Ontsmetten navelstreng

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

okeee

Ontsmetten navelstreng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:44

Waarmee ontsmetten jullie de navelstreng van je pasgeboren veulen?

Er wordt in de boeken gesproken over iodium tictuur 2%.
Kan het ook met gewone betadine? dat is toch ook jodium ?
Of hebben jullie iets anders dat jullie gebruiken?

Of ontsmetten jullie de navelstreng niet van de pas geboren veulens??

Alvast bedankt voor jullie reacties

fjordnina

Re: Ontsmetten navelstreng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:11

Ik heb er nog nooit wat aan gedaan. Nooit iets aan de hand geweest. Vind het altijd een beetje betuttelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:32

fjordnina schreef:
Ik heb er nog nooit wat aan gedaan. Nooit iets aan de hand geweest. Vind het altijd een beetje betuttelen.

Betuttelen? Het kan gevaarlijke infecties teweeg brengen!!

Ik doe het zelf altijd met jodium. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:58

Wel doen....baat het niet, schaadt het niet. Als er wel bacteriën binnenkomen ben je nog niet klaar. Gewoon een flinke scheut jodium er over (worden ze wakker van...).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:02

Betadine kan prima (betadine is merknaam en verkoopt ook shampoo etc. dus wel de goede betadine jodium erop gooien en niet de shampoo ;) , maar dat had je al gelezen op het flesje neem ik aan.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:04

jodium of blauwsel....als er bacterieen binnendringen kan het verstrekkende gevolgen hebben voor je veulen.....zeker als het dier geen of onvoldoende biest heeft gehad....dat weet je niet van tevoren...
Chronisch ontstoken gewrichten kunnen ze ervan krijgen,als er een slechte bacterie naar binnen dringt,dan is het einde verhaal voor een veulen....
Meestal hebben ze gewoon goede weerstand tegen bacterieen omdat ze genoeg biest hebben gehad.....maar je weet nooit

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 23:18

Bedankt voor jullie reacties.

Gewone betadine tinctuur heb ik in huis. Ik zal nog ff goed naar de houdbaarheids datum kijken. en anders haal ik van de week nog even een nieuw flesje. Voor alle zeker heid natuurlijk want ik wil geen ellende.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 23:26

Hebben jullie verder nog adviezen wat ik in huis moet halen?
Is het bijv. echt nodig om een navelklem te hebben?
Van de fokkers hier in de buurt hoor ik dat al die poespas niet nodig is. Maar het is zo 'banketstaaf' als je midden in de nacht zonder staat.
Ik heb een geboorte alarm en camera's in de stal. welke ik vanuit mijn bed kan volgen. De merrie staat bij huis en ik heb iemand die ik kan bellen als de merrie met veulenen begint.
Hij heeft zelf al vele veulens gefokt.
Merrie heeft wel al eerder veulen gehad.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:59

Stel... je mist de geboorte van het veulentje en de navel is al helemaal ingedroogt wanneer je hem/haar ontdekt. Doe je dan alsnog jodium erop?
De DA heeft dat vorig jaar bij mijn veulen wel gedaan, terwijl ik zoiets had, van het is al ingedroogd en dus afgesloten.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:29

Ik gebruik altijd Betadine ook als ik er wat later bij ben (zoals 2 jaar geleden), ik ontsmet altijd.
Het is al heel lang geleden maar ik herinner me nog wel dat het shetlandveulen van een kennis hier in het dorp op de navel bacteriën binnenkreeg, een ontsteking ontwikkelde en daarna leewater o.i.d. ontwikkelde en binnen enkele dagen dood was.
Ontsmetten dus!!
En die "Boerkes"links laten liggen.... (heeft me ook al eens een pony gekost met naar "boerkes" luisteren)

Succes Okeeee!

