[TI] lichamelijke bemerkingen bij tinkers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

lichamelijke bemerkingen bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 18:43

ik heb van de week een tinkerveulentje gekocht en ben nu eigenlijk benieuwd of een tinker nog specifiele dingen heeft die standaard is voor een tinker qua gezondheid. ik kwam hier al wat tegen van slepen met achterbenen. ik ben benieuwd of ze ook gevoelig zijn voor bijv hoefbevangenheid? en andere lichamelijke ongemakken?

siskeh

Re: lichamelijke bemerkingen bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:44

voor zover ik weet zijn ze gevoelig voor insuline resistentie, en iets met leverproblemen...
maar eigenlijks weet ik het niet zeker..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:46

Pas bij Tinkers op met ruwe eiwitten en suikers.
Voer ze zo sober mogelijk, geen kuil (teveel eiwitten), geen brok, maar bijvoorbeeld muesli zonder melasse. Geef ze droog, grof hooi van de eerste snede. Hou de raspbultjes thv de pijpbenen in de gaten en een harde manenkam of bobbels op de billen. Dit zijn vet- en suikerreserves.
Ik ben heel erg voor natuurlijk bekappen om de hoef zo hard mogelijk te houden, zodat ze geen ijzers nodig hebben.
Verder zijn het hele harde paarden die behoorlijk wat kunnen hebben. Veel succes en plezier met Aidan!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:49

Hoefbevangenheid niet. De een krijgt mok en de ander niet. Niet te rijk krachtvoer geven maar goed en veel hooi. Slepen met de achterbenen komt vaak ook doordat ze niet van achteruit gereden worden. Maar dat is met een veulen nog lang niet aan de orde ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:36

Een tinkerveulen heeft mijn inziens wel gewoon zijn voer nodig tijdens de groei, dus ga hem niet te schraal zetten in de groeiperiode!

Hier krijgen de jonkies gewoon kuil/hooi/veulenbrok in de winterperiode. In de zomer 24/7 op het land.

Verder heb ik nog niet meegemaakt dat de tinker meer gevallen van een bepaalde afwijking vertoont dan andere rassen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:46

Klopt wat Leonoor zegt.
Van de duizenden tinkers in Nederland die niets mankeren worden hier op Bokt de probleem gevallen behandeld van misschien 10 ??? tinkers.

Zorg voor een goede ontworming en een goede voeding.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:49

Wat je bij veel tinkers ook nog ziet, zijn mijten wat vaak verward wordt met mok...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:04

lonneke schreef:
ik heb van de week een tinkerveulentje gekocht

Dat was gewoon pas gisteren nog hoor ;)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:10

Mijn mond valt open van verbazing en toch ook onbegrip. Ik wens jou een allerprettigst en fijn leven hoor...begrijp me niet verkeerd...maar heb je nu ALWEER!!!!! een dier aangeschaft?????????

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:16

Dit soort dingen check je toch van tevoren als je een bepaalt ras/paard koopt.

Ik hoop iig dat je dit paard wel kan houden. Dat je het bij verzorgpaarden ging houden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:24

Ik ga mee met Tellie, het is niet slim een bepaald ras aan te schaffen als je er nog niks van af weet, je had van te voren even wat research moeten doen, lijkt me.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:34

Je vraagt of ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.... Ja :j
Maar welk paard niet?

Elke tinker is anders, net als dat elke fries of quarter anders is.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:40

suleilitha schreef:
Ik ga mee met Tellie, het is niet slim een bepaald ras aan te schaffen als je er nog niks van af weet, je had van te voren even wat research moeten doen, lijkt me.

ik vraag me af wanneer dit gezeik nu eens ophoud. ik stel hier gewoon een vraag, ik heb voldoende ervaring met ziektes van paarden alleen zijn sommige rassen gewoon wat gevoeliger voor sommige dingen. ik wil dat dit topic niet verpest word door negatief commentaar, ik stel alleen een (wijze) vraag en meer niet. dus verder commentaar graag per pb.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:44

Sorry, maar dit is geen gezeik. Dit is een serieus antwoord hoor. Het is toch logisch dat je van tevoren research doet? :=

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:45

Gelukkig is het een open forum en mag men ook iets anders schrijven dan dat je wenst te lezen. En ook in de berichten die geplaatst zijn kun je lezen dat er gewoon adviezen zijn gegeven.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:54

djuno schreef:
Mijn mond valt open van verbazing en toch ook onbegrip. Ik wens jou een allerprettigst en fijn leven hoor...begrijp me niet verkeerd...maar heb je nu ALWEER!!!!! een dier aangeschaft?????????

Inderdaad. :x
Pas op dat je geen dreig pbtjes krijgt van Lonneke omdat je een 'negatief' bericht heb geplaatst...

Ik vind het echt onverantwoord dat ze nu weer een tinker gekocht heeft. Daarbij bewijst dit topic wel weer dat ze zich onvoldoende heeft voorbereid....

:n :n :n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:21

Slotje voor overleg.