friesiszwart schreef:ik zou een friese merrie met een goede afstamming niet laten dekken door een arabofriese hengst. Sonde van de merrielijk en vooral van het papier.
Sorry hoor maar dit vind ik reinste onzin. Een zeer goede Friese merrie is net de basis van een goede arabo-fries. De keuze om te dekken met een arabo-hengst of een friese hengst hangt af van wat je wil bereiken met uw veulen. Dit laatste geld dan nog eens tussen de diverse hengsten onderling want elke hengst heeft zijn specifieke eigenschappen mee.
Het paardje is nu 1 jaar tegen tegen dat het volwassen genoeg is om gedekt te worden zijn er al een heleboel nieuwe hengsten beschikbaar dan heden dus veel te vroeg om enig advies te geven of te oordelen welke hengst een meerwaarde kan bieden voor uw merrie.
Ervaringen zijn subjectieve feiten, de ene is supergelukkig met een arabo-fries en de ander vind het maar niets. Ik heb positieve ervaringen in mijn profiel kan je link vinden naar een filmpje van onze arabo-fries. Mijn persoonlijke ervaring is dat arabo-fries een verruiming van de gangen geeft. Als ik kijk naar de merrie waaruit de mijne komt had deze zeer hoge gangen met mooi showgehalte, terwijl het veulen ruimere economische gangen kreeg. Tevens zal je ifv de hengst veelal een lichter gebouwd paard krijgen. Maar dit alles is zoals gezegd subjectief en je hebt nog enkele jaren de tijd om deze keuze te maken. Ik zou volg de keuringen de komende jaren op ...