paarden krijgen in de winter een flinke scheut lijnzaadolie over het voer heen.

Bij warmbloeden kun je ter preventie zonnebrandcreme in de kootholtes smeren bij de witte benen, want hun korstjes zijn vaak veroorzaakt door ordinaire zonnebrand.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:50

Chayenne (geïmporteerd uit Belgie, zou dat het zijn?) had laatst ook mok / rasp. Is na 1 behandeling met zwavel wel weggetrokken.

Blondie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:02

Ariebren schreef:
En toch heb ik er een andere ervaring mee.
De mok problemen of te wel de jeuk in de sokken komt alleen maar voor bij de uit Engeland geimporteerde Tinkers.

Dat kan idd waar zijn. mijn geimporteerde merrie heeft het ook en haar veulens hebben dit niet. Waar zou dit toch aan liggen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:15

ik denk andere voeding?
dacht dat ze in engeland veel soberder gevoerd werden als hier.
samenstelling van de grond zal ook anders zijn waardoor er misschien meer /minder hoeveelheden van bepaalde vitamines in zitten.

wij hebben vier tinkers op stal en nooit last van mok ondanks dat ze winterdag flink in de blubber rondstampen.
ze hebben wel es jeuk in de sokken,maar dat zijn geen beestjes,maar gewoon zand wat gaat kriebelen, en ach wij hebben ook wel es jeuk op het hoofd toch ;)