Is ze nog wel drachtig? + waar bevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Is ze nog wel drachtig? + waar bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:25

Begin augustus is mijn merrie gedekt, 18 dagen later laten scannen, en ze bleek mooi drachtig te zijn. Die echo nemen heeft ons echter bloed,zweet,tranen, en vooral veel tijd, geduld en moed van mijn dierenarts gevraagd. Mevrouw heeft het niet zo op dierenartsen begrepen, en een halve ton paard die geen zin heeft om stil te staan, daar heb je je handen wel aan vol.
Nu zijn we 8 maanden verder, en om een of andere reden steken twijfels de kop op. Ja ze is dik, maar dat kan evengoed van te veel voer/te weinig werk zijn, als van een groeiend veulen. Ik zie nog niks verandering in haar uier, maar na een beetje research ben ik erachter gekomen dat dat normaal is; dat je daar nog niks van hoort te zien.

Laat toch gewoon weer een echo nemen hoor ik jullie al roepen, en als het eenvoudig had gekunnen, had ik dat al lang gedaan. Het is echter mishandeling van mijn dierenarts, die heeft vorige keer al een paar rake trappen mogen verwerken. We zouden ook kunnen reizen naar een opvoelbox, maar gezien het stress-gehalte van transport doe ik dit mijn merrie liever niet aan; zelfs al is het maar 5 minuten, ze komt helemaal gestressed en bezweet uit de trailer, en de komende 2 uur kan je niks met haar aanvangen.

Nu vroeg ik me af of er een methode bestond om te checken of ze nog drachtig is, die niet inhoudt dat een ongelukkig persoon met zijn hand in haar komt hoeft te gaan (om vervolgens een trap te krijgen tot aan de andere kant van de weide...)

Mijn 2e vraag luidt als volgt:
Mijn merrie is gewend van 24/7 op de weide te staan, ze heeft een schuilstal, maar daar staat ze echt nooit in. Als ik haar hooi erin leg, sleurt ze het mee naar buiten, om het daar op te gaan eten.
Als ze straks (hopelijk) zal gaan bevallen, is het dan toch raadzaam om een laag stro in haar schuilstal te leggen?
Kan ik beter een stukje weide afspannen, of kan ik ze beter gewoon over de hele weide laten lopen?

hopelijk kunnen jullie me helpen :)

odique

Re: Is ze nog wel drachtig? + waar bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:34

Als ze niet drachtig is zal ze eerdaags een keer hengstig worden. Ik weet niet of jouw merrie dat goed laat merken maar de merries bij ons op het land staan op dit moment allemaal te knipogen en te plassen.
Ik hoop natuurlijk voor je dat ze niet hengstig wordt.
Verder kun je kijken of er wat zucht onder de buik of voor de uier zit. Meestal krijgen ze eerst last van zucht voordat het uier begint te groeien.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:38

odique schreef:
Als ze niet drachtig is zal ze eerdaags een keer hengstig worden. Ik weet niet of jouw merrie dat goed laat merken maar de merries bij ons op het land staan op dit moment allemaal te knipogen en te plassen.
Ik hoop natuurlijk voor je dat ze niet hengstig wordt.
Verder kun je kijken of er wat zucht onder de buik of voor de uier zit. Meestal krijgen ze eerst last van zucht voordat het uier begint te groeien.

Ik heb nooit écht goed aan haar kunnen merken of ze hengstig was. Ik had meestal wel vermoedens (die ook bleken te kloppen als ik de hengst van de buren per toeval op buitenrit tegen kwam), maar ze gedraagt zich verder heel normaal.
Wat is zucht juist? En vanaf wanneer kan je dat opmerken?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:39

als ze 24/7 op de wei gewend is en ze zou droog kunnen bevallen dan zou ik haar lekker op de wei laten staan er is geen betere plek om te bevallen als op de wei.
Maar om te kijken of je merrie nog drachtig is moet je minstens een foto plaatsen.
Helaas is mijn pony met de scan op 21dagen wel drachtig gescant en in april was ze nog niet veel dikker maar alleen vetter dus nog een keer gescant (wat de dierenarts ook niet zomaar kon doen maar wat moet moet...) en helaas is onze merrie drachtig geweest van een zak merriebrok en moesten we haar op dieet zetten en erg veel beweging. Dus helaas is het bij ons niet goed afgelopen met de dracht en mogen we dit jaar geen veulentje verwachten van haar.
De enige manier om er achter te komen is echt even opvoelen of scannen en anders afwachten en toe leven naar de uitgerekende datum en hopen dat er een veulentje komt.
Succes.

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:42

Zucht is een onderhuidse bobbel met vocht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:57

Er zijn een soort van predictor sticks voor paarden, je zou die eens kunnen proberen?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:00

lekker laten bevallen op de plek waar zij zich het prettigst bij voelt! heb ze vaak genoeg in weiland zien bevallen, ging prima!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:05

Neonlight schreef:
Er zijn een soort van predictor sticks voor paarden, je zou die eens kunnen proberen?

Enig idee hoe je daaraan kan komen? Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:36

Volgens mij is er een bepaalde periode tijdens de dracht dat je het ook via het bloed kan vaststellen. :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 23:38

Roxxiejj schreef:
Neonlight schreef:

Enig idee hoe je daaraan kan komen? Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

http://www.dreamhorse.nl/

ik heb deze site gevonden, dit lijkt me inderdaad een leuke oplossing. Nu nog een manier vinden om urine te verzamelen :D
Iemand daarvoor tips of trucjes?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:41

Wachten tot ze een keer gaat plassen, anders kan het niet!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 23:43

fjordjes schreef:
Wachten tot ze een keer gaat plassen, anders kan het niet!

