Ik zit al een tijdje met een hele hoop vragen omtrent keuringen. Ik snap er werkelijk helemaal niks van. Wanneer krijgt een paard een premie? Wanneer krijgt een paard een ster? Hoe zit het met goedkeuren van hengsten? Daar heb ik namelijk over gehoord dat je die regelmatig opnieuw moet laten keuren, ofzoiets. En waarom moet je je paard laten keuren? Krijt het veulen anders geen papieren bijvoorbeeld? Of moet enkel de hengst goedgekeurd zijn? Maar waarom zou je je merrie dan laten keuren? Is het keuren trouwens bij alle rassen hetzelfde, of hangt het af van ras tot ras hoe en wanneer paarden papieren krijgen ed?
Oke, heel veel vragen dus. Kan iemand me hier een antwoord op geven, of een algemene uitleg neerzetten? Sorry als het verkeerd staat. Ik twijfelde tussen 2 fora en koos uiteindelijk deze maar.
xHaithi
Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-09 13:47
Kan niemand me hier een antwoord op geven?
essiesilly
Geplaatst: 29-04-09 15:52
pfffff wat een vragen! hahaha
ik zal t proberen:P bij het kwpn krijgen veulens mids ze naar de keuring gaan een 1e of 2e premie, 1e is natuurlijk het beste. kwpn merries kunnen als 3 jarige naar de keuring gebracht worden, bij niet genoeg punten worden ze stb is opgenomen in het stamboek, bij een genoeg aantal punten voor exterieur en beweging (los) worden ze ster. ze worden dan uitgenodigd voor de centrale keuring... zijn ze hier goed genoeg dan worden ze voorlopig keur.
om de merrie geheel keur te krijgen moet zij een aanleg test (onder het zadel) afleggen.. (ibob of eptm) als je merrie PROK gekeurd is (rontgen gekeurd en daarbij geprokt) en keur word ze automatisch elite , keur en prok verdwijnen dan van het papier omdat elite hoger is..
de hengsten gaan met 2.5 jaar naar de keuring, eerst heb je de eerste bezichtiging waarbij ze het straatje moeten lopen, exterieur beoordelen en evt. los in de kooi.. daarna kom je per groep met de hengst aan de hand in de kooi en hoor je welke er door zijn naar de 2 e bez. daarna heb je nog een 3e bez. en dan de 50 dagen test.
als je wilt fokken hoef je niet perse je merrie naar de keuring gehad te hebben, de hengst moet wel goedgekeurd zijn! waarom zou je dan je merrie laten keuren?... heb je bijv. een moederlijn waar veel predikaten in voorkomen, staat dit ten eerste goed op het cv van het veulen, je hebt gewoon een beter papier.. altijd goed voor de verkoop
keuren is niet bij alle rassen hetzelfde!!
ik hoop het een beetje normaal uitgelegd te hebben hahaha er komt nog veel meer bij kijken uiteraard maar zo is het een beetje globaal