risico of niet.. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

risico of niet.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:39

hejj..

ik weet niet of het hier goed staat, zo niet sorry daarvoor..

ik heb een merrie van 5 en half jaar oud..
haar afstammeling is: http://i143.photobucket.com/albums/r158 ... meling.jpg
ze heeft vanaf haar 3e erges gestaan waar ze veel kreupel was vaak ontstoken been (bleek later dat dat kwam doordat ze door haar dominatheid veel vocht en klappen terug kreeg).
ze heeft 1 jaar terug een hele licht peesblessure gehad doordat ze tegen de staldeur stond te slaan.
ze is wat gevoelig op haar benen. (hiermee bedoel ik dat ik haar niet ineens van de ene op de andere dag in een stal kan zetten als ze gewent is om halve dagen op de wei te staan. zulke dingen.. )
ze heeft erg veel karakter gekregen van zeoliet en is dus niet de makkelijkste met rijden.

zou ik van haar een veulen kunnen fokken zonder risico.. ?
wat is jullie mening doorover.

Anoniem

Re: risico of niet.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:51

Hangt er van af wat je met het veulen wilt, lijkt me en verder zou ik de merrie laten keuren om te zien of het beenprobleem iets is wat erfelijk kan zijn. Zo ja, niet dekken. Zo nee, dan kun je het overwegen. En hou er rekening mee dat ze al gevoelig op de benen is, zoals je zelf zegt en dit zal alleen maar erger worden als ze tijdens de dracht zwaarder en zwaarder gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:10

Veulens fokken is nooit zonder risico.

Een fokmerrie is een fokmerrie omdat ze interessant is qua kwaliteit of prestaties en een goede gezondheid en karakter heeft (want dat vererft ook door).
Een paard wordt geen fokmerrie omdat je er verder niks mee kan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 05:55

-> KS

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:32

Pezen en banden hebben extra te lijden tijdens de dracht. Zeker bij merries die daar al gevoelig voor zijn, is een dracht (met alle hormonale veranderingen + de fysieke belasting) dus een risico. Als je geluk hebt maakt het niets uit, als je pech hebt is je paard verder onbruikbaar voor de sport.

Verder heel erg eens met Sul en Janne 19.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:09

[***] schreef:
Veulens fokken is nooit zonder risico.

Een fokmerrie is een fokmerrie omdat ze interessant is qua kwaliteit of prestaties en een goede gezondheid en karakter heeft (want dat vererft ook door).
Een paard wordt geen fokmerrie omdat je er verder niks mee kan.

Dat vind ik nu heel mooi gezegd. Mensen die zomaar met een paard beginnen te fokken, zijn geen fokkers maar vermeerderaars.

Kendra schreef:
Pezen en banden hebben extra te lijden tijdens de dracht. Zeker bij merries die daar al gevoelig voor zijn, is een dracht (met alle hormonale veranderingen + de fysieke belasting) dus een risico. Als je geluk hebt maakt het niets uit, als je pech hebt is je paard verder onbruikbaar voor de sport.

Verder heel erg eens met Sul en Janne 19.

Juist Kendra, flap de belasting van de dracht voor een merrie niet uit. Ik spreek uit ervaring (zowel als moeder :D als met mijn eigen merrie)
De laatste weken zijn voor een merrie met peesklachten erg zwaar.
Ik zou nog eens goed overwegen of de merrie de moeite waard is om mee te fokken. Zo ja, dan zou ik eens bekijken of het lichamelijk wel kan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:46

ik ben zowieso dan wel natuurlijk eerst van plan om met de veearts te overleggen.
ik weet waar ik aan begin en ook waarom..!!
peesklachten heeft ze niet zo zeer.. ze heeft paar jaar terug een lichte peesblessure gehad (ontstoken pees) daarna nooit meer last gehad van een pees.
ze is meer gevoelig op der benen kwa vechten met andere paarden en ineens een verandering wat erg groot is kwa op stal staan. ( ze is erg nerveus en word dan nogal gek waardoor ze zichzelf bezeerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:49

Dat nerveuze karakter kan ze ook weer overbrengen op een eventuele nakomeling, heb je daar al over nagedacht? Grote kans dat er ook een veulen uitrolt wat een neurootje wordt. Hiermee doel ik er overigens niet op dat dit gedrag erfelijk is maar een veulen brengt toch doorgaans het eerste halfjaar bij de merrie door en gedrag nemen ze dan ook gewoon over van moeders.