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:38

De navelstreng soppen in een glaasje Betadine of Dettol.
Zo kun je optimaal ontsmetten.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:58

De betadine zalf, zou dat ook werken?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:51

Martina67 schreef:
Ik gebruik altijd Betadine ook als ik er wat later bij ben (zoals 2 jaar geleden), ik ontsmet altijd.
Het is al heel lang geleden maar ik herinner me nog wel dat het shetlandveulen van een kennis hier in het dorp op de navel bacteriën binnenkreeg, een ontsteking ontwikkelde en daarna leewater o.i.d. ontwikkelde en binnen enkele dagen dood was.
Ontsmetten dus!!
En die "Boerkes"links laten liggen.... (heeft me ook al eens een pony gekost met naar "boerkes" luisteren)

Succes Okeeee!

Niet alle ''boerkes'' denken zo makkelijk mijn ''boerke'' mijn man dus kwam gelijk met een fles aan en zei goed ontsmetten die handel want je weet maar nooit.

Het kan soms dicht lijken maar dan hoeft het ook niet dicht te zijn en iets er op kan nooit kwaad.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:54

Wij hebben een flesje betadine oplossing gehaald.
Een paar druppels toegevoegd aan wat water (was anders te sterk voor het veulen) en daarmee ontsmet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:20

okeee schreef:
Van de fokkers hier in de buurt hoor ik dat al die poespas niet nodig is.

k Weet niet wat voor fokkers dat zijn, schaar me daar zelf ook onder namelijk
Juist die mensen zijn in dit soort simpele dingen wel heel consequent.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat jij je druk maakt over van alles en nog wat, wat zij gewoon in huis hebben. Wij hebben al jaren paarden en schapen - dus er is hier standaard een hele uitrusting van ontsmettingsmiddelen en andere spullen die je nodig kunt hebben.
Er staan in andere topics complete uitrustingen, met alles wat je nodig zou kunnen hebben.
Daar kun je in ieder geval even kijken.
Het belangrijkste is echter dat je er zelf bij bent voor als er wat mis gaat en dat je het telefoonnummer van de dierenarts bij de hand hebt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:36

Zalf lijkt mij niet handig omdat daar vanalles aan gaat plakken. Daarom heb ik vorig jaar de navel nog niet ontsmet met betadine/jodium aangezien het al helemaal ingedroogt was en je het dan weer nat gaat maken? Waardoor er makkelijker vuil aan blijft plakken... Dus wat is verstandig?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:20

Betadine droogt uit en ontsmet, dus ook als het al opgedroogd eruit zie zou ik het doen.
Betadine oplossing is kant en klaar dus niet verdunnen.
En ook geen zalf of acederm gebruiken die houden de wond juist soepel en droogt het dus niet uit.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 22:13

Allemaal bedankt voor de reacties
ik heb even nieuwe betadine in huis gehaald en nu is het wachten op het veulen....
ze is 4 mei uitgerekend, ze loopt alleen al ruim 2 weken met een volle uiter dus denk niet dat ze die 4 mei gaat halen. even afwachten dus.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:26

Is er al wat verandert ten opzichte van gisteravond?
Trouwens wel spannend zo dichtbij!!!

En over het ontsmetten, ik zou altijd voor de zekerheid ontsmetten, je weet maar nooit!!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:43

Ik gebruik altijd betadine of acederm, en het werkt altijd goed. En zou het zeker aan raden te ontsmetten! Als er een infectie bijkomt ben je nog veel verder van huis. Veel succes straks met de geboorte van je veulen.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:50

Ons veulen is geboren hoor!!
Het is een prachtig mooi groot merrie veulen.
een vosje met achter 2 witte sokjes en een klein kolletje

zie andere topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1104829

Ik heb nog een vraag, hoeveel keer ontsmetten jullie de navelstreng?? is dat eenmalig? of doen jullie het net zolang tot dat het navelstrengetje eraf valt??
Ik heb het nu vrijdag avond gelijk gedaan en zaterdagavond.