Vorig jaar gust, maar nu toch drachtig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Vorig jaar gust, maar nu toch drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:27

Hoi,

Ik heb misschien een vraag met een antwoord wat enorm voor de hand ligt: Kan een merrie die vorige zomer na 2,5 maand op het gestütt gust was, nu alsnog drachtig zijn?

Het lijkt mij natuurlijk ook zeer onwaarschijnlijk, maar de merrie krijgt in verhouding tot haar omtrek echt niet overdreven veel te eten (2 x 1kg brok + 2x hooi). Naar mijn inziens is ze al een hele poos niet meer hengstig geweest, en begint ze nu ook in de breedte te groeien. Hiermee bedoel ik de rug die platter wordt, en de flanken van de buik die steeds boller worden. Buitenstaanders vragen ook of ze niet drachtig is. Ik rijd haar 4x in de week, onder de man merk ik er niet veel aan. Merrie is ook rustiger en wat meer nuchter, normaal gesproken is ze vrij sensibel en onrustig.

Ik snap dat ik het antwoord kan krijgen via een keer opvoelen door de DA, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die hier al een keer eerder mee te maken hebben gehad?

Sammie

Re: Vorig jaar gust, maar nu toch drachtig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:38

Ja, dat heb ik al eens eerder gehoord. Merrie was gust verklaar en met 9/10 maanden kwamen ze er toch achter dat ze drachtig was.

Maar je weet het zelf ookal, als JIJ het zeker wil weten moet je een da inschakelen :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:44

Wij hebben pas geleden een merrie verkocht die gescand was en niet drachtig was. 2 weken terug kreeg ik opeens een mailtje van die mensen dat de veearts erbij was geweest en ze was dus wel drachtig. Ook alweer een aantal jaren terug hadden we een merrie verkocht die bij ons drachtig gescand was. De mensen die haar gekocht hadden belden al vrij snel op dat de veearts erbij was geweest en dat ze niet drachtig was. Toen is ze weer doorverkocht en kwam ik er achter dat ze dus toch een veulen had gehad. Het kan dus zeker gebeuren dat ze toch drachtig is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:02

Ja kan, kennissen van mij hadden merrie gust van Uphill maar er blijkt nu toch een veulen in te zitten!
Dus laat je veearts even checken dan!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:38

2 weken geleden hetzelfde bij ons op stal.
Merrie was 2x gust verklaard, is in de sport maar uitgebracht, maar begon te groeien.
op minder voer gezet, maar ze bleef vooral groeien.
De DA erbij gehad en deze had haar opgevoeld en er blijkt dus toch een levend veulen in te zitten.
Gewoon even checken bij je DA

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 18:52

Oh, dus het zou niet heel onwaarschijnlijk zijn dus! Gelukkig :D

Ze is vanmiddag richting Oldenhoff gebracht om daar gedekt te worden met Arizona.. Is nog niet hengstig, dat zouden ze spuiten geloof ik. Hoop echt dat er iets in zit haha, want dan krijgen we er eerst nog 1 van Calvaro :)) (dit jaar had pa de keus van de hengst ;) )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:24

Dan zou ik maar even uitkijken met dat spuiten en eerst opvoelen als er vermoedens zijn.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:27

ja inderdaad hoop toch wel dat ze eerst is opgevoeld

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:32

Ja, ze zouden het er wel bij vermelden :)

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:34

en je weet nog niets?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:30

Dan ben ik even benieuwd of de betreffende merries ook gewoon hengstig geweest zijn nadat ze gust verklaard zijn en later toch drachtig bleken te zijn?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:32

Dat de merrie's met scannen niet drachtig blijken te zijn is zeker geen uitzondering.
Bij onze merrie vorig jaar van hetzelfde, de dierenarts voelt ze op, zegt die is perfect drachtig, maar ik zal ze maar scannen voor alle zekerheid. Hij scant, niks te zien, niet drachtig. Hij snapte er nks van omdat ze zo voelde. Twee dagen naien komt hij controleren voor hengstigheid voor opnieuw te insemineren, voelt ze op, zegt die MOET drachtig zijn, scant ze een 2de keer en jawel, de merrie was drachtig. De baarmoeder zit vol plooien enzo, en het kan dus zijn dat ze net zo geplooid is dat de embryo zich 'verstopt' in een van de plooen...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:46

LDRD schreef:
Dan ben ik even benieuwd of de betreffende merries ook gewoon hengstig geweest zijn nadat ze gust verklaard zijn en later toch drachtig bleken te zijn?

Van mijn merrie kan ik het niet met 100% zekerheid zeggen, maar het afgelopen half jaar kan ik me niet herrineren dat ze hengstig is geweest. Pa wist het ook niet.

Nee, weet nog niets. Ze zou dit weekend eerst even wennen aan de nieuwe omgeving en maandag beginnen ze.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 05:55

-> KS