Merrie misschien laten dekken info gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Merrie misschien laten dekken info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:31

Ik zit er stilletjes aan al een poos (lees 1 jaar) aan te denken om mijn merrie eens te laten dekken, maaar waar ik nog helemaal niet allemaal aan gedacht heb is wat er allemaal bij komt kijken ;) vandaag dat ik een topic open waar ik graag wat adviezen zou willen krijgen.

hoe het gaat na de dekking met de dracht
tot wanneer kun je je merrie rijden?
Hoelang moet je wachten tot je weer kunt rijden
hoelang hou je het veulen bij de moeder
wat moet je extra bijvoeren

ik heb al wel dingen gelezen maar staan veel tegenstijdige verhalen overal en ik wil een goede afweging maken of ik mn merrie wel of niet wil laten dekken.

piewie

Re: Merrie misschien laten dekken info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:33

even een stipje ben ook benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:37

Van de dracht merk je in de eerste maanden na de dekking weinig, hoewel het voorkomt dat sommige paarden humeuriger zijn dan normaal. Van de hengstigheid ben je natuurlijk wel af.
Hoelang je kunt rijden, hangt geheel van de merrie af, daar is vooraf geen zinnig woord over te zeggen. Je hebt paarden waar je een week van te voren nog gewoon op kunt rijden, en je hebt paarden die het een paar maanden voor de uitgerekende datum al erg zwaar hebben met de dracht zelf, en dan is een ruiter er nog bovenop echt niet slim.
Een veulen moet je er toch wel een maand of vijf bij laten lopen, en kwa voer hoef je niet veel te veranderen, alleen moet je er rekening mee houden dat een merrie na de bevalling wel wat extra's kan gebruiken omdat de melkgift ook op gang moet komen plus dat het veulen van de melk moet leven, natuurlijk.
Dan, wat doe je nadat het veulen is gespeend? In de opfok, of heb je er een ander adres voor?
Tot slot, veeartskosten, stamboekkosten, de hele rattaplan. Wordt de lak niet duurder dan de brief?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 12:45

Ik rij alleen recreatief met mijn merrie dus eerder stoppen is opzich niet zo'n probleem wij zijn ook dol op wandelen ;)

oke, ik had gerekend tot 6 maand bij de moeder laten dat komt prima uit zodat ze lekker het land op kunnen.

Meer of ander voer zou ook geen probleem zijn

Tja het veulen zal ik denk ik niet kunnen houden maar goed daar denken we nog overna (het is overigens niet zo dat ik ala minuut mijn merrie zou willen laten dekken) dus een jaartje wachten kan opzich ook nog prima ik wil er gewoon eerst heel goed overnadenken of het allemaal reeel is.

Veearts kosten is ook geen probleem, tja stamboek ik zit eraan te denken dr dan te laten dekken door een fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:56

Een Fjord laten dekken door een Fries????????
Ik denk dat je voor minder geld dan het dekgeld en de rest van de kosten beter een of ander kruisinkje kan gaan kopen dan.....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:01

Tijdens de dracht ben ik mijn merrie merriebrok gaan voeren :j inmiddels loopt het kleine ding er naast, staat ze 24/7 op een kale wei en krijgt ze kuilgras en merriebrok..met 2 weken gaat ze naar een volle groene wei en hopen we het zonder extra af te kunnen :)

Het is leuk hoor zo'n kleine maar hou er rekening mee dat er ook dingen mis kunnen gaan...fokken is gokken en soms verlies je meer dan je lief is!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:05

Suleilitiha het is allemaal nog niet zeker hoor ;)
mijn buren hebben een hele mooie friese hengst met veel behang echt een prachtdier om te zien.

en het veulen willen we misschien zelf houden

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:04

Als je nu al weet dat je het veulen niet kunt houden moet je commercieel gaan fokken anders raak je het veulen aan de straatstenen nog niet kwijt!! Ik weet niet wat voor een merrie je hebt maar ik geloof een Fjord gelezen te hebben. En dan dekken bij een Fries als ik het goed heb? Ik denk dat je daar beter niet aan kunt beginnen maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. De onkosten van veulens zijn gelijk.
Of je nou een raszuivere hebt of een kruising.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:41

Ik zou eerst maar eens bepalen of je het veulen zelf wel wil of kan houden. Indien dat niet het geval is, zou ik nog maar eens heel diep nadenken over het laten dekken van je merrie.
Kruisingen 'fokken' voor de verkoop is - al helemaal in deze tijden - eerder vermeerderen voor de slacht.

