drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrien1

drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:19

hey ik heb nu zo'n 4,5 maanden een superliefe merrie die gister ( 16-04 ) 16 is geworden en ik vroeg me af tot welke leeftijd merries veulens kunnen krijgen
m.v.g merrien1

Bloempotje

Re: drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:39

Dat is verschillend, je zou het beste even ook aan je DA kunnen vragen. Ook of het nog kan vanwege de baarmoeder enzo. En heeft ze al ooit eerder veulens gehad enzo :)? Dat maakt het natuurlijk ook weer anders. Ik zag pas nog een paard van 23 dat een veulentje had gekregen ;).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:20

het verschilt per merrie, zou zeker eerst de DA erbij halen dan kan die de baarmoeder scannen. als die vol zit met kiestes wordt de kans op drachtig worden veel kleiner. kost niet zo heel veel en scheelt je een hoop geld als je elke keer een hensgt moet betalen en het lukt niet.

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:25

een merrie van mij was 16 toen ze voor de allereerste keer een veulen kreeg...ging prima! Zo maar drachtig...ik dacht dat ze te oud zou zijn...volgens de DA was dat totaal geen punt! Ze is eerst ook niet gescand of zo..ik heb haar door mijn eigen DA laten insemineren zodat ze niet van huis hoefde te gaan dus ook geen stress of ziektes daarvan kreeg...lekker in eigen omgeving...ze is nu inmiddels overleden op 30 jarige leeftijd en ze heeft in totaal 2 veulens bij mij gehad zonder enig probleem...dus als je graag een veulentje bij je merrie wil zou ik zeggen : DOEN!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:39

Tot heel oud, hier is een oud nieuwsartikel van een pony die op haar 37ste nog een veulen kreeg: [VN] 37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Maar uiteraard zal het net zoals bij mensen zijn, hoe meer op leeftijd hoe meer kans op risico's, zeker als ze nog nooit eerder een veulen hebben gehad, al zal je daar met je dierenarts voor moeten overleggen om te zien als je merrie echt meer risicos loopt of niet. En het zal ook sterk afhangen van de gezondheid en conditie die de merrie nog heeft.

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:24

Ik ken verschillende paarden van 16 en ouder (paardenmelkerij)
die veulens hebben gehad. Nagelang de toestand van je merrie
zou dat neit veel problemen kunnen opleveren, misschien toch
even ook aan de dierenarst vragen maar ik denk neit dat het een
probleem zou worden...
groetjes

Toine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:10

Het zou over het algemeen kunnen maar het ligt er maar net aan in wat voor 'n conditie je paard is en of ze het aan kan wat er allemaal bij komt kijken etc.

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:18

Je kunt het beste even aan je dierenarts vragen. :)
Verschilt per merrie, meestal kan het nog wel maar het beste kan je even je dierenarts erbij halen, dan weet je het zeker. :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:22

Mijn merrie is 23 en bijna uitgerekend van haar 11e veulen.
Maar het ligt, zoals hier boven gezegt, helemaal aan de conditie van de merrie.

marijshona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:49

mijn merrie is nu 15 en drachtig zonder complicatie's nog ze is alleen erg overtijd ze is 30 april 1 jaar drachtig maar gaat tot nu toe goed maar ik zou wel even de dierenarts laten kijken hoe de toestand van het paard is succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:40

Verplaatst van OPG naar KS.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:49

Nou, de leeftijd maakt d8 ik niet veel uit, maar de merrie moet goede conditie hebben en al eerder een veulen gehad hebben.
Is dit niet het geval dan kunnen er compicaties optreden, het kan dan te zwaar worden voor je merrie waardoor je haar verliest en dergelijke

marijshona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:27

hallo ik heb een merrie die is 15 en die heeft afgelopen zondag na bijna 12 maand op 4 dagen na een schiterend merrie veulen gekregen als de conditie goed is van het paard en goed de merrie in de gaten houd kan het volgens mij geen kwaad