Nee,uiteraard,lijkt me logisch :D
Ik zie mezelf al met een emmer klaarstaan, wachten tot ze gaat plassen, en dan erheen rennen om vlug wat op te vangen :Y)
Dat wordt nog een leuke uitdaging, vraag me af hoeveel pogingen ik zal nodig hebben...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:52

Zorg dat evt slootkanten ruim afgezet zijn zodat een net geboren veulen er niet in kan rollen. Verder wel een goed strobed op stal. Ze kan dan zelf kiezen of ze binnen of buiten wil bevallen.
Tja, of ze nog drachtig is? Vraag je dierenarts of hij het inderdaad via bloed of urine kan bepalen. Aan de andere kant heeft ze nog een aantal weken te gaan. Als je geluk hebt zou je eens kunnen kijken of je iets voelt trappen als je een hand op haar buik legt. Alleen is dit niet altijd gemakkelijk te voelen. Eerst zijn ze nog te klein, later zijn ze zo groot dat ze geen ruimte meer hebben voor een voetbalpartijtje. Als je zeker weet dat ze niet dik gevoerd is (dus geen vetkussens) dan zou ik het rustig afwachten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:56

Kan je geen onderonsje regelen met de hengst van de buren? Kun je kijken of ze hengstig reageert.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 00:08

mijn merrie was erug blij dat het bevallen buiten mocht. Wij hadden toen even geen ander paard hoor. Maar ze wilde steeds lopen en ging steeds ergens anders liggen. Ik zou sowieso weer voor buiten kiezen. Mijn merries 2e bevalling was binnen in een grote stal. Maar dit was toch aan de smalle kant.

Ik zou zeggen; geef haar de hele weide en je stalletje hoef je niet op te strooien want de kans is klein dat ze opeens daar wil bevallen. ;)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:35

Op marktplaats kun je die dingen ook bestellen bij een verkooppunt daar heb ik ze toen ook gezien en volgens mij nog voor een nette prijs.
Succes en hoop dat je niet heel lang bezig bent met het opvangen van de urine...
*zie het ook helemaal voor me hoe je in de startblokken staat met een emmer in je hand en maar wachten tot ze gaat plassen... en ja klaar voor de start af... en rennen maar helaas staat ze aan de andere kant van de wei en is ze net klaar als je aan komt* sorry laat me gedachten een beetje gaan maar dat zou dus echt ook iets zijn voor mij...

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:45

Mijn merries plassen altijd als je ze in een vers opgestrooide stal zet :)*
Misschien helpt dat?
Die onzekerheid is wel vervelend,hier loopt ook een shet die Misschien drachtig is,maar misschien ook niet.
Scannen en opvoelen gaf nog geen zekerheid.Tot de mogelijke bevallingsdatum ga ik haar niet belasten.Gewoon afwachten..... :z

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:57

Zou inderdaad toch proberen om te kijken of je kunt zien of ze drachtig is. Om nou nog een paar maanden in onzekerheid te gaan zitten... Rare vraag misschien hoor, want ik heb geen idee eigenlijk of dat gevaarlijk is bij dragende merries (heb nooit in de situatie gezeten dat het nodig was om onze dragende merries te sederen). Maar kun je haar niet (licht) sederen voordat de dierenarts haar opvoelt of scant? Dat ze wat versufter is en dus niet in paniek raakt.
Wat het plassen betreft :Y) Heeft ze niet van die vaste plasmomenten? Onze pony's gaan standaard staan plassen als er gevoerd gaat worden of idd als ze in een net opgestrooide stal worden gezet.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:51

Ik heb die test ook al een aantal keer gedaan..

Let er wel op dat de test niet de hele dracht werkzaam is..

Mijn merrie plast altijd al ik haar 's morgens en 's avonds eten geef..

Bij mijn andere merrie heb ik een dag in de wei zitten kleumen.. Maar bij allebei een top resultaat!!
En het klopte ook nog!!

Je bent trouwens niet liters urine nodig hoor, dus met een emmer klaar zitten is niet nodig!! haha..

Succes!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:58

Ik weet niet of je er nu wat aan hebt.
Maar hier hebben we bij scannen de merrie de eerste keer aan de andere kant van een halve deur gezet.
Zo kan de veearts over de deur met zijn arm, maar de merrie niet zomaar raak slaan.
Het bleek niet nodig hier, dus deur lekker open, merrie sloeg echt niet.

Is moeilijk in te schatten of je ziet of ze nog drachtig zijn.
Ik zie en zag het bij mijn merrie wel. Die was echt gevulder in de flanken zonder direct dikker qua buik te worden.

Buiten bevallen kan geen kwaad, zeker niet als het droog is.
Misschien kun je wel een stukje afzetten vanwege licht ofzo? Om het in de gaten te kunnen houden.
Stro is misschien wel lekker met nat weer.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:09

guanacotje : ik maakte een soort van "pamper" met een doek en een maandverband erin om de urine op te vangen ;-)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:13

Amandake schreef:
guanacotje : ik maakte een soort van "pamper" met een doek en een maandverband erin om de urine op te vangen ;-)

Dat vraagt om een foto :+

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:48

Amandake schreef:

Hé das een goed idee, een halfuurtje knoeien zodat het blijft hangen, maar dan hoef ik er geen uren naast te zitten :D
En ik ben stieken ook wel benieuwd naar een foto :+

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:52

Sommige merries zijn ook gewoon hengstig tijdens de dracht hoor ;) dus dat zegt ook niks!

Ik ben wel benieuwd naar een foto van je merrie :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:54

guanacotje schreef:
Ik had meestal wel vermoedens (die ook bleken te kloppen als ik de hengst van de buren per toeval op buitenrit tegen kwam), maar ze gedraagt zich verder heel normaal.

Vraag de buurman eens op de koffie, met hengst ;-)