De Fries in kwestie is geen ggk dekhengst neem ik aan?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 02:03

-> KS

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:48

Je kunt natuurlijk bijvoeren, zodat ze wat reservestoffen heeft. Een veulen moet (dacht ik) 4 tot 6 maanden bij zn moeder blijven, en dan afgespeend worden. ZEKER DOEN!!!! Ik heb een leasepaard gehad waarbij dit niet is gebeurd. Deze is verkocht en daardoor gescheiden van zijn moeder, hij is nu heel ziek, de DA denkt door het verdriet. (hij heeft ruim 7 jaar onafscheidelijk van zn moeder gestaan)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:23

Ik zou inderdaad als je een veulen wilt fokken en je weet niet zeker of je het wel kan of wilt houden het door een andere fjord laten dekken zodat je een fjord kunt verkopen (die zijn ook wel gewillig) want een kruising is over het algemeen wel gewild maar dan meer rijpaard gericht dit soort paarden gaat meestal naar een manege en daar hebben ze het ook wel goed maar toch neem aan dat je een ander doe voor ogen hebt als je het verkoopt.

Ik vind die reactie van je fokt zo'n veulen voor de slacht een beetje raar. Zo'n paard is in de manege meestal wel gewild omdat ze over het algemeen nog al mak zullen zijn en in een manege willen ze graag makke paarden waar je iedereen op kan zetten. Dus naar de slacht gaan ze meestal niet hoor ik hoor die opmerking wel vaker en als je dan kijkt in de manege stallen zie je over het algemeen wel zo'n kruising staan dat je zegt wat zou dat nou toch kunnen zijn?

Als je het veulen houd zou ik eens met de dierenarts overleggen of het wel verstanig is om je fjord (die over het algemeen wel aardig klein zijn 1.40m tot 1.48m) te laten dekken door een fries die zijn namelijk niet heel klein geschapen.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:30

ik vind die opmerking van een paard voor de slacht fokken ook heel raar :') heb zelf ook een topic geopend met advies voor mijn merrie laten dekken. nou de mensen vervloekten me gewoon := er zijn altijd nog mensen die een gezelschapspony zoeken, in het ergste geval (als niemand anders hem wil hebben) zou hij naar zo'n adres kunnen toch. papieren zeggen ook niet alles. ik ken een pony, zonder papieren, waarschijnlijk een kruising. dat is een geweldige sportpony en wordt zelfs tussen de paarden nog altijd eerste!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:30

SecretLIN schreef:
Suleilitiha het is allemaal nog niet zeker hoor ;)
mijn buren hebben een hele mooie friese hengst met veel behang echt een prachtdier om te zien.

en het veulen willen we misschien zelf houden

Leuk een fries, wij hebben haffie, fries gehad, we hebben haar wel verkocht want hebben er genoeg maar ze staat bijeen goede vriend, het is zon plaatje om te zien, heel bijzonder.

Als je het veulentje zelf wil houden maakt het niet zoveel uit maar anders houdt er rekening mee dat er echt een ontzettend overschot aan paarden is en de kans dat je veulen dan in de handel en meschien in verkeerde handen valt erg groot is, zoiets zou ook niet eerlijk zijn toch?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:19

Magiccc schreef:
ik vind die opmerking van een paard voor de slacht fokken ook heel raar :') heb zelf ook een topic geopend met advies voor mijn merrie laten dekken. nou de mensen vervloekten me gewoon := er zijn altijd nog mensen die een gezelschapspony zoeken, in het ergste geval (als niemand anders hem wil hebben) zou hij naar zo'n adres kunnen toch. papieren zeggen ook niet alles. ik ken een pony, zonder papieren, waarschijnlijk een kruising. dat is een geweldige sportpony en wordt zelfs tussen de paarden nog altijd eerste!

Er zijn altijd wel pony's zonder papier die het goed doen in de sport, maar dat moet je er ook eerst uit krijgen, het staat niet op zijn voorhoofd geschreven. Feit blijft dat er, zeker in deze tijden niet zoveel mensen zitten te wachten op een kruising veulen. Want je kunt er de komende 3 jaar vrijwel niets mee, en er zijn zat paarden met papier te koop voor hetzelfde bedrag wat dit dier je aan aanschaf- en opfokkosten gaat kosten. Ik vind dat je iemand daar best op mag wijzen.

Veel mensen hebben een heel romantisch beeld van het fokken met een eigen merrie. Ik zie hier soms echt de gekste dingen voorbij komen. Van het veulen verkopen met dikke winst tot hun gefokte paard dat met half papier ggk dekhengst kan worden...

Ik zou het oprecht sneu vinden, als TS met al haar goede bedoelingen daar pas achter zou komen als het te laat is.

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:23

Ik heb een fjord x fries, echt een prachtpaardje, en een heel goed karakter, ik snap niet waarom je je fjord niet zou laten dekken door een fries.
Voor ik m'n paardje had stond ze eerst nog te koop, en er hadden al zeker 5 mensen gebeld om het te kopen, maar wij waren ze gelukkig voor :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:27

ik heb 3 maanden voor de bevalling niet kunnen rijden en 2 maanden daarna ook niet. Ze heeft iets van 5 a 6 maanden stil gestaan uiteindelijk...

FJ waarom je je fjort niet zou laten dekken door een fries?? omdat dat vern euking is van een ras waar zo veel fokkers hun best op doen... Iedioterie natuurlijk om er dan weer een papierloos veulen te fokken...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:08

Oud topic en daarom een slotje.